Grundnivå
Grundläggande behörighet.
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen kan normalt ingå i en generell examen på grundnivå.
Kursen diskuterar barnrättslagens konsekvenser för olika verksamheters strategiska kommunikation; från målgruppsanalys till uppföljning/utvärdering. Denna diskussion placeras under kursen gång i ett större samhälleligt sammanhang med fokus på dagens digitala mediemiljö samt barn och ungas medieanvändning. Denna samhälleliga kunskap är central för att utveckla strategisk kommunikation riktad till barn. Kursen utgår från kursdeltagarnas verksamheter och dess specifika behov utifrån ett barnrättsperspektiv. Utifrån en nulägesanalys av verksamheten definieras ett utvecklingsprojekt som deltagarna arbetar med.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Visa kunskap om barns digitala mediemiljö
Visa kunskap om och problematisera barnrättslagens konsekvenser för aktuell verksamhets strategiska kommunikation
Visa färdighet att identifiera och skriva fram ett utvecklingsprojekt utifrån barnrättsperspektiv
Visa färdigheter att presentera och diskutera avgränsat utvecklingsprojekt som riktar sig till en utvald målgrupp (barn 0-18 år)
Föreläsningar och seminarier.
- En enskild skriftlig inlämning i form av ett utvecklingsprojekt 5 hp (UG, lärandemål 1,2,3).
- Presentation med poster 2,5 hp (UG, lärandemål 4).
- Barnkonventionen. Tillgänglig på: https
://unicef.se/rapporter-och-publikationer/barnkonventionen - FN (2021). General comment on children’s rights in relation to the digital environment. Tillgänglig på: https
://www.ohchr.org/EN/HRBodies/CRC/Pages/GCChildrensRightsRelationDigitalEnvironment.aspx - Hart, R.A.(1992) "Children's Participation: From tokenism to citizenship," Papers inness92/6, Innocenti Essay. (s 1-23, 31-37)
- Larsson, L. (2014). Tillämpad kommunikationsvetenskap (4:e uppl.) Lund: Studentlitteratur.
- Lundin Karphammar, M. (2019). Implementering av barnkonventionen: med hjärta och hjärna. Lund: Studentlitteratur
- Martinez, C., & Sjöberg, U. (2025). Children’s Digital Rights to Accessible and Reliable Public Sector Communication. Children & Society. https://doi.org/10.1111/chso.12952
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.