Kursplan
Kursplan hösten 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Behörighetskrav
För att vara behörig krävs kandidatexamen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng, eller motsvarande utländsk examen, i humaniora, samhällsvetenskap eller konst. Engelska 6.
Huvudområde
KSKST / Kulturstudier
Fördjupningsnivå
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet kulturstudier och kan ingå i examensfordringarna för masterexamen i kulturstudier.
Innehåll
Syftet med denna kurs är att ge studenterna möjlighet att göra djupgående analyser och tolkningar av kulturella produktioner. Den metodologiska ansatsen är att uppmuntra studenterna att utforska intersektionella läsningar av konstverk, filmer, föreställningar och texter, med särskild tonvikt på skiftande tankepositioner.
Politisk representation har varit ett centralt undersökningssätt för disciplinen kulturstudier. Med tiden har denna nödvändiga kritik av normativa värderingar och perspektiv utvecklats till att uppmuntra studenterna att tänka på maktspel, symbolik och spänningar som finns i kulturella produktioner. I den meningen handlar ordet representation om identitet och identifikation, frågor om närvaro och frånvaro, och även om sätt att artikulera. Den här kursen går därför in i detaljerna, fokuserar på specifika "artefakter" och undersöker hur "politik" påverkar estetik såväl som tillverkarens/subjektets position, och i slutänden påverkar hur och varför saker tillverkas. I den här kursen uppmuntras studenterna också att på ett känsligt sätt överväga de affektiva dimensionerna av representationer och möten med dem, genom att navigera i det obehag som kan uppstå när kulturella artefakter/produktioner används och produceras som vapen mot medborgare, samhällen, resenärer och sociala aktörer.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- visa en djupgående förståelse för olika teoretiska och konstnärliga förhållningssätt till politiska dimensioner av representation
- analysera litterära texter, konstverk, filmer och/eller andra kulturproduktioner i kontext av de teorier som utforskats under kursens gång
- tillämpa relevanta teorier som utforskats under kursen för att analysera representationer
- överväga de etiska dimensioner som är involverade i skapandet, cirkulationen och återanvändningen av kulturella produktioner
Arbetsformer
Seminarier, workshops och läsgrupper.
Bedömningsformer
En mediepresentation (en podcast eller video) där alla läranderesultat kommer att bedömas.
Kurslitteratur
- Austen, Jane. Mansfield Park. Any edition.
- Blaser, Mario. ”Ontological Conflicts and the Stories of Peoples in Spite of Europe: Toward a Conversation on Political Ontology.” Current Anthropology, Vol. 54, No. 5 (October 2013), pp. 547-568.
- Braidotti, Rosi. ”Introduction: Posthuman, All-Too-Human” + ”The Posthuman Condition” + ”The Posthuman Subject” + ”Posthuman Knowledge Production.” In Posthuman Knowledge. Cambridge: Polity Press, 2019.
- Butler, Judith. ”Introduction: Precarious Life, Grievable Life.” + ”Survivability, Vulnerability, Affect.”In Frames of War. Verso, 2009.
- Conrad, Joseph. Heart of Darkness. Any edition.
- Mol, Annemarie. ”Ontological politics. A wordand some questions.” Sociological Review , May 1999. Supplement, Vol. 47 Issue 1, p74-89.
- Savransky, Martin. ”Worlds in the making: social sciences and the ontopolitics of knowledge.” Postcolonial Studies, Sep 2012, Vol. 15 Issue 3, p351-368.
- Szeman, Imre, and Timothy Kaposy (eds). Cultural Theory: An Anthology. Oxford: Wiley-Blackwell, 2011. Print.
- Winkel Holm,Isak. ”Zombies and Citizens. The Ontopolitics of Disaster in Francis Lawrence’s I Am Legend” In Capeloa Gil, Isabel, Wulf, Christoph. Hazardous Future: Disaster, Representation and the Assessment of Risk. Berlin/Munich/Boston: Walter de Gruyter GmbH, 2015.
Kompletterande artiklar, litteratur och andra medier kommer att tillhandahållas.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.