Avancerad nivå
Examen från ett utbildningsprogram omfattande minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) såsom socionom-, sociala omsorgs-, sjuksköterske-, psykolog- läkar- eller lärarprogrammet, alternativt från andra vårdinriktade eller pedagogiska program.
Förklarande tillägg
Detta förkunskapskrav syftar till att fånga upp kunskaper och färdigheter som tillägnas genom studier och arbete/praktik med människor i professionella relationer som exempelvis patient/vårdare, klient/behandlare och/eller elev/lärare.
Kursen ingår som valbar periodiserande kurs i termin 3 eller termin 4 i mastersprogrammet i sexologi. Kursen kan även läsas som fristående kurs.
Kursen ger fördjupad kunskap om sexuella identiteter och könsidentiteter med fokus på HBTQ+. I kursen diskuteras normer, samt historiska och samtida perspektiv på HBTQ+. Kursen behandlar även teorier som används för att analysera och förstå olika sexuella identiteter och könsidentiteter. Genomgående under kursen diskuteras bemötande och olika redskap som kan användas i samtal, vård eller andra människobehandlande situationer
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och diskutera sexuella identiteter och könsidentiteter i ett historiskt och samtida perspektiv med fokus på normer och normförändring,
- analysera sexuella identiteter och könsidentiteter med hjälp av relevanta teoretiska begrepp,
- redogöra för och kritiskt granska olika aspekter av bemötande kopplat till HBTQ+.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, obligatoriska seminarier, samt enskilda studier. Lärandemål 1-3 uppnås genom samtliga arbetsformer. Vid seminarier sker diskussioner i såväl smågrupper som helgrupp. I arbetet med hemtentamen väljs aktuella vetenskapliga artiklar av relevans för ett eget valt tema.
Lärandemål 1-3 examineras genom individuell skriftlig examination samt aktivt deltagande vid seminarierna. Seminarierna examineras muntligt och individuellt och bedömningen fokuserar på aktivt deltagande som visar förmåga att kunna reflektera kring seminarieinnehållet. Fokus i bedömningen för den skriftliga examinationen ligger på förmågan att kunna redogöra för, diskutera och analysera ett eget valt tema av relevans för kursens område med hjälp av sexologiska begrepp och perspektiv.
Specifika bedömningskriterier för de enskilda examinationerna framgår i studiehandledningen.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.
Seminarierna betygssätts med G/U. Den individuella skriftliga examinationen betygssätts med VG/G/U. För godkänt på hela kursen krävs godkänt på seminarierna och minst godkänt på den individuella skriftliga examinationen samt att obligatoriska moment är uppfyllda. För väl godkänt på hela kursen krävs dessutom väl godkänt på den individuella skriftliga examinationen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schema.
Lundberg T, Malmquist A, Wurm M, (2017) HBTQ+. Psykologiska perspektiv och bemötande. Stockholm: Natur och Kultur. 440 sidor
Aktuella vetenskapliga artiklar om ca 300 sidor tillkommer, vilka väljs i samråd med examinator.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.