EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Oral hälsa – diagnostik och prevention III, behandling II, folkhälsa och hälsopromotion I, vetenskap I

Engelsk benämning

Oral Health – Diagnostics and Prevention III, Treatment II, Public Health and Health Promotion I, Science I

Kurskod

TV334A

Omfattning

30 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Odontologiska fakulteten

Gäller från

2026-01-19

Inrättandedatum

2022-12-14

Fastställandedatum

2025-10-29

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

För tillträde till TV334A ska samtliga provmoment från kurs TV332A vara godkända och studenten ska ha godkänd portfolio (15 hp) provkod 2401, från kurs TV333A. Om mer än 2 år förflutit sedan provmomentet Portfolio från kurs TV333A godkänts krävs en individuell studieplan.

Huvudområde

ODOHA / Oral hälsa

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i examensfordringarna för tandhygienistexamen.

Innehåll

Du bearbetar teoretisk kunskap om tandersättningar och protetiska konstruktioner, tandimplantat och periimplantära sjukdomar, endodontiska sjukdomstillstånd samt munslemhinneförändringar.

Du inhämtar teoretisk kunskap i pedodonti och förståelse för hur den svenska barn- och ungdomstandvården är organiserad.

Din förmåga att genomföra intraoral undersökning, ställa diagnos, bedöma prognos, utföra behandling och utvärdering utvecklas.

Du introduceras i oral hälsa och allmän hälsa ur ett folkhälsoperspektiv samt hur den orala hälsan kan främjas på grupp- och samhällsnivå. Du kommer utveckla din förmåga att beskriva forskningsprocessens olika delar, kritiskt granska vetenskaplig litteratur samt formulera ett syfte till ditt självständiga arbete.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

1. redogöra för de vanligaste munslemhinneförändringarna, orala tumörer och tumörliknande tillstånd

2. beskriva tandersättningar och protetiska konstruktioner i munnen

3. förklara klassificering och diagnosticering av periimplantära sjukdomar utifrån aktuellt vetenskapligt kunskapsläge

4. förklara det långsiktiga parodontala omhändertagandet efter utvärdering av parodontal- och periimplantär behandling samt prognosbedömning

5. redogöra för omhändertagandet av patienter med tandimplantat och periimplantära sjukdomar

6. förklara hur specifika sjukdomar inklusive tobaksbruk kan påverka behandlingsresultat

7. redogöra för incidens och prevalens av erosivt tandslitage ur ett nationellt och internationellt perspektiv

8. förklara hur erosivt tandslitage uppkommer, diagnostiseras behandlas inklusive preventiva åtgärder

9. beskriva hur endodontiska sjukdomstillstånd uppkommer, diagnosticeras och behandlas

10. redogöra för tandutveckling och eruption av primära och permanenta tänder

11. beskriva somatisk och psykisk utveckling hos barn och ungdomar samt faktorer som påverkar detta

12. beskriva olika metoder för stöd och bemötande inom barn- och ungdomstandvård

13. redogöra för tandvårdens ansvar avseende barn som far illa

14. redogöra för barns rättigheter i samhället samt relevansen av FN:s barnkonvention för tandvården

15. beskriva hur den svenska tandvården för barn, ungdomar och vuxna är organiserad

16. redogöra för innebörden av grundläggande folkhälsovetenskapliga begrepp

17. redogöra för oral hälsa ur ett folkhälsoperspektiv

18. beskriva ojämlikheter i allmän och oral hälsa samt påverkan på livskvalitet och välbefinnande ur ett befolkningsperspektiv

19. förklara begreppet våld i nära relationer och mäns våld mot kvinnor samt olika former av våld

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

20. utföra fissurförsegling på modell

21. utföra sensibilitetstest

22. genomföra munvårdsinsatser vid tandersättningar och protetiska konstruktioner

23. inom tandhygienistens kompetensområde genomföra intraoral undersökning och ställa diagnos

24. identifiera och dokumentera avvikelser i munslemhinnan

25. förklara utvärdering av parodontal behandling

26. bedöma om behov föreligger för konsultation eller hänvisning av patienten till annan behandlare för vidare utredning och behandling

27. diagnostisera, förebygga och behandla erosivt tandslitage

28. skriva remissvar

29. diskutera patientfall med stöd av nationella riktlinjer och vetenskaplig litteratur

30. tillämpa principer för ett ergonomiskt arbetssätt

31. tillämpa preventiva och hälsofrämjande metoder för att motivera till en god oral hälsa på individ- och gruppnivå

32. beskriva innehållet i forskningsprocessens olika delar

33. kritiskt granska vetenskaplig litteratur relaterat till oral hälsa

34. formulera syfte och frågeställningar för ett självständigt arbete inom oral hälsa, samt diskutera dessa kritiskt

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs ska studenten:

35. reflektera över sin egen insats och bemötande av patienter med hänsyn till patientens ålder, livssituation och individuella behov

36. analysera beteenden i tandvårdssituationer utifrån ett personcentrerat perspektiv

37. analysera egen kunskapsutveckling och betydelsen av livslångt lärande

38. tillämpa ett etiskt och professionellt förhållningssätt

Arbetsformer

Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Kursveckorna omfattar studentaktiva moment med eget ansvar för förberedelser och inläsning och samarbete i grupp inom dina heltidsstudier.

Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter, föreläsningar, obligatoriska seminarier samt praktisk och klinisk färdighetsträning. Tid är avsatt varje vecka för självstudier. Undervisningen bygger på att du som student är aktiv, påläst och väl insatt i de områden som ska bearbetas. För att uppnå kursens lärandemål behöver du använda icke schemalagd tid för egna studier.

Utmaningar som du som student ställs inför utgår från professionsrelaterade frågeställningar och genomförs både i fysisk och digital lärandemiljö. Aktiviteter genomförs för att utveckla målgruppsanpassad kommunikation. Både muntliga och skriftliga presentationsformer samt kamratåterkoppling förekommer.

Praktisk och klinisk färdighetsträning

Du har klinisk färdighetsträning på universitetstandvårdskliniken där du behandlar vuxna under hela kursen med ökade krav på självständighet.

Bedömningsformer

Kursen omfattar två provmoment:

  • portfolio (15 hp) som omfattar obligatoriska seminarier, individuella samt skriftliga och muntliga gruppuppgifter egenreflektion, kamratåterkoppling, återkoppling i klinik och vetenskapligt skrivande. Portfolion omfattar även deltagande i gruppaktiviteter och godkända prekliniska och kliniska färdigheter, samt uppnådda kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Bedömningskriterier finns tillgängliga för studenten på lärplattformen. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion betygssätt i sin helhet vid kursens slut. Varvid kursmål 20–38 examineras.
  • skriftlig individuell tentamen (15 hp). Varvid kursmål 1-19 examineras

Student som underkänts i något av provmomenten ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.

Student som underkänts i portfolion ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav inom ordinarie kurs. Om student underkänns i portfolio och därmed inte får tillträde till TV335A upprättas en individuell studieplan. Av den individuella studieplanen ska det framgå vilka aktiviteter som erbjuds och kunskapskontroller som krävs för godkänd portfolio. Studenten har möjlighet till ytterligare 3 omprov nästa gång kursen ges. Godkända portfoliomoment kan bara tillgodoräknas till och med nästa gång kursen ges. Därefter måste portfolion examineras om i sin helhet. Student som underkänts i skriftlig individuell tentamen ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.

Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen. Portfolion måste vara godkänd för att få tillträde till terminskurs 5.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.

Kurslitteratur

  • Andersson S-I. Tandhälsa och psykologi. Lund: Studentlitteratur; 2012
  • Arnelund, C-F.Oral protetik: handbok för tandsköterskor.: Stockholm: Gothia kompetens; 2021
  • Axell T. Munslemhinnan vid hälsa och sjukdom: klinisk diagnostik och behandling.7:e uppl. Stockholm: Gothia fortbildning; 2015
  • Bringsén Å, Nilsson Lindström P, editors. Hälsopromotion i teori och praktik: olika arenor och målgrupper. Stockholm: Liber; 2019
  • Fejerskov O, Nyvad B, Kidd E. Dental Caries: The Disease and its Clinical Management.3 ed, Chichester: Wiley-Blackwell; 2015
  • Frisk F, Kvist T. Endodonti. Stockholm: Gothia fortbildning; 2018
  • Henricson M, redaktörer. Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap. 3: e uppl. Lund: Studentlitteratur; 2023
  • Holm Ivarsson B, Sjögren K. MI – motiverande samtal: praktisk handbok för tandvården. 3:e uppl.. Stockholm: Gothia fortbildning; 2016
  • KochG, PoulsenS, Espelid I, HallbekD. Pediatric Dentistry:A Clinical Approach. 3: eed Hoboken: John Wiley Sons, Incororatesd; 2017
  • Lang NP,Lindhe J. Clinical Periodontology and Implant Dentistry. 6 ed. Oxford: Wiley-Blackwell; 2015
  • Mattsson U, Bäckman K. Oral medicin i teori och praktik. Stockholm: Gothia fortbildning; 2016
  • Mejàre I, Modéer T, Twetman S. Pedodonti. 3:e uppl. Stockholm: Gothia Fortbildning; 2019
  • Patel R, Davidson B. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. 5:e uppl. Lund: Studentlitteratur; 2019
  • Pellmer K, Wramner H, Wramner B. Grundläggande folkhälsovetenskap. 4:e uppl. Stockholm: Liber; 2017
  • Sjögren K, Virdeborn, C. Kommunikation i en hälsofrämjande tandvård. Gothia Fortbildning AB; 2020
  • Trost J. Att vara opponent. 2 rev. uppl. Lund: Studentlitteratur; 2013

Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.

Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.