Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Mediestyrning

Engelsk benämning

Media Management

Kurskod

ME121B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska och engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Inrättandedatum

2021-11-19

Fastställandedatum

2021-03-11

Gäller från

2025-09-01

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt kunskaper motsvarande engelska 6 på svensk gymnasienivå

Utöver ovanstående formella förkunskapskrav förutsätts även att studenten har kunskaper från kursen ME101B: Medieproduktion 15 hp.

Huvudområde

CTMET / Medieteknik

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Medieteknik och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen (180 hp) i Medieteknik.

Innehåll

Kursen innehåller följande moment:

  • medieföretagets struktur, mål och affärsidéer
  • mediemarknadens påverkan på medieföretaget
  • grundläggande begrepp: affärsmodell, strategi och förändringsprocesser
  • grundläggande företagsekonomi (ex. budgetering, beslutsfattande, rapportering)
  • flerkanalspublicering
  • produktions- och kvalitetsstyrning (standarder, verktyg och metoder inom mediebranschen)
  • processinriktad ledning och ledningssystem
  • organisering och förändringsledning
  • roller i medieproduktionsprocessen och hur de interagerar
  • företagets medieproduktion i relation till samhällsfrågor som etik, lika möjligheter och hållbarhet (social, ekonomisk, miljö)

Lärandemål

Kunskap och förståelse

För godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för grundläggande teorier och modeller inom process- och produktionsledning
  • förklara begreppen affärsmodell och strategi och deras användning i medieföretag
  • förklara grundläggande begrepp inom företagsekonomi
  • redogöra för roller och arbetsflöden i medieproduktionsprocessen och hur de interagerar

Färdighet och förmåga

För godkänd kurs ska studenten kunna:

  • genomföra grundläggande budgetering baserat på ett medieföretags struktur, mål och affärsidé
  • analysera och definiera olika medieproduktionsprocesser
  • analysera och definiera strategiska val för flerkanalspublicering utifrån tekniska, ekonomiska och organisatoriska aspekter
  • självständigt kunna koppla teori till ett praktiskt fall med avseende på produktionsstyrning, kvalitetssäkring och hållbarhet
  • muntligt och skriftligt kunna diskutera ett förslags för- och nackdelar ur olika synvinklar med olika grupper
  • samarbeta och genomföra uppgifter inom givna tidsramar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För godkänd kurs ska studenten kunna:

  • kritiskt reflektera över samspelet mellan medieproduktioner och samhällsfrågor som lika möjligheter, etik och hållbarhet
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap

Arbetsformer

Föreläsningar, övningar och seminarier, projektarbete och självstudier.

Bedömningsformer

Kursen examineras genom muntliga och skriftliga examinationsuppgifter.

Examinationsformer:

  • Tentamen (5 hp, UV)
  • Projektarbete (5 hp, UV)
  • Inlämningsuppgifter (5 hp, UV)

Slutbetyget baseras på en sammanvägning av examinationsformerna där momentens betyg viktas enligt momentets hp.

Kurslitteratur

Rekommenderad litteratur:

  • Dicander Alexandersson, M. m.fl. (1998). Att lyckas med processledning. Stockholm: Liber.
  • Eriksson-Zetterquist, U. m.fl. (2015). Organisation och organisering. Stockholm: Liber.
  • Foslund, M. (2019) Organisering och ledning. Stockholm: Liber.
  • Jacobsen, D. & Thorsvik J. (2014) Hur moderna organisationer fungerar. Lund: Studentlitteratur.
  • Ljungberg, A. & Larsson E. (2012).Processbaserad verksamhetsutveckling: varför, vad, hur? Lund: Studentlitteratur.
  • Palm, L. & Åkerström, M. (2019) Kommunikationsplanering: En handbok på vetenskaplig grund. Lund: Studentlitteratur.
  • Trostek, W. (2019). Företagsekonomi för icke-ekonomer. Sanoma Utbildning.
  • Wallenholm, H. & Granberg, O. (2017).Involverande förändringsledning: När förändring förändras. Lund: Studentlitteratur

Utöver ovanstående litteratur tillkommer artiklar och vetenskapliga artiklar.

Referenslitteratur:

  • Ammenberg, J. (2012). Miljömanagement: Miljö-och hållbarhetsarbete i företag och andra organisationer. Lund: Studentlitteratur.
  • Granberg, O. & Ohlsson, J. (2009). Från lärandets loopar till lärande organisation. Lund: Studentlitteratur.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större ändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.