Grundnivå
Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c eller Matematik D
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Maskinteknik och i Produktutveckling och design.
Kursen innehåller följande moment:
- tråd-, yt- och solidmodeller
- enkla yttyper
- friformkurvor och friformytor (baserade på kägelsnitt, Bezier-, B-spline-, NURBS-geometri)
- representationsformer för solidmodellering
- parameterstyrd solidmodellering
- rendering (ljuskällor, färghantering, belysningsmodeller, texturer)
- ritningsframställning från solidmodeller
- CNC-CAM beredning
- analys av mekanism
- hållfasthetsanalys
- överföringsformat mellan CAD-programvaror
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa kunskap om hur 3D CAD-programvara bygger upp och hanterar geometrirepresentationer samt utnyttjar dessa för att skapa ritningar och fotorealistiska bilder av geometrimodeller och användas för hållfasthetsanalys
- visa förståelse för CAD-ritningar och CAD-modeller som informationsbärare
- visa förståelse för CAD-teknikens möjligheter och begränsningar ur ett användarperspektiv
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa färdighet att praktiskt utnyttja geometrimodelleringsprogram inom design- och ingenjörsverksamheter
Undervisningen sker i form av föreläsningar och övningar vid dator.
Krav för godkänd: Godkända grundläggande modelleringsuppgifter (2 hp) och godkända modelleringsuppgifter (5,5 hp).
Hallberg, Peter, CAD och produktutveckling Creo 4.0, Del 1 (2017) Linköping: Monomon
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.