Grundnivå
1. en generell examen om 180 högskolepoäng på grundnivå inom en huvudområdesgrupp, eller
2. en yrkesexamen
Inget huvudområde
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs F-3 eller 4-6
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga att göra didaktiska val utifrån SO-ämnenas centrala innehåll. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla sin förmåga att söka och sammanställa relevant ämnesdidaktisk forskning samt relatera denna till det kommande läraruppdraget.
Kursens huvudtema är att sammanställa aktuell ämnesdidaktisk forskning för de samhällsorienterande ämnena utifrån ämnenas centrala innehåll. Vidare identifieras och diskuteras komplext undervisningsinnehåll med utgångspunkt i kursplanerna. Kursen behandlar även hur forskningsresultat kan omsättas i undervisningspraktik.
Kursen behandlar ämnesdidaktiska frågeställningar
I kursen behandlas för ämnesdidaktiska frågeställningar relevanta sökstrategier och sökmotorer.
Kursen behandlar vidare förhållandet mellan undervisning och vetenskap samt beprövad erfarenhet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- urskilja komplext innehåll i kursplanerna och kunna diskutera didaktiska utgångspunkter för undervisning av detta,
- systematiskt söka, kategorisera och sammanställa ett relevant urval av didaktisk forskning inom det samhällsorienterande ämnesområdet utifrån en given frågeställning i en forskningsöversikt,
- dra slutsatser om konsekvenser för undervisningen utifrån resultaten i forskningsöversikten.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, grupparbeten, diskussioner, responsarbete, workshops samt självstudier. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i gemensamt kunskapsbyggande med kamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.
I kursen ingår ett obligatoriskt seminarium och en obligatorisk workshop. Frånvaro innebär skriftlig uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.
Prov 1: Muntligt seminarium (Oral Seminar) 2 hp. I detta prov examineras lärandemål 1
Prov 2: Skriftlig forskningsöversikt (Written Research Review) 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 2.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Blanck, Sara, Franck, Olof, Holmqvist Lidh, Carina, Liliestam, Anna-Lena & Pettersson, Anna (2019). SO för lärare 1–3. Malmö: Gleerups. (152 s.)
Dessen Jankell, Annalotta. & Örbring, David. (red.) (2020). Geografididaktik: för lärare 4-9. Malmö: Gleerups. (kap 3, 4 och 5. 100 s).
Löfstedt, Malin. (red.) (2011). Religionsdidaktik: mångfald, livsfrågor och etik i skolan. Lund: Studentlitteratur (kap 1-7, 104 s).
Odenstad, Christina. (red.) (2017). Samhällskunskap för lärare 4-9. Malmö: Gleerups. (kap 3, 30 s).
Persson, Sven. (2017). Forskningslitteracitet – en introduktion till att förstå, värdera och använda vetenskaplig kunskap. Malmö högskola, Malmö stad, Kommunförbundet Skåne. [Elektronisk resurs] (38 s.).
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan samt förskoleklassen och fritidshemmet [elektronisk resurs].
Stolare, Martin. & Wendell, Joakim. (red.) (2018). Historiedidaktik i praktiken: för lärare 4–6. Malmö: Gleerups. (kap. 4 och 8, 30 s).
Övrig relevant litteratur väljs i samråd med handledare utifrån valt innehåll.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.