Grundnivå
Den studerande ska vara godkänd på terminskurs 4 samt terminskurs 5.
Kursen ingår i examensfordringarna för tandteknikerexamen.
Tandteknikerutbildningens övergripande syfte är att bidra till personens fulla utveckling som tandtekniker med ett förhållningssätt som innebär att sträva efter en kontinuerlig utveckling av det egna kunnandet samt att skapa förståelse för kunskaper beroende av sitt sammanhang; att tillägna sig ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt. Utbildningen ska bidra till ett ansvarsfullt, omdömesgillt och samarbetsinriktat uppträdande i vårdteamet, präglat av förståelse för patienten. Som medel för att uppnå dessa syften är, förutom de mål som satts upp enligt högskolelagen (SFS 1992:1434, 1 kap 9§) och Malmö universitets övergripande mål, följande gemensamma mål uppsatta.
Terminskurs 6 är uppbyggd kring temat ”Tandteknikern i samhället.” Tidigare kurser har lagt grunden för förståelse för sambandet mellan orala sjukdomars orsak – symtom – behandling och hur man förebygger dessa sjukdomar. Förutsättningarna för att oralprotetiskt rehabilitera med god prognos och utan oönskade bieffekter efter ett sjukdomsförlopp har därmed studerats utifrån ett tandtekniskt perspektiv med patientens orala hälsa som övergripande mål.
Under termin 6 avslutas grundutbildningen till tandtekniker med nya delmoment som bygger på de tidigare och som både breddar och fördjupar studenternas kunskaper och färdigheter. Samtidigt förväntas studenterna kunna uppvisa en sådan mognad att de självständigt kan ansvara för såväl kunskapsinhämtning som färdighetsträning.
Terminskurs 6 bygger i huvudsak på två delmoment; dels ett självständigt arbete (examensarbete för kandidatexamen) som syftar till att ge en individuell teoretisk och eventuellt även praktisk fördjupning inom ett dentaltekniskt problemområde, en teoretisk orientering om den aktuella forskningen inom området samt en ökad förmåga till informationsutbyte på vetenskaplig nivå; dels ett delmoment som innehåller praktisk och teoretisk fördjupning av kunskaper och färdigheter inom det tandtekniska området med tyngdpunkt på avancerade framställningstekniker för dentala rekonstruktioner. Färdighetsträning görs under lärarhandledning på kurslaboratoriet, preklinik och klinik.
Terminskursen avslutas med att studenterna, förutsatt att utbildningens samtliga kurser är avklarade med godkänt resultat, erhåller tandteknikerexamen samt kandidatexamen.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- syntetisera bettets och munhålans normalanatomi samt anatomi vid partiell och total tandlöshet i relation till individuella variationer i tandanatomi, käkrelationer och artikulationsmönster
- syntetisera de artikulationsmönster som används för olika typer av tandersättningar, med hänsyn till olika patienters individuella variationer
- analysera mekanismerna som leder till inflammationsutveckling i munhålan i samband med dentala rekonstruktioner samt hur munhålans barriärfunktion kan upprätthållas
- analysera både den kliniska och tandtekniska arbetsgången vid framställning av olika tandtekniska produkter och självständigt planera sitt arbete därefter
- syntetisera sambandet mellan sammansättning, egenskaper och hantering av dentala material i protetiska konstruktioner, hur de interagerar i den orala miljön och hur detta kan påverka det kliniska behandlingsresultatet
- analysera användningsområde, hantering och krav på övriga material som används vid framställning av specialanpassade produkter
- vara delaktiga i terapiplanering baserad på evidens eller bästa tillgängliga information nationellt och internationellt
- syntetisera betydelsen av processteknologi, hygienisk och funktionell utformning, biokompatibilitet samt de fysikaliska och kemiska egenskaperna vid tillverkning av komplexa oralprotetiska konstruktioner
- förklara hur den orala hälsan i relation till människans ålder, bakgrund och ursprung, orala funktionsnedsättningar och de speciella krav det ställer på tandvården
- förklara de samhälleliga förutsättningar som finns för tandteknisk verksamhet och tandvårdens övergripande organisationsstruktur
- förklara principer för behandling med dentala implantat
- beskriva käkprotetik och anaplastologi
- övergripande förklara forskningsmetodik och vetenskapsteori.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- söka, värdera och syntetisera vetenskaplig information som utgör huvudsaklig kunskapsbas för kursen samt kunna göra en nulägesanalys och identifiera kunskapsluckor inom ett område
- under handledning, planera och genomföra samt skriftligt och muntligt kommunicera resultat av egna projekt och andras forskning
- tillämpa de hygienrutiner och arbetsmiljöföreskrifter som gäller på ett tandtekniskt laboratorium och på klinik
- syntetisera naturliga tänders individuella variationer avseende optiska egenskaper, färg, form och placering i bettet samt efterlikna och återskapa detta vid framställning av protetiska konstruktioner
- självständigt hantera de instrument och den apparatur som förekommer inom ramen för kursen, på ett korrekt och säkert sätt med hänsyn till arbetsmiljö, ergonomi och resultat
- självständigt planera, utforma, framställa och analysera tandtekniska arbeten, förekommande under kursen, såväl enkla som komplexa, i samtliga förekommande produktionssteg.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa strävan efter en hög kvalitet på den egna insatsen och utvärdera denna adekvat
- visa ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt med ett globalt perspektiv samt ta ansvar för en kontinuerlig utveckling av dessa aspekter
- ansvara för att fungera fullvärdigt i de grupper som är involverade i utbildningen
- arbeta på ett hygieniskt och ergonomiskt sätt samt arbeta enligt gällande arbetsmiljöföreskrifter, lagar och förordningar
- visa förståelse för den patientbehandling studenten är en del i och de eventuella risker och obehag det kan innebära när underlag för den tandtekniska produktionen införskaffas samt visa ansvar för att patientunderlaget inte skadas eller förändras under arbetets gång
- bidra till en positiv utveckling för patientens orala hälsotillstånd genom att göra sitt bästa för att med alla tillgängliga medel hantera tekniker och material
- visa förståelse för de skillnader i tänders form och status som förekommer hos människor med olika bakgrund och ursprung
- ansvara för ett gott samarbete och inbördes förståelse mellan de olika yrkeskategorierna i vårdteamet samt kunna fungera fullvärdigt i de grupper som är involverade i utbildningen
- visa ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt till nationell och internationell odontologisk materialinformation samt tandtekniska och kliniska arbetsmetoder
- visa medvetenhet om betydelsen av etik i vården genom sitt arbetssätt och förhållningssätt.
Mål för kandidatexamen
Se Utbildningsplan för tandteknikerutbildning.
UTFORMNING AV UTBILDNINGEN
Allt eftersom studenternas insikt och erfarenhet ökar sker en fördjupning av kunskaperna och utveckling av kompetens, genom att sammanhang med tilltagande komplexitet introduceras. Följande arbetsformer ingår i utbildningen: gruppträffar, demonstrationer, praktiskt arbete på kurslaboratoriet, seminarier, föreläsningar, efterläsningar, kliniska pass och självstudier (eget arbete).
Demonstrationer
De praktiska momenten utgör en stor del av kursinnehållet. Eftersom de tandtekniska framställningsprocesserna i mångt och mycket innehåller komplicerade moment där användandet av instrument och apparatur förutsätter vissa baskunskaper för att inte riskera person- eller materialskador, demonstreras dessa moment av handledare innan studenterna själva får utföra dem. Dessa demonstrationer är obligatoriska och hålles i allmänhet på kurslaboratoriet. Under demonstrationerna hänvisas till arbetsmanualer, arbetsinstruktioner, varuinformationsblad och bruksanvisningar. Det är studentens eget ansvar att vara väl insatt i dessa innan det självständiga arbetet påbörjas. Ergonomiska- och arbetsmiljöaspekter ska även beaktas nogsamt!
Praktiskt arbete på kurslaboratoriet
De praktiska kursmomenten ska göras på kurslaboratoriet under schemalagd tid och är obligatoriska. Studenten ska vara väl förberedd inför det praktiska arbetet och påläst inför de moment som ska genomföras.
Föreläsningar, efterläsningar
Ges till hela kursen. Extra tillfällen kan ges av resursperson på initiativ av de studerande.
Seminarier
Seminarierna är studentcentrerade där innehållet kan styras av inlämningsuppgifter formulerade av de studerande. Tidpunkt för seminariet samt förslag till resursperson meddelas efter överenskommelse med kursansvarig. Seminarierna är obligatoriska.
Klinisk verksamhet
Att få en helhetssyn på patienten i tandvårdsteamets centrum är ett av utbildningens mål. Kliniska pass anordnas för att den studerande under handledning ska tränas i förståelse för patienten. Vidare ligger tonvikten på munhålans anatomi och den naturliga tandens utseende under dessa pass. Kliniska moment omfattar obligatoriskt deltagande och kontinuerlig utvärdering.
Självstudier
Självstudier är en viktig del av utbildningen. Tider för självstudier är angivna i kursschemat.
Självständigt arbete (examensarbete)
Studenterna genomför ett vetenskapligt självständigt arbete (examensarbete, 15 hp) som redovisas såväl muntligt som skriftligt under kursen. Genomfört arbete lämnas in skriftligen vid angiven tid. Bedömning sker i samband med muntlig diskussion mellan opponerande och responderande studentgrupper.
Den vetenskapliga strimman löper under hela utbildningen och efter godkänt resultat, erhåller studenterna kandidatexamen.
Formativ och summativ bedömning av alla lärandeaktiviteter sker fortlöpande under terminen.
Kursen omfattar två provmoment:
Summativ examination (15 hp)
- fortlöpande formativ bedömning under terminskursen, tex. genom egenbedömningar på individ- och gruppnivå både i grupparbete och praktisk färdighetsträning. Kliniska moment omfattar obligatoriskt deltagande och kontinuerlig utvärdering
- skriftlig examination i mitten av kursen
Självständigt arbete (examensarbete) 15 hp
- Vid bedömningen värderas den skriftliga uppsatsen samt studentens insatser under processen och vid den presentation och opposition som avslutar examensarbetet. I tillägg krävs aktivt deltagande som respondent och opponent för bedömningen godkänt.
Som betyg förekommer godkänd respektive underkänd.
För betyget G på kursen måste alla provmoment vara godkända.
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen, se Utbildningsplan för tandteknikerutbildningen (OGTAT).
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
- Anusavice K J. Phillips' Science of Dental Materials 13th ed. St Louis: Elsevier/Saunders, 2022
- Scheid R C, Weiss G Woelfel J B. Dental Anatomy. Its Relevance to Dentistry. 9th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2016
- Shillingburg, Jacobi, Bracett. Fundamentals of Fixed Prosthodontics. 4th ed. Chicago: Quintessence publishing, 2012
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.