Grundnivå
Godkända studier om 45 hp inom relevant samhällsvetenskapligt ämne.
Inget huvudområde
Kursen ingår i huvudområdet internationell migration och etniska relationer på nivå 1-30 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i internationell migration och etniska relationer.
Kursens behandlar sambanden mellan kategorisering, makt och motstånd i relation till forskningsfältet Internationell Migration och Etniska Relationer.
Under kursen presenteras och diskuteras fenomenet social kategorisering ur såväl teoretisk som historisk synvinkel. Studenterna tränas i att arbeta kritiskt med olika typer av material där sociala kategoriseringar uttrycks eller konstrueras.
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa kunskap om hur viktiga sociala kategorier i det samtida samhället (exempelvis klass, kön/genus och etnicitet) skapas och upprätthålls och om hur de förhåller sig till samhälleliga maktförhållanden;
- visa kunskap om de sociala kategoriseringarnas historia;
- visa kunskap om de orättvisor som skapas och upprätthålls genom olika sociala kategoriseringar och om olika politiska strategier för att undanröja dessa orättvisor;
- kunna analysera och dekonstruera sociala klassificeringar och kategorier och
- visa insikt om och förmåga att förstå, ifrågasätta, och kritiskt granska sociala klassificeringar och kategorier samt klassificerings- och kategoriseringsprocesser.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Arbetsformerna kräver att studenterna tar ett stort eget ansvar för sitt lärande. Utöver undervisningen krävs självständiga litteraturstudier.
Examination sker i form av individuell muntlig presentation (2,5hp) och individuell salsskrivning (5hp). Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Muntlig presentation kan dock omtenteras skriftligt.
Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.
- Sara Ahmed,Vithetens hegemoni, Göteborg 2011 (urval, 50 s.)
- Stuart Hall, "The Spectacle of the Other", i Stuart Hall (ed.),Representation. Cultural Representations and Signifying Practices, London 1997 (s. 223-279)
- Lann Hornscheidt och Mats Landqvist,Språk och diskriminering, Studentlitteratur Lund 2014 (218 s.)
- Historisk Tidskrift. "Tema: Social kategorisering", 1998:4, Stockholm 1998 (urval 50 s.)
- Magnus Hörnqvist,Klass, Liber: Stockholm 2016 (125 s.)
- Nicolas Lunabba,Blir du ledsen om jag dör?, Stockholm 2022 (296 s.)
- Christian Widholm, "Släggkastaren, trestegshopparen och japanen. Meningsfixeringar av maskuliniteter sammanflätade med etnicitet i dagspressen vid Stockholmsolympiaden 1912", idrottsforum.org, Malmö 2004 (10 s.)
- Carina Tigervall och Tobias Hübinette, "Adoption med förhinder: samtal med adopterade och adoptivföräldrar om vardagsrasism och etnisk identitet", Mångkulturellt centrum, Stockholm, 2008 (322 s.)
- Utöver vad som anges i litteraturlistan kan ca 25 sidor tillkomma i form av fristående artiklar, texter och dokumentation.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.