Kursplan våren 2025
Kursplan våren 2025
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Gäller från
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Minst 45 högskolepoäng och avklarad VIP: Forskningsintegrerat utvecklingsprojekt. Grundkurs, eller motsvarande.
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en fristående kurs.
Innehåll
Varje student ingår i ett VIP-team tillsammans med andra studenter. Studenter som söker sig till VIP-programmet ska söka kursen och söka till ett specifikt VIP-team som de vill tillhöra, via lärosätets webbsida. De arbetar tillsammans med forskningsförankrade problem inom ramen för ett forskningsprojekt som definieras av varje VIP-teamledare. Studenterna planerar och genomför olika delar i VIP-teamets pågående arbete, såsom förstudier och realiseringar av lösningar. Kursen kräver eget arbete, arbete med teammedlemmar och aktivt deltagande i VIP-möten. Studenterna dokumenterar fortlöpande sitt arbete genom en individuell VIP-dagbok och genom dokumentation inom teamet.
I kursen ingår:
- planering,
- ansvarsfördelning,
- reflektioner och rapportering av pågående och avslutat arbete,
- specifika uppgifter inom teamets forskningsprofil som t.ex. design- och teknikarbete.
Under kursens gång ingår även projektpresentationer och diskussioner med forskare och utomstående samarbetspartners. På så sätt arbetar studenterna mot en fördjupad teoretisk och praktisk förståelse för teamets forskningsinriktning och utmaningar. Kursen fördjupar studenternas kunskap om och förståelse för mentorskap och projektarbete.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
• Visa kunskap om och förståelse för ledarskap och mentorskap i projektsammanhang
• Visa kunskap om grupprocessens betydelse i projektsammanhang
• Visa fördjupad kunskap om det valda VIP-teamets ämnesområde och forskningsinriktning
**Färdighet och förmåga
**
För godkänd kurs ska studenten kunna:
• Visa förmåga till samarbete i grupper med medlemmar från olika ämnesdiscipliner
• Planera, genomföra, och utvärdera processer och uppgifter utförda inom VIP-teamets forskningsinriktning
• Visa förmåga att vara mentor till juniora medlemmar i teamet.
• Muntligt och skriftligt kunna presentera, diskutera och reflektera över arbetsprocesser, problem och lösningar i dialog med olika målgrupper inom och utanför lärosätet.
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**
För godkänd kurs ska studenten kunna:
• Värdera och reflektera över sitt eget och andras prestationer i gruppens gemensamma arbete.
• Reflektera över sitt eget lärande
• Reflektera över sitt eget mentorskap
• Visa ett etiskt förhållningssätt i teamarbete, och i muntliga och skriftliga framställanden
Arbetsformer
Kursen innefattar projektarbete i team, veckomöten med teamet samt eget arbete. Föreläsningar och seminarier kan förekomma.
Varje student för en egen projektdagbok under kursens gång. Projektdagboken fungerar som hjälp för fortlöpande planering och presentation av det egna arbetet i VIP-teamets gemensamma arbete och ligger till grund för bedömning av studentens fortlöpande arbete i projektet, vilket inkluderar en självvärdering av studentens arbetsledning.
Kursens genomförande bygger på att studenten tar ansvar för sin del av det gemensamma arbetet och bidrar aktivt till teamets uppgifter.
Bedömningsformer
Kursen bedöms genom projektdagbok (2 hp), reflektion över eget arbete (0,5 hp), reflektion över teammedlemmars arbete (0,5 hp), och deltagande i teamspecifik examination (2 hp), aktivt deltagande i projektarbete, seminarier, muntliga redovisningar och vid projekthandledning som sker vid VIP-möten (projektprocess, 2,5 hp).
För godkänd (A-E) krävs att alla moment genomförts och minst fått betyget E. Slutbetyget baseras på en sammanvägning av samtliga moment där betygen viktas enligt momentets hp.
Kurslitteratur
Kurslitteratur väljs i samråd med lärare.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.