Avancerad nivå
Examen om minst 180 hp innefattande ett examensarbete på 15 hp i omvårdnad/vårdvetenskap. Anställning som lärare vid sjuksköterskeutbildning, på grund och/eller avancerad nivå.
Inget huvudområde
Kursen ges som fristående kurs.
Syftet med kursen är att stärka kursdeltagarna i sin pedagogiska roll inom den vårdvetenskapliga akademiska miljön. Vidare har kursen för pedagogen en stödjande, formativ och normativ funktion.
I kursen fördjupas omvårdnad/vårdvetenskap som ämne och disciplin. Vidare behandlas även en modell för empatisk kommunikation på fenomenologisk grund där bemötande och kommunikation i samtalet fokuseras. Dessutom introduceras grundläggande pedagogisk teoribildning specifikt utifrån den vårdvetenskapliga kontexten.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- kritiskt reflektera över, utvärdera och utveckla sin egen pedagogiska roll,
- utvärdera och tillämpa en modell för kommunikation och bemötande, och
- reflektera över omvårdnad/vårdvetenskap som ämne i relation till den pedagogiska rollen.
Lärandemål 1-3 uppnås genom case, grupphandledning, seminarier och föreläsningar. Kursens obligatoriska moment är seminarier i empatisk kommunikation och grupphandledning. I kursen tillämpas problemorienterade pedagogiska principer där aktivt kunskapssökande, kritiskt tänkande samt problemlösning är centrala.
Kursens lärandemål 1-3 examineras utifrån en individuell skriftlig tentamen baserad på reflektioner i en portfolio baserad på kursens alla kursmoment. Examinationsuppgiften diskuteras vid ett obligatoriskt seminarium, där fokus vid bedömning är studentens förmåga att kritiskt granska och värdera sin egen pedagogiska roll, utvärdera en modell för kommunikation och bemötande samt reflektera över omvårdnad som ämne i relation till den pedagogiska rollen. Eventuell frånvaro från de obligatoriska momenten, kompletteras genom skriftlig uppgift enligt beslut av examinator.
För betyget godkänt krävs genomförda obligatoriska moment samt godkänt betyg på den individuella skriftliga examinationsuppgiften. För väl godkänt krävs därutöver väl godkänt betyg på den individuella skriftliga examinationsuppgiften (specifika bedömningskriterier finns i studiehandledningen).
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schema.
Dennick R, (2012) Twelve tips for incorporating educational theory into teaching practices, Medical Teacher, 34:8, 618-624.
Englander M, (2014) Empathy training from a phenomenological perspective. Journal of Phenomenological Psychology, 45(1), 5-26. 21 s.
Englander M, (2019) The practice of phenomenological empathy training. Journal of Phenomenological Psychology, 50(1), 42-59. 17 s.
Jönsson A, (2020) Lärande bedömning. Stockholm: Gleerups.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning: reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Malmö universitet. 57 s.
Nordquist J, Johansson L, (2009) Att undervisa med case i utbildningar inom hälso- och sjukvården. Om främjande av autentiskt interaktivt lärande, interprofessionalism och organisatoriskt lärande. Karolinska institutet. 30 s.
Sandberg H, (red.) (2022) Pedagogik för sjuksköterskor. Pedagogiska perspektiv och handledning i VFU. Lund: Studentlitteratur. 70 s.
Sneltvedt T, Bondas T, (2016) Proud to be a nurse? Recently graduated nurses' experiences in municipal health care settings. Scandinavian Journal of Caring Sciences. 30: 557–564.
Sörensen E, Hall E, (2011) Seeing the big picture in nursing: a source of human and professional pride. Journal of Advanced Nursing. 67(10): 2284-2291.
Zahavi D, (2018) Phenomenology: the basics. London: Routledge. 158 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer om ca 50 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.