Grundnivå
För tillträde till TV334A ska samtliga provmoment från kurs TV332A vara godkända och studenten ska ha godkänd portfolio (15 hp) provkod 2401, från kurs TV333A. Om mer än 2 år förflutit sedan provmomentet Portfolio från kurs TV333A godkänts krävs en individuell studieplan.
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för tandhygienistexamen.
Studenten bearbetar teoretisk kunskap om, tandersättningar och protetiska konstruktioner, tandimplantat och periimplantära sjukdomar, endodontiska sjukdomstillstånd samt munslemhinneförändringar.
Studenten inhämtar teoretisk kunskap i pedodonti och förståelse för hur den svenska barn- och ungdomstandvården är organiserad.
Studentens förmåga att genomföra intraoral undersökning, ställa diagnos, bedöma prognos, utföra behandling och utvärdering utvecklas.
Studenten introduceras i oral hälsa och allmän hälsa ur ett folkhälsoperspektiv samt hur den orala hälsan kan främjas på grupp- och samhällsnivå. Studenten tränar på att planera och presentera en utbildningsinsats i syfte att främja oral hälsa på gruppnivå.
Studenten utvecklar sin förmåga att kritiskt granska vetenskaplig litteratur och kommersiell information. Studenten beskriver forskningsprocessens olika delar.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva tandersättningar och protetiska konstruktioner i munnen
- förklara klassificering och diagnosticering av periimplantära sjukdomar utifrån aktuellt vetenskapligt kunskapsläge
- förklara det långsiktiga parodontala omhändertagandet efter utvärdering av parodontal- och periimplantär behandling samt prognosbedömning
- redogöra för omhändertagandet av patienter med tandimplantat och periimplantära sjukdomar
- förklara hur specifika sjukdomar inklusive tobaksbruk kan påverka behandlingsresultat
- redogöra för incidens och prevalens av erosioner ur ett nationellt och internationellt perspektiv
- förklara hur erosioner uppkommer, diagnostiseras, behandlas inklusive preventiva åtgärder
- beskriva hur endodontiska sjukdomstillstånd uppkommer, diagnosticeras och behandlas
- redogöra för tandutveckling och eruption av primära och permanenta tänder
- redogöra för etiologi, patogenes och diagnostik av tandutvecklings- och eruptionsstörningar
- beskriva somatisk och psykisk utveckling hos barn och ungdomar samt faktorer som påverkar detta
- beskriva olika metoder för stöd och bemötande inom barn- och ungdomstandvård
- redogöra för tandvårdens ansvar avseende barn som far illa
- redogöra för barns rättigheter i samhället samt relevansen av FN:s barnkonvention för tandvården
- beskriva hur den svenska tandvården för barn, ungdomar och vuxna är organiserad
- redogöra för innebörden av grundläggande folkhälsovetenskapliga begrepp
- redogöra för oral hälsa ur ett folkhälsoperspektiv
- beskriva ojämlikheter i allmän och oral hälsa samt påverkan på livskvalitet och välbefinnande ur ett befolkningsperspektiv
- redogöra för grundläggande principer för oral hälsopromotion på individ- och gruppnivå
- förklara begreppet våld i nära relationer och mäns våld mot kvinnor samt olika former av våld
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- utföra fissurförsegling på modell
- utföra sensibilitetstest
- genomföra munvårdsinsatser vid tandersättningar och protetiska konstruktioner
- inom tandhygienistens kompetensområde genomföra intraoral undersökning och ställa diagnos
- identifiera och dokumentera avvikelser i munslemhinnan
- identifiera bettavvikelser, tand- och bettutvecklingsstörningar
- förklara utvärdering av kariologisk och parodontal behandling
- bedöma om behov föreligger för konsultation eller hänvisning av patienten till annan behandlare för vidare utredning och behandling
- diagnostisera, förebygga och behandla erosioner
- skriva remissvar
- diskutera patientfall med stöd av nationella riktlinjer och vetenskaplig litteratur
- förklara och tillämpa principer för ett ergonomiskt arbetssätt
- tillämpa preventiva och hälsofrämjande metoder för att motivera till en god oral hälsa på individ- och gruppnivå
- diskutera och kritiskt granska kommersiell information relaterat till oral hälsa
- beskriva innehållet i forskningsprocessens olika delar
- arbeta fram material inom oral hälsa för en utbildningsinsats på gruppnivå
- kritiskt granska vetenskaplig litteratur relaterat till oral hälsa
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- reflektera över egen insats utifrån patientens ålder och livssituation
- reflektera över bemötande av patienter utifrån patientens individuella behov
- reflektera över eget och patienters beteende i en tandvårdssituation
- analysera egen kunskapsutveckling och betydelsen av livslångt lärande
- reflektera över betydelsen av en helhetssyn på patienten
- tillämpa ett etiskt och professionellt förhållningssätt.
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter, föreläsningar, seminarier samt praktisk och klinisk färdighetsträning. Tid är avsatt varje vecka för självstudier. Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Det innebär att kursveckorna framför allt omfattar studentaktiva moment, med samarbete i studiegrupper med eget ansvar för förberedelser. Utmaningar som studenterna ställs inför kan utgå från professionsrelaterade patientfall, casemetodik eller problemlösning. Studenten arbetar både enskilt och tillsammans i grupp, till exempel genom självständiga litteraturstudier, gemensam informationsbearbetning, problemidentifiering, teorikoppling och reflektion. Studenterna genomför aktiviteter för att utveckla både akademiskt och målgruppsanpassat skrivande. Både muntliga och skriftliga presentationsformer förekommer genom övningsrapporter och arbetsuppgifter som kamratgranskas. Kursens kompletterande föreläsningar bygger på studentens tidigare baskunskaper och kan antingen vara inspelade filmer eller ske på campus.
Under kursens obligatoriska seminarier bearbetas inhämtade kunskaper både självständigt och i grupp. Detta sker med hjälp av kliniskt resonemang och metoder för aktivt lärande. En eller flera lärare leder seminariet och stimulerar till att diskussionen fördjupas och att kunskapen sätts i relation till relevant klinisk kontext samt stimulerar till helhetssyn. Seminarierna bygger således på att studenterna är aktiva, pålästa och väl insatta i de områden som ska bearbetas under seminariet.
Praktisk och klinisk färdighetsträning
Studenten har klinisk färdighetsträning kontinuerligt under terminen. Förmågan att ställa diagnos och prognos efter sammanvägning av fynd från olika undersökningar och behandlingsresultat utvecklas genom klinisk verksamhet förlagd till allmän vuxentandvård samt auskultation på fakultetens barn-och ungdomstandvård. Studenten förbereder också, tillsammans med andra studenter, en utbildningsinsats i oral hälsa för en utvald grupp.
Att arbeta ergonomiskt stärks genom återkoppling av fysioterapeut under klinisk färdighetsträning.
Självständigt arbete (examensarbete)
Denna termin formuleras en preliminär frågeställning relevant för kunskapsområdet oral hälsa.
Kursen omfattar två provmoment:
- portfolio (15 hp) som omfattar skriftlig och muntlig individuell redovisning, skriftlig och muntlig gruppredovisning med individuell bedömning, kliniska observationer- medstudent/simulerad situation, kliniska observationer – patient, kamratåterkoppling, och vetenskapligt skrivande. Bedömningskriterier finns tillgängliga för studenterna i lärplattformen. Bedömningarna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion betygssätt i sin helhet vid kursens slut.
- skriftlig individuell tentamen (15 hp).
Student som underkänts i portfolion ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav inom ordinarie kurs. Om student underkänns i portfolio och därmed inte får tillträde till TV335A upprättas en individuell studieplan. Av den individuella studieplanen ska det framgå vilka aktiviteter som erbjuds och kunskapskontroller som krävs för godkänd portfolio. Studenten har möjlighet till ytterligare 3 omprov nästa gång kursen ges. Godkända portfoliomoment kan bara tillgodoräknas till och med nästa gång kursen ges. Därefter måste portfolion examineras om i sin helhet.
Student som underkänts i skriftlig individuell tentamen ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.
Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen. Portfolion måste vara godkänd för att få tillträde till terminskurs 5.
Student som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyade prov enligt Högskoleförordningen, se Utbildningsplan för tandhygienistutbildning.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
- Andersson, S-I. Tandhälsa och psykologi. Lund: Studentlitteratur (2012).
- Arnelund, Carl-Fredrik Oral protetik: handbok för tandsköterskor. Första upplagan: Stockholm: Gothia kompetens (2021)
- Axell T. Munslemhinnan vid hälsa och sjukdom: klinisk diagnostik och behandling. Stockholm: Gothia fortbildning; 2015
- Bringsén Å, Nilsson Lindström P, editors. Hälsopromotion i teori och praktik: olika arenor och målgrupper. Första upplagan. Stockholm: Liber; 2019.
- Fejerskov O, Nyvad B, Kidd E. Dental Caries: The Disease and its Clinical Management. 2015, 3rd Edition, Blackswell Munksgaard, Oxford, UK.
- Frisk F, Kvist T. Endodonti. Första upplagan. Stockholm: Gothia fortbildning; 2018
- Holm Ivarsson B, Sjögren K. MI – motiverande samtal: praktisk handbok för tandvården. Tredje upplagan. Stockholm: Gothia fortbildning; 2016.
- Koch, G. Poulsen, S. Espelid, I. Hallbek, D. (2017) Pediatric Dentistry – A Clinical Approach. 3:e edition Blackwell: John Wiley Sons.
- Lang NP & Lindhe J. Clinical Periodontology and Implant Dentistry. Blackwell and Munksgaard, 2015 (6th edition).
- Mejàre I, Modéer T, Twetman S. Pedodonti. Fjärde upplagan. Stockholm: Gothia Fortbildning; 2019.
- Pellmer K, Wramner H, Wramner B. Grundläggande folkhälsovetenskap. 4:e upplagan. Stockholm: Liber; 2017.
- Sjögren K, Virdeborn, C. Kommunikation i en hälsofrämjande tandvård. Gothia Fortbildning AB; 2020
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.