Grundnivå
Grundläggande behörighet
Inget huvudområde
Fristående kurs.
Kursen syftar till att studenterna skall tillägna sig en övergripande förståelse för de unika marknadsförutsättningar som gäller i sportens värld. Kursen syftar också till att studenterna skall inhämta kunskaper tillämpbara vid såväl marknadsföring av sport som genom sport.
Kursen är en helt nätbaserad profilkurs som sätter marknadsföring av sport och genom sport i fokus. Därvid studeras hur sporten har utvecklats till en viktig del av den växande underhållnings- och upplevelseindustrin och att allt fler aktörer vill associera sig med sporten, dess event och passionsvarumärken.
Kursen behandlar bland annat varumärkesbyggande, evenemangsmarknadsföring, citymarketing, sponsring, ambush marketing och corporate social responsibility.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- förklara de unika förutsättningar som gäller vid marknadsföring av sport och genom sport
- redogöra för och analysera globaliseringens effekter inom sportmarknadsföring
- redogöra för varumärkesbyggande och självständigt kunna utföra varumärkesanalyser kopplade till sportens värld
Bedömningskriterier anges av kursledaren vid kursstart.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av självstudier, projektarbete, datorbaserade övningar enskilt och i grupp och diskussionsforum. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare. Undervisningen, som kräver tillgång till persondator, sker helt via internet. Kursen löper på halvfart.
Examination sker dels genom tre gruppuppgifter, där studenterna i PM-form besvarar frågeställningar som behandlar vart och ett av de tre lärandemålen, dels genom en individuell skriftlig hemtentamen relaterad till samtliga lärandemål.
Studenten äger rätt till fyra omtentamenstillfällen.
Bäckström, Åsa; Book, Karin; Carlsson, Bo & Fahlström, PG (2020) Sport management del 3: Idrottens marknader och konsumtionskultur . SISU Idrottsböcker (240 s).
Mullin, Bernard J; Hardy, Stephen & Sutton, William A (2014). Sport Marketing. Fourth Edition. Human Kinetics (504 s).
Ett urval av vetenskaplig litteratur tillkommer, från bland annat International Journal of Sports Marketing & Sponsorship (ca 100 s).
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.