Grundnivå
Den studerande ska vara godkänd på kurs TV102Y, samt ha godkänt resultat på 2303 Portfolio 12,5 hp från kurs TV103Y.
Om mer än 1 år förflutit sedan provmomentet portfolio från terminskurs 2 och 3 godkänts krävs en individuell studieplan.
Kursen ingår i examensfordringarna för tandläkarexamen
Kursen tar sin utgångspunkt i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt från tidigare kurser i programmet och förutsätter att du har tillägnat dig dessa.
Under kursen kommer du framför allt att studera etiologi, diagnostik, differentialdiagnostik och behandling av inflammation och infektioner i pulpan samt omgivande vävnader. I samband med detta kommer du även fördjupa dig i klinisk farmakologi och farmakokinetik. Hållbarhet studeras avseende hälsa och miljö.
På denna kurs börjar du med kliniska och radiologiska undersökningar samt kariologiska behandlingar på patient. Den prekliniska färdighetsträningen på modell är en förutsättning för att kunna utföra endodontisk behandling på patient under nästkommande termin.
Du kommer att ha en mer aktiv roll i det kursöverskridande studentteamet där ni samarbetar kring planering och uppföljning av patientbehandlingar.
I denna kurs fortsätter ditt arbete med akademiskt kritiskt förhållningssätt, samt reflektioner kring din och studentkamraters självständighetsutveckling i klinik.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. förklara kriterier som ligger till grund för berättigandebedömning för intraorala röntgenbilder
2. förklara tanderosioners etiologi och patofysiologi
3. förklara hur inflammation och infektion i tandpulpa och periapikal vävnad kan uppkomma, utvecklas och behandlas
4. beskriva och värdera olika metoder för diagnostik och behandling av sjukdomar i tandpulpa och periapikal vävnad
5. förklara hur angrepps- och försvarsfaktorer inom immunsystemet kan påverka varandra samt vad det innebär för den odontologiska behandlingen
6. förklara etiologi, patogenes och diagnostik av vanliga inflammatoriska och icke inflammatoriska tillstånd i käkbenet
7. beskriva skillnaden mellan exo- och endogena infektioner samt topografisk beskriva huvud-halsanatomi med avseende på spridningsvägar
8. beskriva symtom vid akuta livshotande tillstånd som kan identifieras eller uppstå vid tandvårdsbehandling samt handläggning av dessa
9. förklara farmakokinetik, farmakodynamik och användning av antibiotika och antimikrobiella medel vid munhålerelaterade infektioner
10. förklara farmakokinetik och farmakodynamik för perifert och centralt verkande analgetika och deras användning vid munhålerelaterad smärta
11. förklara förekomst och uttryck av tandvårdsrädsla samt hur detta kan bemötas och behandlas
12. kunna redogöra för patientens hälsobeteende utifrån grundläggande hälsopsykologiska teorier
13. förklara olika metoder för prediktion av kariessjukdom samt dessa metoders tillförlitlighet på tand- och individnivå
14. argumentera för hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande insatser samt förklara olika behandlingsalternativ för kariessjukdom på individ- och populationsnivå
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
15. under handledning ta upp en strukturerad individanpassad anamnes
16. individanpassa kommunikation och bemötande med empati, respekt och ett utforskande förhållningssätt
17. under handledning utföra strukturerad journaldokumentation enligt gällande regelverk
18. utföra dental röntgenbildtagning enligt gällande regelverk samt under handledning analysera och granska dentala röntgenbilder med avseende på normalanatomiska strukturer och patologiska processer
19. bedöma dentala röntgenbilder med avseende på optimering och diagnostisk tillförlitlighet, samt vid suboptimala bilder, kunna korrigera bristerna
20. värdera och tolka anamnes, undersökningsfynd och tester för diagnostik och riskbedömning av kariessjukdom och erosionsskador samt prognosbedömning
21. under handledning föreslå och genomföra lämpligaste behandling av kariessjukdom och erosioner på individ- och tandnivå samt värdera behandlingsresultatet
22. självständigt utföra endodontisk behandling på modell
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
23. reflektera över och värdera om patienten förstår innebörd och omfattning av sin kariessjukdom och de olika behandlingsmöjligheter som står till buds
24. agera ansvarsfullt och utifrån gällande lagstiftning till exempel vid användning av joniserande strålning
25. reflektera kring hållbarhet i klinisk verksamhet avseende xenobiotika ur ett hälso- och miljöperspektiv
26. reflektera kring sin och andras förmåga att med empati och medkänsla förhålla sig till andra
27. eftersöka återkoppling och engagera sig för att utveckla professionella kompetenser och förhållningssätt
Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Kursveckorna omfattar studentaktiva moment med eget ansvar för förberedelser och inläsning och samarbete i grupp inom dina heltidsstudier.
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter, seminarier samt preklinisk färdighetsträning. Undervisningen bygger på att du som student är aktiv, påläst och väl insatt i de områden som ska bearbetas. För att uppnå kursens lärandemål behöver du använda icke schemalagd tid för egna studier.
Utmaningar som du som student ställs inför utgår från professionsrelaterade frågeställningar och genomförs både i fysisk och digital lärandemiljö. Aktiviteter genomförs för att utveckla målgruppsanpassad kommunikation t.ex. akademiskt skrivande. Både muntliga och skriftliga presentationsformer förekommer genom övningsrapporter och arbetsuppgifter med kamratåterkoppling.
Praktisk och klinisk färdighetsträning
Genom färdighetsträning på modell utvecklar du dina manuella färdigheter för att under kommande terminer kunna utföra endodontiska behandlingar på patient.
Du kommer även auskultera vid patientbehandling.
Det ingår kliniska övningar samt arbete med egna patienter.
Kursen omfattar 2 provmoment:
- portfolio (15 hp) som omfattar inlämningsuppgifter, kamratåterkoppling, egenreflektion, diagnostiska prov, muntliga och skriftliga rapporter, besvarande av flervalsfrågor och deltagande vid seminarium. Portfolion omfattar även deltagande i gruppaktiviteter och godkända prekliniska och kliniska färdigheter, samt uppnådda kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Kriterier finns tillgängliga för studenterna i lärplattformen. Aktiviteterna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion sträcker sig över hela kursen och betygssätt i sin helhet vid kursens slut. Kursmålen 1,3,4 samt 15–27 examineras genom portfolion.
- Skriftig examination (15 hp). Där kursmålen 1–14 examineras.
Student som underkänts i skriftlig examination ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.
Studenter som underkänts i portfolion ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav inom ordinarie kurs. Om student underkänns i portfolio och därmed inte får tillträde till TV105Y upprättas en individuell studieplan. Av den individuella studieplanen ska det framgå vilka aktiviteter som erbjuds och kunskapskontroller som krävs för godkänd portfolio. Studenten har möjlighet till ytterligare 3 omprov nästa gång kursen ges. Därefter är möjligheten till fler provtillfällen för portfolion förverkad. Godkända portfoliomoment kan bara tillgodoräknas till och med nästa gång kursen ges. Därefter måste portfolion examineras om i sin helhet.
Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen. Portfolion måste vara godkänd för att få tillträde till terminskurs 5, TV105Y.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
- Bjørndal L, Kirkevang L-L, Whitworth JM, editors. Textbook of endodontology [Internet]. Third edition. Wiley; 2018 [cited 2023 Nov 6]. Available from: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,cookie,url,shib&db=cat05074a&AN=malmo.b2204733&lang=sv&site=eds-live&scope=site
- Lussi A. Erosive Tooth Wear : From Diagnosis to Therapy [Internet]. 2nd, revised and extended edition of ’Dental Erosion–From Diagnosis to Therapy’, Vol. 20. ed. S. Karger; 2014 (Monographs in Oral Science: Vol.25)
- Fejerskov O edt, Nyvad B edt, Kidd EAM edt. Dental caries : the disease and its clinical management. 2. ed. Wiley-Blackwell; 2008
- Andersson L edt, Kahnberg K-E edt, Pogrel MA edt. Oral and maxillofacial surgery. Wiley-Blackwell; 2010
- Bjørnland T edt. Nordic textbook of oral and maxillofacial surgery. 1st edition. Munksgaard; 2021
- Neville BW, Damm DD, Allen CM, Chi AC. Oral and maxillofacial pathology. Fourth edition. Elsevier; 2016
- Regezi JA, Sciubba JJ, Jordan RCK. Oral pathology : clinical pathologic correlations. 7. ed. Elsevier; 2017
- Abbas AK, Lichtman AH aut, Pillai S aut, Baker DL (Medical illustrator) ill. Basic immunology : functions and disorders of the immune system. Sixth edition. Elsevier; 2020
- Axéll T. Munslemhinnan vid hälsa och sjukdom : klinisk diagnostik och behandling. 7., omarb. uppl. Gothia Fortbildning; 2016
- Mattsson U, Bäckman K aut. Oral medicin i teori och praktik. 1. uppl. Gothia fortbildning; 2016
- Murray PR, Rosenthal KS, Pfaller MA. Medical microbiology. Ninth edition. Amsterdam: Elsevier; 2020.
- White SC edt, Pharoah MJ edt. Oral radiology : principles and interpretation. 7th ed. Mosby/Elsevier; 2014
- Wenzel A, Wiese M aut. Strålebogen for tandfagligt personale. Munksgaard; 2018
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har påbörjat studier enligt en tidigare utbildningsplan kommer en individuell studieplan krävas för tillträde till kurser inom utbildningsplanen OGTLY. Studieplanen kan variera i omfattning och kan medföra att studenten behöver komplettera allt från enstaka kursmål till större delar av eller hela kursinnehållet.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.