Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs F-3 samt 4-6.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela läraruppdraget genom deltagande i verksamheten på vfu-skola inom relevant inriktning. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sin förmåga att reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet det vill säga över hur teorier och forskningsresultat samt egna och andras erfarenheter kan bidra till att utveckla den egna undervisningen och skolans verksamhet.
Kursen behandlar skolans uppdrag och verksamhet i praktiken. Det betyder att ledarskap, kommunikation, sociala relationer, etik samt skolans värdegrund och uppdrag är centralt i kursen. Studenten deltar i skolans arbete utifrån de villkor som råder på vfu-skolan. Studenten sätter sig in i skolans verksamhet genom att delta i kollegiala samtal och olika former av möten samt genom att ta del av skolans utvecklingsarbete. Studenten ges möjlighet att reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till verksamheten tillsammans med handledare och andra studenter.
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning med handledning. Med stöd av handledare ska studenten planera, leda, genomföra och reflektera över undervisning utifrån gällande styrdokument och därmed pröva och utveckla sin undervisning och sitt pedagogiska ledarskap. Studenten ska använda ämneskunskap, ämnesdidaktik samt teoretiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda kurserna.
Vid vfu-lärarens besök genomförs undervisning och ett flerpartssamtal i vilket studenten reflekterar över den genomförda undervisningen tillsammans med handledaren och vfu-läraren En avstämning görs av studentens möjligheter att nå kursens lärandemål.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- planera, leda och genomföra och utvärdera undervisning relaterad till skolans styrdokument, ämneskunskap och ämnesdidaktisk kunskap samt reflektera över i detta sammanhang gjorda erfarenheter
- verka i enlighet med skolans värdegrund i kommunikation och samspel med elever och vuxna samt reflektera själv och tillsammans med andra över i detta sammanhang gjorda erfarenheter
- reflektera över det egna pedagogiska ledarskapet i relation till skolans uppdrag, vetenskap och beprövad erfarenhet samt identifieraoch motiverasitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet
Vfu genomförs på heltid med krav på obligatorisk närvaro. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i enskilt och gemensamt kunskapsbyggande med handledare, vfu-lärare, kurskamrater och skolans personal. Studenten bidrar aktivt med erfarenheter, reflektioner och perspektiv.
Studenten tar aktiv del i skolans löpande arbete med bland annat planering, undervisning, utvecklingssamtal, utvärdering, arbetslagsträffar, fortbildningsdagar och samverkan med vårdnadshavare samt andra möten.
I kursen ingår att studenten kontinuerligt genomför handledarobserverad undervisning, utifrån ett elevcentrerat arbetssätt med hänsyn till elevers behov, resurser och förutsättningar.
Studenten reflekterar över sin praktik och professionsutveckling både självständigt och tillsammans med handledare.
VFU-läraren gör bedömningen baserad på genomförd verksamhetsförlagd utbildning samt kursens examinationsuppgifter. Handledarens vfu-rapport tas i beaktande för lärandemål 1 och 2.
- Lärandemål 1 examineras genom studentens skriftliga undervisningsplanering, studentens undervisning observerad av vfu-läraren, studentens muntliga reflektion i ett flerpartssamtal.
- Lärandemål 2 examineras genom studentens undervisning observerad av vfu-läraren, studentens muntliga presentation och reflektion vid det avslutande seminariet.
- Lärandemål 3 examineras genom studentens skriftliga reflektion i ett paper.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Studenten ska använda adekvat litteratur från tidigare högskoleförlagda kurser för att motivera ämneskunskaper, ämnesdidaktiska val samt teoretiska och etiska perspektiv.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
.
Studenten ska vara beredd att uppvisa ett giltigt registerutdrag från polisens belastningsregister för rektor.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning, om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att elevers säkerhet och integritet eller förtroendet för verksamheten riskeras. När verksamhetsförlagd utbildning avbryts på detta sätt innebär det att studenten erhåller betyget underkänd på aktuell kurs. Studenten ska ges personlig vägledning i form av ett dokumenterat samtal om sin studiesituation.
Student som påbörjat men avbryter eller inte fullföljer vfu-kurs erhåller betyget underkänd. Student som varit frånvarande på grund av sjukdom eller för vård av sjukt barn upp till 25% av kurstiden ska komplettera sin frånvaro. Vid längre frånvaro sätts betyget underkänd. Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle.
För vikariat krävs ett anställningsförfarande därav kan inte vikariat betraktas som studietid.