Kursplan
Kursplan hösten 2027
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Minst 45 hp inom huvudområdet Interaktionsdesign.
Huvudområde
KSIDI / Interaktionsdesign
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet interaktionsdesign och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen.
Innehåll
Designers formar material, och vi betraktar interaktionsdesignens material som interaktivitet. Förmågan att kritisera och forma interaktionens estetik på ett genomtänkt och precist sätt är en klar fördel för utvecklingen av en designerpraktik. Genom att vara medveten om interaktivitet kan interaktionsdesignern inte bara tänka på vem de designar för och produktens funktion, utan även på själva upplevelsen eller "känslan" av att interagera med den.
Genom en designpraktik i Bauhaus-traditionen kommer vi att arbeta med de grundläggande elementen i interaktionsdesign – kod, elektronik och material för att ge liv åt interaktiva prototyper och skisser. Genom att utforska och behärska material och verktyg kommer vi att utforska begrepp som interaktionskvaliteter, öppna diskussioner om forskningsämnen inom interaktionsdesign och relatera designarbete till samtida interaktiva artefakter. Vi sätter medvetet designkoncept eller användningssituationer i centrum.
Kursen består av en serie korta moduler, som var och en kombinerar ett tema och ett tekniskt material. Teman utforskas genom snabba designgranskningar med material och kritiksessioner. Under processen vässar vi uppfattningar om interaktion och den interaktiva upplevelsen, liksom de tekniska färdigheterna inom design. Journalen innehåller fortlöpande reflektioner över arbetet som utförts i modulerna samt en slutlig uppsats.
Ämnet och tekniken för varje modul kommer att variera. Studenterna förväntas ha tidigare erfarenhet av grundläggande kretsar, mikrokontroller och Javascript.
Lärandemål
Efter avslutad kurs kan studenterna:
- Demonstrera kompetens inom skissning och prototyputveckling av interaktivitet
- Formulera utvecklingen och mognaden av sin designpraktik
- Utforska meningsfulla interaktionsdesignbaserade frågor genom prototyputveckling och skissning med kod och relaterade material
- Kritiskt använda kurslitteratur och designpraktik
Arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, designarbete och kritiksessioner.
Bedömningsformer
Bedömningen består av två delar:
- Designarbete och reflekterande journal för varje modul (10 HP; LM 1, 2, 3)
- Uppsats (5 HP; LM 4)
Kurslitteratur
Litteratur kommer att tillhandahållas utifrån de ämnen som valts ut för kursen.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.