Grundnivå
Grundläggande behörighet.
Inget huvudområde
Kursen ingår inte i något huvudområde.
Inledningsvis inriktas kursen på en genomgång av skriftsystemet och grunderna i ryskt uttal. Här introduceras viktiga grammatiska regler och basordförrådet övas. Visst utrymme ges till profilering mot studentens intresseinriktning och ämnesområde. Parallellt med de språkligt inriktade momenten tar kursen upp realiakunskap och aktuella företeelser i det ryska samhället (bl.a. Rysslands styrelseskick och administrativa indelning, landets stora etniska mångfald, ryska medier, aktuella energi- och miljöfrågor). Under senare delen av kursen fokuseras på studier av enkla texter och kommunikativa övningar.
Kunskaper och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
1. ha grundläggande kunskaper i ryska språket (skriftsystem, uttal, ordförråd, språkets uppbyggnad);
2. vara orienterad om ryska språkets plats bland de slaviska språken;
3. ha grundläggande realiakunskaper om det ryska samhället.
Färdigheter och förmågor
Efter avslutad kurs ska studenten:
4. kunna använda sig av ryska ordböcker och andra resurser för att på egen hand orientera sig i nytt språkmaterial;
5. kunna läsa enkla ryska texter självständigt;
6. kunna uttrycka sig muntligt på ryska i enkla vardagssituationer.
Följande arbetsformer och resurser för lärande är centrala under kursen: nätburna lektioner med ljudfiler, interaktiva övningar och nätburen studentinteraktivitet individuellt eller i grupp i den gemensamma plattformen på internet. Under kursen ges kontinuerligt övning i automatisering av ordförrådet och grammatiken, enkla läs- och hörförståelseövningar (här utnyttjas Skype eller annat hjälpmedel för muntlig kommunikation över nätet). Alla deltagare får dessutom kontinuerligt obligatoriska inlämningsuppgifter som skickas in till läraren eller publiceras i kursplattformen på internet.
Under kursens gång får studenterna kontinuerligt uppgifter som täcker olika kunskapsmoment och färdigheter. En del av dessa uppgifter är interaktiva och övas självständigt av studenten, andra skickas in för lärarens bedömning och feedback.
Vid de nätburna tentamina examineras olika delmoment (motsvarande läromålen 1-2, 4-6), såsom läsförståelse, ordkunskap, basgrammatik samt grundläggande muntlig språkfärdighet. Realiakunskap (läromål 3) examineras genom en obligatorisk inlämningsuppgift och gruppdiskussion.
Det ges minst två omtentamenstillfällen för studenter som inte slutfört tentamen med godkänt resultat vid ordinarie tentamensperiod. Omtentamen ges i samma examinationsform som vid det ordinarie examinationstillfället.
Hänvisningar till kurslitteraturen ges i anslutning till de olika lektionerna
Kurslitteratur
- Kemple, Brian. Essential Russian Grammar. New York: Dover Publications. (ebook, https://ebookcentral-proquest-com.proxy.mau.se/lib/malmo/reader.action?docID=1889356&query= (Länkar till en externa sida.)
- Tchantouria, Revaz & Karina Vamling. Ryska – kort grammatisk översikt, IMER, Malmö högskola, 2007 (https:mah.academia.edu/RevazTchantouria/Teaching-Documents (Länkar till en externa sida.) eller senare version). 46 s.
- Tchantouria, Revaz och Karina Vamling. Ryska lektioner 1 (med ljudfiler, övningar och ordlista), Malmö-Lund, 2018. (ebok i epubformat (Länkar till en externa sida.)
Nätburna resurser
- Realiakunskap om Ryssland (ca 100 s.) (länkning från kurshemsidan)
Referenslitteratur
- Encyclopedia of Russian History. Ed. James R. Millar. Vol. 1. New York: Macmillan Reference USA, 2004. [iv]. Gale Virtual Reference Library. (e-book på Mau, valda artiklar)https://proxy.mau.se/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=cat05074a&AN=malmo.b1394604&site=eds-live (Länkar till en externa sida.)
- Fält, Erik. Kort rysk grammatik. Uppsala: Reklam & Katalogtryckt. 2004. Norstedts ryska fickordbok - Rysk-svensk/Svensk-rysk [34 000 ord] Norstedts, 2011.
- Norstedts ryska ordbok: rysk-svensk, svensk-rysk [141.000 ord och fraser] [huvudredaktör: Ulla Birgegård, Elisabeth Marklund Sharapova, redaktörer: Maria Bönnemark...], Norstedts Akademiska Förlag, 2006.
- Robin, R.; Evans-Romaine, K.; Shatalina, G.: Golosa. A basic course in Russian. Book 1, Audio & Video, 4th edition , www.gwu.edu/~slavic/golosa/ (Länkar till en externa sida.)Länkar till en externa sida.
- Russiapedia, http:russiapedia.rt.com/
Utöver vad som anges i denna lista tillkommer annat material som läses extensivt i anslutning till uppgifter inom realiakunskap (om maximalt 100 sidor). Här ingår även engelskspråkigt material.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.