Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV252B Skolväsendets styrdokument och grundläggande didaktik (genomgången)
Inget huvudområde
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 samt grundskolans årskurs 4-6. I kursen ingår 7,5 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om pedagogik och didaktik. Vidare ska studenten utveckla kunskap om språk, genus och etnicitet i undervisning och lärande.
I kursen bearbetas och fördjupas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning. Dessa erfarenheter bearbetas och reflekteras i erfarenhetsseminarier. Vidare behandlas begrepp centrala inom pedagogik och didaktik samt teorier relaterade till genus och etnicitet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
1. redogöra för pedagogiska och didaktiska begrepp
Färdighet och förmåga
2. teoretiskt förankra och utvärdera pedagogiska och didaktiska val och verktyg i undervisningssammanhang
3. utforma och diskutera undervisning och undervisningssekvenser utifrån erfarenhet, relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
4. värdera och kritiskt granska olika former av pedagogiska och didaktiska val och verktyg utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
5. reflektera över och kritiskt värdera vad genus och etnicitet betyda för olika former av pedagogiska och didaktiska val och verktyg.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som består av grupparbeten, gruppdiskussioner, muntliga och skriftliga responsarbete, muntliga och skriftliga reflektioner, seminarier samt föreläsningar (varav en del kan vara digitala). Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett enskilt och ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare baserat på att aktivt bidra med erfarenheter, reflektioner och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Examinationen består av två hemtentamen.
Den första del av kursen examineras med en begreppstentamen (mål 1 och 2). Den andra del av kursen examineras av en muntlig redovisning och en skriftlig hemtentamen. Den skriftliga delen består utav författandet av en berättelse (mål 3, 4, 5) som tillsammans ger underlag för reflektion om undervisningspraktiker.
I kursen ingår obligatoriska moment. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyg VG på hel kurs krävs VG på hemtentamen.
Boo, Sofia, Forslund Frykedal, Karin & Thorsten, Anja (2017). Att anpassa undervisning: till individ och grupp i klassrummet. (Första utgåvan). Natur & Kultur. (Valda delar i samråd med kurslärare ca 70 s)
Björkman, Lotta & Sotevik, Lena (2023). Normkritiska perspektiv i pedagogisk verksamhet: förskola, fritidshem och skolans tidigare år. (Upplaga 1. Ed.). Studentlitteratur. (Valda delar i samråd med kursläreare ca 100 s.)
Carlgren, Ingrid (2015). Kunskapskulturer och undervisningspraktiker. Daidalos (Valda delar i samråd med kurslärare ca 200 s)
Forssell, Anna. (red.). (2018). Boken om pedagogerna . Liber. (Valda delar i samråd med kurslärare ca 200 s)
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (Red.) (2017). Allmändidaktik: Vetenskap för lärare. Studentlitteratur. (Valda delar i samråd med kurslärare ca 200 s)
Insulander, Eva & Selander, Staffan. (red.) (2023). Att bli lärare. (Tredje upplagan). Liber. (Valda delar i samråd med kurslärare ca 60 s)
Irisdotter, Sara Aldenmyr, Paulin, Anna & Zetterquist, Kirsten Grölien (2021). Etik i professionellt lärarskap. (Tredje upplagan.). Gleerups. (168 s.)
Lundgren, Ulf. P., Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (2020). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. (Femte utgåvan). Natur och kultur. (Valda delar i samråd med kurslärare ca 140 s)
Schött, Kristina. (red.) (2015). Studentens skrivhandbok (3 uppl.). Liber. (185 s.)
SFS 2010:800. Skollag. https://www.riksdagen.se/sv/dokumentlagar/dokument/svenskforfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010800
SFS 2018:1197. Lag om Förenta nationernas konvention om barnets rättigheter. https://svenskforfattningssamling.se/doc/20181197.html
Sjöström, Jesper & Tyson, Ruhi. (2022). Didaktik för lärande och bildning (Första upplagan. Ed.). Liber. (340 s.)
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.