Grundnivå
Grundläggande behörighet.
Inget huvudområde
Ingår inte i något huvudområde - Fristående kurs.
Kursen syftar till att studenterna en grundläggande förståelse av fotbollen som kulturell företeelse och dess plats i samhället genom att behandla främst sociologiska frågeställningar, men också i termer av ekonomi och juridik
I kursen studeras den sentida utvecklingen inom svensk och internationell fotboll. En rad aktuella och problematiska områden tas upp till behandling, såsom supporterkulturen och huliganismen, selekteringen och värderingarna inom ungdomsfotbollen, regelbrott på planen samt fotbollens förändrade villkor i en alltmer kommersiell och mediacentrerad värld. Genus- och etnicitetsaspekter tas också upp till behandling.
Efter avslutad kurs ska studenten ha förmåga att
- redogöra för ideologisk och moralisk problematik inom fotbollen kretsande runt sådant som tidig selektering, regelbrott på planen, huliganism och kommersialism.
- reflektera över fotbollens genus- och etnicitetsaspekter
- i skrift problematisera fotbollens sentida utveckling
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, diskussioner, grupparbeten och självstudier, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.I distanskursen är all verksamhet nätbaserad.
I campuskursen sker examination i form av en skriftlig individuell hemtentamen. I distanskursen sker examination i form av ett prov med fyra individuella inlämningsuppgifter. God språkbehandling och presentationsform krävs vid den skriftliga redovisningen.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Goldblatt, David (2015), The Game of Our Lives. The Meaning and Making of English Football, Penguin Books (302 s)
Hafen, Niklas (2016),En vandring längs välviljans väg. En studie om idrott och internationell utvecklingsarbete genom de skandinaviska exemplen LdB FC For Life i Sydafrika och Open Fun Football Schools i Moldavien, Malmö Studies in Sport Sciences (226 s)
Peterson, Tomas (2011),Talangutveckling eller talangavveckling? Stockholm, Sisu Idrottsböcker (145 s)
Radmann, Aage (2013), Huliganlandskapet: Medier, våld och maskuliniteter, Malmö Studies in Sport Sciences (valda delar, 54 s)
Litteratur och artiklar motsvarande cirka 400 sidor
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt