Grundnivå
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2 och Engelska 6.
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Freds- och konfliktsvetenskap på nivå 1-30 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i Freds- och konfliktsvetenskap.
Kursens syfte är att studenterna ska skaffa sig en grundläggande förståelse för freds-och konfliktstudier och dess vetenskapliga utveckling. Utöver detta kommer studenterna att få insikt i huvudteorier och koncept relaterade till historiska och nutida konflikter. Studenterna kommer även att få kunskap i folkrättens funktioner under internationell väpnad konflikt, hur hot konstrueras, och hur organiserat våld legitimeras.
Innehåll
Kursen består av fyra delkurser.
1.Konflikters historia och idéer om fred.
Delkursen är en översikt beträffande krig och konflikthistoria och samt den idéhistoriska utvecklingen av begreppet fred. Delkursen går även igenom uppkomsten av nuvarande världsordning och dess konsekvenser
2.Freds-och konfliktvetenskapens grunder
Delkursen är en introduktion till koncept och teorier inom freds-och konfliktvetenskapen samt ämnets utveckling. Olika erfarenheter av organiserat våld studeras.
3. FN och konflikthantering
Delkursen ger en översikt över folkrättens innehåll, förutsättningar, mekanismer före, under och efter en väpnad konflikt. Delkursen är en introduktion till Förenta nationernas roll och utmaningar rörande den internationella freden och säkerheten i det nutida internationella samfundet.
4.Fiendebilder
Delkursen behandlar fiendebilder och hur de kan brukas för att legitimera krig. Delkursen behandlar även hur fiendebilder uppstår och återanvänds. Delkursen avslutas med att diskutera konsekvenserna av fiendebilder och hur man kan motverka dem.
Kursen har fyra delkurser som här följande lärandemål:
Konflikters historia och idéer om fred.
Efter avslutad kurs kommer studenten att
1.ha grundläggande kunskap om fredsbegreppets idéhistoria
2.ha grundläggande kunskap om krigsföringens historia
3. ha grundläggande kunskap om ekonomisk historia och dess konsekvenser för krigsföring
4. ha färdigheter att läsa och tillgodogöra sig akademiska texter
Freds-och konfliktvetenskapens grunder
Efter avslutad kurs kommer studenten att
1.ha grundläggande kunskap om freds-och konfliktvetenskapens utveckling
2.ha en grundläggande kunskap om direkt och strukturellt våld
3. kunna förklara grundläggande koncept inom freds-och konfliktvetenskapen och applicera dem.
FN och konflikthantering
Efter avslutad kurs kommer studenten att
1.ha grundläggande kunskap om juridiska metoder för fredliga lösningar av väpnad konflikt
2.ha grundläggande kunskap om juridiska ramverk som reglerar internationell väpnad konflikt och dess efterdyningar
3. ha kunskap om FN och dess roll, funktioner och utmaningar med att upprätthålla den internationella freden och säkerheten
4. kunna förklara förhållandet mellan folkrätten och staters praxis före, under och efter en internationell väpnad konflikt
5. kunna använda sig av ett grundläggande akademiskt språk och formaliteter
Fiendebilder
Efter avslutad kurs kommer studenten att
1.kunna självständigt identifiera och analysera fiendebildkonstruktioner i olika sammanhang
2. ha en grundläggande förståelse för hur fiendebilder och kulturellt våld används för att legitimera olika former av våld
3.ha en grundläggande förståelse för hur media och andra aktörer skapar och reproducerar fiendebilder
4.ha en grundläggande förståelse av teorier som förklarar acceptansen av fiendebilder och hur de kan motverkas
5. att kunna använda sig av grundläggande akademiskt språk och formaliteter
Kursen utgör heltidsstudier. Lärandeaktiviteterna består främst av föreläsningar oh seminarier. I huvudsak så består kursen av självständiga studier. Studenterna är ansvariga för att läsa kurslitteraturen och komma förberedda till undervisningen. Studenterna förväntas att forma sina egna studiegrupper. Kursen baseras på studenters aktiva deltagande vid diskussioner.
1.Konflikters historia och idéer om fred.
Delkursens lärandemål bedöms med en individuell examination (7.5hp)
2.Freds-och konfliktvetenskapens grunder
Lärandemålen 1, 2 och 3 bedöms med en formell examination (6.5hp) Lärandemål 3 bedöms med en skriftlig och muntlig presentation 1, godkänd eller icke godkänd är de betyg som ges)
3. FN och konflikthantering
Delkursens lärandemål bedöms med en hemtentamen (7.5hp)
4. Fiendebilder
Lärandemål 1, 2 och 5 bedöms med en hemtentamen (5 hp)
Lärandemål 3 och 4 bedöms med en muntlig tentamen (2.5hp)
Module 1:
- Allen, Robert C. (2011). Global Economic History: A Very Short Introduction. Oxford University Press.
- English, Richard (2013). Modern war: A very short introduction. Oxford: Oxford University Press.
- Frowe, Helen (2016). The Ethics of War and Peace, An Introduction. London: Routledge.
- Kant, Emmanuel (1795). Perpetual Peace: A Philosophical Sketch.
- Kende, Istvan (1989).The History of Peace: Concepts and Organizations from the Late Middle Ages to the 1870s. Journal of Peace Research 26(3).
- Nye, Joseph S., Jr. and Welch, David A. 2014. Understanding Global Conflict and Cooperation: An Introduction to Theory and History, 10th Edition. Boston: Pearson.
- Roland, Alex (2016). War and technology, A very short introduction. Oxford: Oxford University Press.
- Williams, Paul, D. (ed.) (2018). Security Studies: An Introduction. Abingdon: Routledge.
Additional book chapters and journal articles, maximum 200 pages.
Module 2:
- Demmers, Jolle, (2016). Theories of Violent Conflict: An Introduction. London, Routledge (e-book MAU Library)
- Galtung, Johan, (1969). Violence, Peace and Peace Research. Journal of Peace Research 21(3): 167-191.
- Galtung, Johan, (1971). A Structural Theory of Imperialism. Jorunal of Peace Research 8 (2): 81-117.
- Kaldor, Mary, (2012). New and Old Wars (third edition). Cambridge: Polity Press (selected part, e-book MAU Library)
- Kaldor, Mary, (2018). Global Security Cultures. Cambridge: Polity Press
- Newman, Edward & DeRouen, Karl, Jr. (2014). Routledge Handbook of Civil Wars. London: Routledge(selected parts)(e-book online MAU Library)
- Williams, Paul D. (ed.), (20239. Security Studies, An Introduction, 4th edition, Abingdon: Routledge (selected parts).
Additional book chapters and journal articles, maximum 200 pages.
Module 3:
- Chesterman, Simon, Franck, Thomas M., & Malone, David M., 2016, Law and Practice of the United Nations, Oxford University Press
- Frowe, Helen (2016). The Ethics of War and Peace, An Introduction. London: Routledge (selected parts)
- Henriksen, Anders, International Law, 2017, Oxford University Press
- Weiss, Thomas G., Forthsythe, David P., Coate, Roger A & Pease, Kelly-Kate, The United Nations and Changing World Politics, 2017, 8th edition, Westview Press.
- Williams, Paul D (ed.) (2013) (or later). Security Studies, An Introduction, Abingdon, Routledge (selected parts).
Legal instruments and documents, 200 pages.
Module 4:
- Balzacq, Thierry. 2011. A theory of securitization, Origins, core assumptions, and variants. Balzacq, Thierry (ed.),Securitization Theory; How Security Problems Emerge and Dissolve. London and New York: Routledge.
- Bandura, Albert. 2016. Moral Disengagement, How People Do Harm and Live With Them-selves. New York: Worth Publishers (selected parts).
- Dodge, Toby. 2012. Enemy Images, Coercive Socio-Engineering and Civil War in Iraq. International Peacekeeping, 19(4). (461-477)
- Fiske, Susan T., Cuddy, Amy J. C., Glick, Peter, Xu, Jun. 2002. A Model of (Often Mixed) Stereotype Content: Competence and Warmth Respectively Follow From Perceived Status and Competition. Journal of Personality and Social Psychology, 82(6):878-902.
- Galtung, Johan (1990) Cultural Violence. Journal of Peace Research 27(3): 291–305.
- Harle, Vilho (2000)The Enemy with a Thousand Faces. Westport: Praeger (selected parts).
- Irwansyah, Irwansyah and Marcellino, Kevin (2021). Media Literacy and Social Inclusion. Journal Communication Spectrum: Capturing New Perspectives in Communication 11(2), 119-126. 10 https://doi.org/10.36782/jcs.v11i2.2171
- Mania, Eric W. et al. 2010. Intergroup Contact: Implications for Peace Education. Handbook of Peace Education. New York: Psychology Press.
- McDonald, Matt. 2018. Constructivism. Security Studies, An Introduction. London: Routledge
- Oppenheimer, Louis (2006). The Development of Enemy Images: A Theoretical Contribution. Peace and Conflict: Journal of Peace Psychology, 12(3) 269–292
- Pettigrew, Thomas F. (1998) Intergroup Contact Theory. Annual Review of Psychology 49:1: 65-85.
- Pettigrew, Thomas F. et al. (2011). “Recent advances in intergroup contact theory”. International Journal of Intercultural Relations 35 (2011) 271–280
- Ramasubramian, Srividya (2007). Media-Based Strategies to Reduce Racial Stereotypes Activated by News Stories. Journalism and Mass Communication Quaterly 84(2): 249-264.
- The SAGE Handbook of Prejudice, Stereotyping and Discrimination (c2010). Ed. John Dovidio. London: SAGE. (selected parts)
- The SAGE Handbook of Propaganda (2019). Ed. Paul Baines, Nicholas O’Shaughnessy, and Nancy Snow (London: SAGE) (selected parts).
- Steiner, Kristian and Önnerfors, Andreas (2024). Enemy Images; Emergence, Consequences and Counteraction. Routledge
- Steuter, Erin; Wills, Deborah (2008)At War with Metaphor: Media, Propaganda, and Racism in the War on Terror, Lanham: Lexington Books. Available as e-book through the Malmö University library.
- Williams, Paul D. and McDonald, Matt (eds.) (2023). Security Studies: An Introduction, 4th edition, Abingdon:Routledge
Additional book chapters and journal articles, maximum 250 pages.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.