Grundnivå
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SY120G Individ och samhälle (genomgången) eller SY140G Den föränderliga människan (genomgången)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i Studie- och yrkesvägledarexamen och ges termin 2 på Studie- och yrkesvägledarutbildningen.
Kursens syftar till att studenterna skall tillägna sig grundläggande kunskaper om teorier och modeller för vägledning och samtal. Kursens syftar också till att utveckla förmågan att bedriva vägledning och anknyta denna till relevant teoribildning.
Kursen tar sin utgångspunkt i mötet mellan vägledare och vägledningssökande där olika samtalsmodeller och karriärteorier används för analys och tillämpning. Med utgångspunkt i genomförda vägledningssamtal analyseras och diskuteras vägledarens möte med olika vägledningssökande samt dennes roll, färdigheter och förhållningssätt i samtalssituationen. Studenterna analyserar den egna karriärutvecklingen och anknyter sin analys till olika karriärutvecklingsteorier. En del av kursen är verksamhetsförlagd, och de perspektiv och det innehåll som aktualiseras under denna del relateras till kursens övriga innehåll. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en professionell utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Visa grundläggande förmåga att agera i vägledningssituationer
- Redogöra för olika samtalsmodeller och vägledningsteorier
- Urskilja och reflektera över studie- och yrkesvägledningens olika förutsättningar och villkor
- Beskriva och analysera karriärteorier i relation till den egna karriärutvecklingen
- Inom ett vägledningssammanhang förstå grupprocesser och individers behov i dessa
- Visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsning-ar, seminarier och gruppövningar, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Examinationen består i att studenten individuellt blir bedömd på ett videoinspelat vägledningssamtal (lärandemål 1). I kursen ingår en individuell skriftlig tentamen där studenten redovisar för och reflekterar kring olika samtalsmodeller, vägledningsteorier och dess betydelse i vägledningssituationer (lärandemål 2). Även lärandemålet som berör grupprocesser (lärandemål 5) examineras vid skrivningen. Studentens egen karriärberättelse examineras skriftligt samt analyseras i grupp (lärandemål 4). Under kursens verksamhetsförlagda period sker en skriftlig dokumentation och analys där lärandemål 3 examineras.För betyget Väl godkänd krävs att studenten visar ett tydligt analytiskt förhållningssätt till de teorier och modeller som ingår i kursen samt på ett tydligt sätt visar på grundläggande förmåga att kunna genomföra ett vägledningssamtal. Vid bedömning av såväl muntliga som skriftliga redovisningar krävs av studenten god språkbehandling, struktur och en väldisponerad presentationsform.Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Amundson, Norman E, Harris-Bowlsbey, JoAnn & Niles, Spencer G (2009) Essential Elements of Career Counseling – Processes and Techniques. Pearson
Egan, G och Reese, R (2023) The skilled helper. Cengage Learning EMEA
Engqvist, A (2009) Om konsten att samtala. Nordstedts förlag
Lovén, Anders, red (2015). Karriärvägledning – En forskningsöversikt. Studentlitteratur AB
Patton, W och McMahon, M. (2006) Career Development and Systems Theory. Sense Publishers
Stensaasen, S och Sletta O (2000) Grupprocesser – om inlärning och samarbete i grupp. Natur och kultur
Øiestad, Guro (2005) Feedback. Liber
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om
resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.