Kursplan
Kursplan hösten 2027
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Examen från ett utbildningsprogram omfattande minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) såsom socionom-, sociala omsorgs-, sjuksköterske-, psykolog- eller läkarprogrammet, alternativt från andra vårdinriktade program.
Huvudområde
HSSXO / Sexologi
Fördjupningsnivå
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i termin 3 i masterprogrammet i sexologi.
Innehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper kring sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter samt sexuellt hälsofrämjande arbete med utgångspunkt i såväl lokalt som globalt perspektiv. I kursen behandlas och belyses centrala begrepp och forskning som berör sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter i relation till olika gruppers levnadsvillkor. Vidare presenterar kursen sexuellt hälsofrämjande arbete och dess koppling till hållbar utveckling, samt teorier, modeller och redskap för att arbeta med rådgivning, information och prevention med olika målgrupper i olika kontexter. Kursen innehåller även praktiska moment där studenter får träna i sexuellt hälsofrämjande arbete och analysera utmaningar relaterat till olika lokala och globala aspekter.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter ur ett lokalt och globalt perspektiv i relation till hållbar utveckling,
- kritiskt reflektera kring sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter ur ett lokalt och globalt perspektiv och i relation till olika gruppers levnadsvillkor,
- analysera och tillämpa hälsofrämjande arbete inom sexualitetsområdet lokalt och globalt, och
- kritiskt reflektera över sexuellt hälsofrämjande arbete i relation till egen yrkesroll.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier. Lärandemål 1–4 uppnås genom bearbetning av kurslitteratur samt självvald litteratur, aktivt deltagande på föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Bedömningsformer
Lärandemål 1–4 examineras skriftligt i form av en individuell skriftlig examination. I fokus för bedömningen står studentens förmåga att redogöra för samt kritiskt kunna reflektera kring sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter i relation till hållbar utveckling. Vidare fokuseras studentens förmåga att reflektera, analysera och tillämpa hälsofrämjande arbete inom sexualitetsområdet lokalt och globalt samt i relation till egen yrkesroll.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.
För att få betyget Godkänd på kursen krävs att studenten genomfört samtliga obligatoriska delar samt fått Godkänt på den individuella skriftliga examinationen. För betyget Väl Godkänd på kursen krävs dessutom betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga examinationen. Betygskriterier specificeras i studiehandledningen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.