Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen är inte huvudområdesklassad och kan i normalfallet ingå i en generell examen på grundnivå.
Kursen innehåller följande delkurser:
Delkurs 1: FN-stadgan och kollektiv säkerhet (7,5 hp)
Den första delkursen introducerar FN-stadgan och folkrättens förankring i internationell politik, samt FN-stadgans normativa betydelse för kollektiv fred och internationell säkerhet. Delkursen innehåller en historisk överblick av utvecklingen av rättfärdigandet av krig och skapandet av FN och FN-stadgan vid slutet av andra världskriget. Delkursen behandlar även mekanismer för beslutsfattande inom FN i relation till efterkrigstidens internationella politiska scen, samt hur stater har implementerat och tolkat FN-stadgan i deras internationella relationer.
Delkurs 2: Humanitär rätt (7,5 hp)
Den andra delkursen introducerar internationell humanitär rätt och hur den tolkas och tillämpas i väpnade konflikter. Ett krig omfattas av internationella regler och principer, dels i relation till rätten till krig (jus ad bellum) och dels rätten i krig (jus in bello) dvs den humanitära rätten. Humanitär rätt utgår ifrån att skydda individer i konflikter och reglera medel/metoder i krigföringen. Delkursen fokuserar således på den humanitära rätten och dess betydelse för stater och individer i internationell politik.
Delkurs 3: Rättsliga och politiska konsekvenser av krig/rättegångsspel (15 hp)
Den tredje delkursens focus är internationell straffrätt och dess roll i internationell politik. Rättsområdet utgör den sista delen i doktrinen om rättfärdigandet av krig (jus post bellum), och hanterar hur rättvisa kan skapas efter en konfliktsituation. Delkursen introducerar studenterna till internationell straffrätt och den historiska och politiska utvecklingen av rättsområdet. För att studenterna ska få en enhetlig och övergripande förståelse för straffrätten är delkursen indelad i två delar. Den första behandlar den internationella straffrätten, dess principer, regelverk och tillämpning. Den andra delkursen består av ett rollspel i form av ett rättegångsspel där studenterna använder sin kunskap från första delen i ett fiktivt brottmål i en internationell kontext. I viss utsträckning, genomförs de båda delarna av delkursen parallellt.
Del I Internationell straffrätt – Utveckling och innehåll
Tredje delkursens del I behandlar efterspelet i en väpnad konflikt både utifrån staters och individers perspektiv (jus post bellum). Modulen introducerar den historiska utvecklingen av den internationella straffrätten som handlar om att åtala och döma individer för allvarliga internationella brott. Den internationella straffrätten utgör en del av folkrätten men har även en stark koppling till nationell rätt och till internationell politik. Delkursen behandlar olika domstolssystem som skapats inom den internationella straffrätten, och hur internationella brotten definieras i olika instrument. Delkursen behandlar även hur stater samarbetar i straffrättsliga frågor samt vilka politiska utmaningar detta medför.
Del II Rättegångsspel
Del II omfattar ett projektarbete i grupp. Uppgiften är att undersöka och analysera en internationell konflikt utifrån både ett rättsligt och politiskt perspektiv. Grupperna är på förhand indelade i att representera endera parten i konflikten. Utifrån denna position ska grupperna presentera juridiska argument för sin ståndpunkt, men även ta hjälp av den historiska och politiska utvecklingen på området. Lärandeformen på delkursen utgörs av handledning.
Kursen består av tre delkurser som har följande lärandemål:
Delkurs 1: FN-stadgan och kollektiv säkerhet (7.5 hp)
Efter genomgången kurs ska studenterna kunna:
1. Visa en förståelse för den historiska utvecklingen av doktrinen rättfärdigande av krig.
2. Visa en kunskap om grundläggande folkrätt och implementeringen av FN-stadgan i internationell politik kopplat till frågor om internationell fred och säkerhet.
3. Förklara innehållet I FN-stadgan och visa kunskap om FN-maskineriet i relation till frågor om fred och säkerhet.
4. Närvara och aktivt delta i seminarier.
Delkurs 2: Humanitär rätt (7.5 hp)
Efter genomgången kurs ska studenterna kunna:
1. Visa en förståelse för humanitär rätt.
2. Visa en förmåga att förstå relationen mellan implementering av internationell rätt och politik avseende väpnade konflikter.
3. Närvara och aktivt delta i seminarier.
Delkurs 3: Rättsliga och politiska konsekvenser av krig/rättegångsspel (15 hp)
Efter genomgången kurs ska studenterna kunna:
1. Visa förståelse för den historiska, politiska och rättsliga utvecklingen av internationell straffrätt.
2. Visa förståelse för grundläggande internationell straffrätt och dess regler och principer kopplat till beslutsfattande och genomförande.
3. Visa förmåga att akademiskt analysera ett rättsfall utifrån både ett juridiskt och politiskt perspektiv.
4. Visa förmåga att, i grupp, kunna undersöka och analysera en internationell konflikt/dispyt från både juridiskt och politiskt perspektiv, samt kunna presentera denna analys både muntligt och skriftligt och på ett logiskt och sammanhängande sätt.
5. Visa förmåga att inta en partsposition i en internationell konflikt och kunna argumentera för dennes ståndpunkt.
6. Visa förmåga att utvärdera en internationell konflikt, och förutse dess konsekvenser, samt föreslå rättslig och politisk lösning på konflikten.
7. Närvara och aktivt delta i handledningstillfällen och grupparbetet.
Lärandeaktiviteterna I delkurs 1 och 2 består av föreläsningar, seminarier och workshops. En större del av arbetet innebär självständiga studier. Studenterna är ansvariga för att själva läsa i takt med undervisningen på kursen och att komma förberedda till föreläsningar och seminarier. Studenterna ska ta ansvar för sina egna studier. Studenterna förväntas bilda egna studiegrupper och delta aktivt i diskussioner, vilka kräver förberedelser. Delkurserna är beroende av att studenterna är aktiva såväl i sina seminariegrupper, som vid förberedelser och deltagande i seminariepresentationer.
Vid sista delkursen, genomförs handledningstillfällen (supervision sessions) där studenterna får handledning i sitt grupparbet. Förutom de obligatoriska handledningstillfällena, förväntas studenterna själva ta initiativ till regelbundna möten. Gruppen är gemensamt ansvarig för gruppuppgiften, gruppdynamiken och för allas gruppmedlemmars aktiva deltagande.
Delkurs 1: Lärandemål 2-4 examineras genom deltagande i seminarier (2 hp) och lärandemål 1-3 examineras genom en hemtentamen ( 5,5 hp)
Delkurs 2: Lärandemål 1-3 examineras genom deltagande i seminarier (2hp), och lärandemål 1-2 examineras genom en hemtentamen (5,5 hp)
Delkurs 3: Lärandemål 1-2 examineras genom en muntlig tentamen (3,5 hp), lärandemål 1-3 examineras genom deltagande i en debatt (2 hp) och genom en individuell skriftlig debattmemo (2 hp), lärandemål 2-6 examineras genom en muntlig presentation (3 hp) och en skriftlig rapport (3 hp), lärandemål 7 examineras genom deltagande i handledningstillfällen (1,5 hp).
Examinationerna testar hur lärandemålen för de olika delkurserna har uppfyllts. De skriftliga examinationerna ska vara språkligt korrekta och ska uppfylla gängse akademiska regler om referenshantering. Detaljerad information och instruktioner om examinationerna och betygskriterier är tillgängliga vid kursstart.
Module 1: The UN Charter and Collective Security
- Armstrong, David, Farrell, Theo and Lambert, Hélène (2012), International Law and International Relations (Cambridge University Press) (e-book).
- Chesterman, Simon, Franck, Thomas M., & Malone, David M. (2016), Law and Practice of the United Nations, (Oxford University Press).
- Frowe, Helen (2015), The Ethics of War and Peace; An Introduction, 2015, 2nd ed., (Taylor and Francis Ltd).
- Guthire, Charles and Quinlan, Michael, (2007) Just War: Just War Tradition, Ethics in Modern Warfare (Bloomsbury PLC).
- Klabbers, Jan (2013)International Law, (Cambridge University Press, latest edition)
- Mateja, Peter and De Coning, Cedric (2020), United Nations Peace Keeping Operations in a Changing Global Order,(Saint Philip Street Press).
- Neff, Stephen (2005), War and the Law of Nations, a General History (Cambridge UP).
- Rochester, J Martin (2016) The New Warfare; Rethinking Rules for an Unruly World, (Routledge).
- Strong, S.I. (2010), How to Write Law Essays and Exams (Oxford UP).
- Articles and treaty texts may be added – see information on Canvas.
Module 2: Humanitarian Law
- Armstrong, David, Farrell, Theo and Lambert, Hélène (2012), International Law and International Relations (Cambridge University Press) (e-book)
- Chesterman, Simon, Franck, Thomas M., & Malone, David M. (2016) Law and Practice of the United Nations, (Oxford UP)
- Crawford, Emily (2020), International Humanitarian Law, 2nd edition, Cambridge University Press.
- Frowe, Helen (2015), The Ethics of War and Peace; An Introduction, 2015, 2nd ed. (Taylor and Francis Ltd).
- Klabbers, Jan (2013), International Law, (Cambridge University Press, latest edition)
- Neff, Stephen (2005), War and the Law of Nations, a General History (Cambridge UP)
- Rochester, J Martin (2016), The New Warfare; Rethinking Rules for an Unruly World, (Routledge).
- Strong, S.I. (2010), How to Write Law Essays and Exams, (Oxford UP)
- Tsagourias, Nicholas, (2018), International Humanitarian Law, (Cambridge University Press).
- Articles and treaty texts might be added – see information on Canvas.
Module 3: The Legal and Political Consequences of War
- Armstrong, David, Farrell, Theo and Lambert, Hélène (2012), International Law and international Relations (Cambridge University Press) (e-book)
- Blum, Gabriella and Heymann Philip B. (2013), Laws, Outlaws, and Terrorists, Lessons from the War on Terrorism (MIT press)
- Chesterman, Simon, Franck, Thomas M., & Malone, David M. (2016), Law and Practice of the United Nations (Oxford University Press)
- Crawford, Emily (2020), International Humanitarian Law, 2nd edition, Cambridge University Press.
- Cryer, Robert, Friman, Hakan, Robinson, Darryl (2010), An Introduction to International Criminal Law and Procedure (Cambridge UP)
- Hafetz, Jonathan, (2018) Punishing Attrocities Through a Fair Trial; International Criminal Law from Nuremberg to the Age of Global Terrorism, (Cambridge UP).
- Frowe, Helen (2015), The Ethics of War and Peace; An Introduction, 2015, 2nd ed. (Taylor and Francis Ltd).
- Klabbers, Jan (2013), International Law (Cambridge University Press, latest edition)
- Neff, Stephen (2005), War and the Law of Nations, a General History (Cambridge UP).
- Simpson, Gerry (2007), Law, War and Crime (Polity Press)
- Sterio, Milena, (2019), The Legacy of Ad Hoc Tribunals in International Criminal Law, (Cambridge UP).
- Strong, S.I. (2010), How To Write Law Essays and Exams (Oxford UP)
- Tsagourias, Nicholas, (2018), International Humanitarian Law, (Cambridge University Press).
- Articles and treaty texts might be added – see information on Canvas.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.