Grundnivå
Human Rights I (eller minst 25 hp från MR110L eller MR101L, eller motsvarande):
Kursen ingår i huvudområdet Mänskliga rättigheter på nivå 31-60 hp och kan ingå i en kandidatexamen med huvudområdet Mänskliga rättigheter.
Syftet med kursen är att ge studenterna en fördjupad kunskap om området mänskliga rättigheter ur ett multidisciplinärt perspektiv. Studenterna ska även förvärva en förmåga att på ett självständigt och kritiskt sätt analysera centrala frågeställningar och problem inom området.
Kursen består av tre delkurser:
1. Samtida mänskliga rättigheter (15 poäng)
Delkursen kommer att behandla samtida problem och centrala frågor inom området mänskliga rättigheter. Den första delen av modulen behandlar utarbetandet och upprättandet av den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna. Förutom själva processen adresserar den centrala frågor om mänskliga rättigheter som hänger samman med
upprättandet av förklaringen. Den andra delen av delkursen kommer att fortsätta med att spåra de centrala frågor om mänskliga rättigheter som härrör från upprättandet av den allmänna förklaringen i samtida människorättsdebatter.
2. Metod (7,5 hp)
Delkursen behandlar viktiga metoder och metodfrågor av relevans för studier av mänskliga rättigheter.
3. Projektarbete (7,5 hp)
Delkursen består av ett projektarbete inklusive presentation, försvar och utvärdering av projektarbeten.
Delkurs 1: Samtida mänskliga rättigheter
Efter genomgången delkurs kommer studenten
1. ha en bredare och djupare förståelse av ursprunget till samtida människorättsfrågor ur ett multidisciplinärt perspektiv;
2. ha förmågan att självständigt analysera och kritiskt reflektera över samtida frågor inom området mänskliga rättigheter;
3. ha en djupgående förståelse för och förmåga att analysera orsaker, dynamiker och olika tolkningar av frågor om mänskliga rättigheter;
4. kunna diskutera och problematisera samtida människorättsfrågor genom att tillämpa relevanta vetenskapliga ansatser och teorier på ett självständigt utvalt material.
Delkurs 2: Metod
Efter genomgången delkurs kommer studenten
1. ha grundläggande kunskaper om sambandet mellan vetenskaplig problemställning, forskningsfråga och val av teori och metod;
2. ha grundläggande kunskaper om och förståelse av vetenskapsteori och olika metoder inom humaniora och samhällsvetenskap
3. ha förmåga att formulera en forskningsfråga och att argumentera för användning av relevanta metoder och material.
Modul 3: Projektarbete
Efter genomgången delkurs kommer studenten
1. kunna analysera frågor om mänskliga rättigheter genom att tillämpa relevanta teorier och metoder;
2. kunna samarbeta och genomföra ett projektarbete i grupp;
3. kunna strukturera en akademisk text, använda akademiska formaliteter och på grundläggande nivå behärska ett akademiskt språk;
4. ha förmåga att värdera och försvara en akademisk text.
Kursen är avsedd för heltidsstudier. Undervisningsverksamheten i den första delkursen består huvudsakligen av föreläsningar, seminarier och workshops. Under den andra och tredje delkursen består undervisningsverksamheten av föreläsningar, seminarier och handledning. Majoriteten av lärandeaktiviteterna består av självständiga studier. Arbetsformerna förutsätter aktivt deltagande från studenternas sida. Studenter som inte presenterat ett godkänt projektarbete ges inte vidare handledning.
1. Samtida mänskliga rättigheter
Studenternas prestationer i delkursen bedöms genom skriftliga uppgifter.
Lärandemål 1, 2 och 3 bedöms genom en individuell hemtentamen 5 hp.
Lärandemål 1, 2, 3 och 4 bedöms genom en individuell skriftlig uppgift 5 hp.
Lärandemål 1, 2, 3 och 4 bedöms genom en individuell skriftlig uppgift 5 hp.
2. Metod
Studenternas prestationer i delkursen bedöms genom seminariedeltagande och en individuell skriftlig uppgift.
Lärandemål 1, 2 och 3 bedöms genom en individuell skriftlig uppgift 5,5 hp.
Lärandemål 1, 2 och 3 bedöms genom seminariedeltagande 2 hp.
3. Projektarbete
Studenternas prestationer i delkursen examineras genom att ett skriftligt projektarbete och ett muntligt oppositionsseminarium genomförs.
Lärandemål 1, 2 och 3 bedöms genom ett skriftligt projektarbete 5,5 hp.
Lärandemål 4 bedöms genom ett muntligt oppositionsseminarium 2 hp.
För att få ett godkänt betyg på kursen i sin helhet krävs att examinerande moment på kursen är godkända.
Module 1: Current Human Rights Issues
- Donnelly, Jack, (2013), Universal Human Rights in Theory and Practice, Cornell University Press
- Freeman, Michael, (2011), Human Rights: An Interdisciplinary Approach, Polity Press.
- Hayden, Patrick, (2001), The Philosophy of Human Rights, Paragon House Publishers
- Ishay, Micheline, R., (2006) The Human Rights Reader, Routledge.
- Keller, Helen & Ulfstein, Geir, (2012),UN Human Rights Treaty Bodies, Cambridge University Press (e-book, Malmö University)
- Rodriguez-Garavito, Csar (Ed.): Business and Human Rights: Beyond the end of the beginning, Cambridge Univ. Press 2018. (Available as e-book through Malmö University Library)
- Morsink, Johannes (2000) The Universal Declaration of Human Rights: Origins, Drafting and Intent, University of Pennsylvania Press
- Additional 500 pages of scientific articles and primary source material from the United Nations archives.
- Additional 800 pages of articles and material individually selected by students.
Module 2: Method
- Halperin, Sandra & Heath, Oliver (latest edition) Political Research: Methods and Practical Skills (Oxford: Oxford University Press).
- May, Tim (2001), Social Science Research (London: Open University).
- There may be additional articles (max 300 pages) in lecture presentations.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Undervisnings- och examinationsspråk är engelska.