Kursplan
Kursplan våren 2027
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Minst 15 hp inom huvudområdet interaktiondesign.
Huvudområde
KSIDI / Interaktionsdesign
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan i normalfallet ingå i en generell examen.
Innehåll
Syftet med kursen är att utveckla studenternas vetenskapliga praxis (såsom att engagera sig i litteratur, konstruera argument och skriva på ett akademiskt sätt) i förhållande till området interaktionsdesign.
Studenterna introduceras till begreppen vetenskaplig stringens och validitet i relation till forskning inom interaktionsdesign. I ett bredare perspektiv tar vi upp betydelsen av att skapa och tillämpa kunskap i designprocessen. Forskningstraditioner och -genrer som är relevanta för interaktionsdesign introduceras genom samtida och klassiska texter.
Lärandemål
Efter avslutad kurs kan studenterna:
- Skriva i akademisk stil, med lämpligt språk, formatering, citering och strukturering
- Konstruktivt använda litteratur för att stödja ett argument
- Framställa och beskriva ett befintligt forskningsområde för interaktionsdesign
- Relatera designaktiviteter till förståelse av design från litteraturen
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, övningar och självständigt arbete.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom ett vetenskaplig skriftligt arbete (HP 7,5; LR 1–4).
Kurslitteratur
Du kommer att få bekanta dig med dessa böcker under kursen och de kommer att vara till nytta även i andra kurser.
- Muratovski, G. (2016) Research for Designers: A Guide to Methods and Practice. Sage Publishers
- Bailey, S. (2014) Academic Writing: A Handbook for International Students. Routledge.
Ytterligare forskningstexter kommer att tillhandahållas för föreläsningar och uppsatsteman.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.