EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Communication, Culture and Media Analysis

Engelsk benämning

Communication, Culture and Media Analysis

Kurskod

KK621C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2026-01-19

Inrättandedatum

2012-02-09

Fastställandedatum

2024-03-20

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

  1. Kandidatexamen eller motsvarande
  2. Engelska 6 eller motsvarade

Huvudområde

KSCFD / Communication for Development

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Obligatorisk kurs för magisterexamen i Communication for Development

Innehåll

Denna kurs undersöker de institutionella och organisatoriska sammanhangen kring kommunikation för utveckling. Kursen undersöker också textanalys som ett verktyg för att avkoda representationer av utveckling och social förändring. Den är uppdelad i två moduler: "Kommunikation och utvecklingssamarbete" (7,5 hp) och "Kultur och medieanalys" (7,5 hp). Modulerna är kopplade till varandra på så sätt att den första modulen fokuserar på en rad organisationer som arbetar med kommunikation för utveckling och de diskurser som de ingår i, medan studenterna i den andra modulen gör en djupgående analys av utvalda medietexter och/eller metoder för att bättre förstå de diskurser som de utgör, eller som omger dem.

Lärandemål

**KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE **

Efter att ha slutfört denna kurs ska studenterna uppvisa:

  • Fördjupade kunskaper om förhållandet mellan organisationer för utvecklingssamarbete och deras initiativ och strategier för kommunikation för utveckling (1)
  • En förståelse av kommunikationspolicy och -praxis hos utvalda utvecklingsorganisationer och -rörelser (2)
  • Fördjupade kunskaper om teorier som rör kommunikation, kultur och medieanalys, med särskilt fokus på representation (3)
  • En synergistisk förståelse av olika teorier om kommunikation och utveckling, och en djupare förståelse av integrationen av båda traditionerna och deras praktiska tillämpning (4)

**FÄRDIGHETER OCH FÖRMÅGOR **

Efter att ha slutfört denna kurs ska studenterna uppvisa:

  • Förmåga att analysera innehållet i särskilda medier, kommunikation för social förändring och kulturprodukter (5)
  • Förmåga att självständigt analysera medier och kulturella artefakter och formulera betydelsen av medier och kultur – inbegripet ny informations- och kommunikationsteknik – för global utveckling och social förändring (6)
  • Ett analytiskt förhållningssätt till medier/texter som praxis och exempel på kommunikation för utveckling/social förändring (7)
  • Förmåga att arbeta i en grupp med deltagare från olika geografiska platser och därmed att kritiskt reflektera över sin egen bakgrund och maktposition (8)

**KRITISKA FÄRDIGHETER OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT **

Efter avslutad kurs ska studenten uppvisa:

  • En medvetenhet om och förmåga att kritiskt analysera kommunikation, media och kulturella produkter (9)
  • Ett kritiskt perspektiv som gör det möjligt för studenterna att se och reflektera över frågor som rör makt, identitet, kön, ras/etnicitet och globalisering i samband med medie- och kulturprodukter och analys (10)
  • Förmåga till interkulturell dialog och samarbete och följaktligen kritisk självreflektion över sin egen bakgrund och maktposition, inbegripet reflektion över etiska frågor i samband med sitt arbete (11)
  • Förmåga att identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sitt eget lärande (12)

Arbetsformer

Kursen ges som distansutbildning, med regelbundna onlineföreläsningar och två intensiva veckoslutsseminarier. En samarbetsinriktad pedagogik tillämpas, baserad på produktiv användning av gruppdynamik genom muntlig eller skriftlig kamratgranskning och andra former av interaktiv kommunikation online. Alla undervisningsaktiviteter videostreamas online så att studenter som inte har möjlighet att närvara personligen kan delta aktivt. Vi uppmuntrar starkt alla studenter att delta i undervisningsaktiviteter i "realtid".

Bedömningsformer

Kommunikation och utvecklingssamarbete

Kommunikation och utvecklingssamarbete skriftlig uppgift (3,5 hp). Skriftlig organisationsanalys – studenterna undersöker en organisation som arbetar med internationellt utvecklingssamarbete eller initiativ för social förändring i syfte att få en djupare förståelse för organisationens arbete med kommunikation för utveckling. Denna uppgift utvärderar läranderesultat 1, 2, 4, 6, 9 och 12.

Kommunikation och utvecklingssamarbete gruppresentation (2 hp). Studenterna arbetar tillsammans i grupper för att analysera ett urval av organisationer för utvecklingssamarbete och presenterar sina resultat under en muntlig presentation. Denna uppgift utvärderar läranderesultat 2, 4, 6, 8, 10, 11 och 12.

Kommunikation och utvecklingssamarbete granskningsuppgift (2 hp). Studenterna arbetar tillsammans i grupper eller par för att analysera ett urval av texter och presenterar sina resultat under en muntlig presentation. Denna uppgift utvärderar läranderesultat 3, 8, 10, 11 och 12.

**Kultur- och medieanalys **

Textanalys (7,5 högskolepoäng). Studenterna skriver en djupgående textanalys där de tillämpar utvalda analysmetoder på specifika medietexter. Denna uppgift utvärderar läranderesultat 3, 5, 6, 7, 9, 10 och 12.

Kurslitteratur

Joint reading module 1 - Communication and Development Cooperation

  • Enghel, Florencia & Noske-Turner, Jessica (Eds) (2018) Communication in International Development: Doing Good or Looking Good? Oxon: Routledge.
  • Eyben, Rosalind (2014) International Aid and the Making of a Better World: Reflexive Practice. Oxon: Routledge.
  • McAnany, Emile G. (2012) Saving the World: A Brief History of Communication for Development and Social Change. Champaign, IL: University of Illinois Press.
  • McGee, Rosemary & Pettit, Jethro (Eds) (2019) Power, Empowerment & Social Change. Oxon: Routledge.
  • Quarry, Wendy & Ramírez, Ricardo (2009) Communication for Another Development: Listening Before Telling. London: Zed Books.?
  • Sabaratnam, Meera (2019) Decolonising Intervention: International Statebuilding in Mozambique. London/New York: Rowman & Littlefield.
  • Scott, Martin (2014) Media and Development. London: Zed Books.

Joint reading module 2 - Culture and Media Analysis

  • Barthes, Roland (1957) Mythologies. London: Penguin.
  • Hall, Stuart, Evans, Jessica and Nixon, Sean (ed.) (2013) Representations. Cultural Representations and Signifying Practices, Second Edition. London: Sage.
  • Jackson, Michael (2013) The Politics of Storytelling. Variations on a Theme by Hannah Arendt 2nd ed. Chicago: University of Chicago Press.
  • Rose, Gillian (2016) Visual Methodologies, 5th edition. London: Sage
  • Vokes, Richard (2018) Media and Development. Oxon: Routledge.

Listor över ytterligare rekommenderad och kompletterande litteratur för båda modulerna finns på kursplattformen.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.