Grundnivå
Grundläggande behörighet
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Inget huvudområde
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om nuet i förhållande till det förflutna genom att både studera den faktiska vikingatiden och de tolkningar som gjorts av vikingatiden sedan 1800-talets början fram till idag. Syftet är vidare att studenten utvecklar kunskaper om och färdigheter i att arbeta med tidsperioderna då och nu utifrån ett flervetenskapligt förhållningssätt, inklusive historiska, sociala, kulturella, religiösa och politiska perspektiv på vikingatiden samt dess spår i nuet.
En del av kursen handlar om människor och livsvillkor under den faktiska vikingatiden (tidsperioden ca 750–1000). En andra del handlar om hur denna vikingatid har tolkats i sociala, kulturella, religiösa och politiska sammanhang från 1800-talet fram till idag.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för vikingatidens historia utifrån sociala, kulturella, religiösa och politiska perspektiv.
- kritiskt diskutera olika tolkningar som gjorts av vikingatiden från 1800-talet och fram till idag.
- kritiskt reflektera kring och jämföra religiösa uttryck i vikingatiden och i det moderna samhället.
- kritiskt diskutera olika sätt som vikingatiden kan sägas utgöra en del av moderna identitetsprocesser och kulturarv på.
I kursen används en variation av arbetsformer, inklusive föreläsningar, seminarier, webinarier, grupparbeten, och POD:ar.
Kursen examineras genom två prov.
Paper (Paper) 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Digital medieproduktion (Digital Media Production) 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2-4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på Prov 1 och på Prov 2.
Birkett, Tom & Dale, Roderick (red.) (2019). The Vikings reimagined: reception, recovery, engagement. Boston: De Gruyter, 274 s
Helgason, Jón Karl (2017). Echoes of Valhalla: the afterlife of the eddas and sagas. London: Reaction Books Ltd, 240 s
Jesch, Judith (2015). The Viking diaspora. London: Routledge, 230 s
Kaufman, Amy & Sturtevant Paul B. (2020) The Devil’s Historians: How Modern Extremists Abuse the Medieval Past. University of Toronto Press, 208 s
Smith, Laurajane; Wetherell, Margaret & Campbell, Gary (red.) (2018). Emotion, affective practices, and the past in the present. London: Routledge, 311 s.
Price, Neil S. (2020). The children of ash and elm: a history of the Vikings. London: Allen Lane, 599 s
Roesdahl, Else & Meulengracht Sørensen, Preben (red.) (1996). The waking of Angantyr: the Scandinavian past in European culture: den nordiske fortid i europæisk kultur. Aarhus: Aarhus Univ. Press, 229 s.
Schnurbein, Stefanie v. (2016). Norse revival: transformations of Germanic neopaganism. Boston: Chicago: Brill, Haymarket Books, 418 s
Steinsland, Gro (2007). Fornnordisk religion. Stockholm: Natur & kultur, 568 s.
Wollenberg, Daniel (2018). Medieval imagery in today's politics. Leeds: Arc Humanities Press, 140 s
Totalt: 3217 sidor
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.