Kursplan
Kursplan hösten 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c eller Matematik D.
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik och i produktutveckling och design.
Innehåll
Syfte
Kursen syftar till att ge en bra start på ingenjörsstudierna genom att sätta in utbildningen i allmänhet och dess ingående kurser i synnerhet i ett ingenjörsmässigt sammanhang och visa tillämpningsområden och relevans inför en hållbar framtid.
Innehåll
I kursen tas följande upp:
Ritteknik (2,5 hp):
- Standarder och ritregler
- Vyer, projektionsmetoder och snitt
- Måttsättning, toleranser och passningar
- Form- och lägestoleranser
- Läsning och tolkning av en enklare ritning
Akademiskt skrivande (3,0 hp):
- Introduktion till akademiskt skrivande:
- Det akademiska språket
- Den akademiska textens innehåll och disposition
- Hantering av figurer, tabeller i akademisk text
- Hantering av referenser
- Kamratgranskning
- Introduktion till verktyg för akademiskt skrivande
Livscykelanalys (1,5 hp):
- FNs globala hållbarhetsmål
- Lite teknikhistoria för att sätta in teknikutvecklingen i ett sammanhang för att förstå hur utvecklingen gått hittills och kanske förstå bättre vart den är på väg
- Livscykelanalys
- Använda programvara för att analysera en produkts miljöpåverkan över dess livscykel
Studieteknik (0,5 hp):
- Planering av tid för studier
- Djupläsning av teknisk text
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. Läsa tekniska ritningar.
2. Identifiera de vanligaste objekten och sätten att rita och benämna dem på ett korrekt sätt.
3. Förklara innebörden av toleranser på tekniska ritningar.
4. Förklara vilka resurser (energi och koldioxid) en produkt tar i anspråk över hela dess livslängd.
5. Redogöra för innehåll i och disposition av akademiska texter med korrekt nomenklatur.
6. Redogöra för FNs globala hållbarhetsmål.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
7. Rita och läsa enklare tekniska ritningar.
8. Tolka och genomföra uppgifter inom givna ramar.
9. Göra antaganden för att kunna ta fram resultat för uppgifter som kan ha flera olika lösningar.
10. Bedöma en produkts miljöpåverkan genom att betrakta hela dess livscykel.
11. Skriva en korrekt formaterad och disponerad teknisk rapport för att rapportera resultat från en projektuppgift.
12. I skrift kunna formulera och diskutera kring avgränsningar, antaganden, metod och resultat.
13. Hantera figurer, tabeller och referera till vetenskapliga källor på ett korrekt sätt.
14. Använda AI för att på ett ändmålsenligt sätt få hjälp med att strukturera och korrigera akademisk text.
15. Granska och ge relevanta och konstruktiva kommentarer på någon annans arbete.
16. Identifera strategier för att effektivisera sina studier, främja inlärning och planera sin tid.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
17. Identifera källors vetenskaplighet och användbarhet.
18. Välja ut det produktalternativ som har minst miljöpåverkas sett över produkternas hela livslängd i termer av energiförbrukning och koldioxidutsläpp.
19. Kritiskt värdera sitt egna och andras resultat.
Arbetsformer
Föreläsningar, övningar, laborationer, inlämningsuppgifter.
Bedömningsformer
För betyget Godkänd krävs:
Inlämningsuppgifter ritteknik (UG) 2,5 hp (Lärandemål: 1-3, 7)
Inlämningsuppgift akademiskt skrivande (UG) 3,5 hp (Lärandemål: 4-6, 8-15, 17-19)
Projektuppgift livscykelanalys (UG) 1 hp (Lärandemål: 9-10, 18)
Inlämningsuppgifter studieteknik (UG) 0,5 hp (Lärandemål: 16)
Krav för godkänd: Samtliga bedömningsformer är bedömda med G.
Kurslitteratur
- Svenska skrivregler, Språkrådet med redaktör Ola Karlsson (vilken upplaga som helst, gärna den senaste). Stockholm: Liber
-
- Blomström och J Wennerberg, Akademiskt läsande och skrivande, upplaga 2 eller senare, Stockholm: Liber.
-
- Taavola, Ritteknik 2000 Faktabok. Upplaga 4 eller senare, Ludvika: Athena lär
-
- Thurén, Vetenskapsteori för nybörjare. Upplaga 3 eller senare, Stockholm: Liber
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.