Kursplan
Kursplan våren 2027
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs avklarade kurser om minst 30hp från programmet SALOO-Ledarskap och offentlig organisation, magisterprogram.
Huvudområde
KSLOA / Ledarskap och organisation
Fördjupningsnivå
A1E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Ledarskap och organisation på avancerad nivå.
Innehåll
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om vetenskapliga perspektiv, forskningsmetoder och forskningsetik samt genomföra och presentera en vetenskaplig uppsats inom ledarskap och offentlig organisation. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla sin förmåga att kritiskt granska och värdera kvalificerade vetenskapliga arbeten.
Inom ramen för kursen fördjupar studenterna sin förståelse för vetenskapliga perspektiv och metoder. De genomför en självständig undersökning, presenterar och försvarar sitt examensarbete samt genomför en opposition av annan students examensarbete.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
1. visa kunskap och förståelse inom ledarskap och organisation, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt aktuell forskning inom området
2. visa fördjupad metodkunskap inom ledarskap och organisation.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
3. visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
4. visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar
5. visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper
6. visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
7. visa förmåga att kunna opponera på andra studenters vetenskapliga arbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
8. visa förmåga att inom ledarskap och organisation göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
9. visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
10. visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Arbetsformer
Kursen genomförs huvudsakligen genom föreläsningar, seminarier, eget arbete, handledning och uppföljande seminarier.
Bedömningsformer
- Vetenskapliga perspektiv: Individuell examinationsuppgift (2,5 hp) (UG) (lärandemål 9)
- Forskningsmetodik: Individuell examinationsuppgift (2,5 hp) (UG) (lärandemål 2)
- Etik i forskning: Individuell examinationsuppgift (2,5 hp) (UG) (lärandemål 8)
- Examensarbete inklusive presentation och opponering av annan students examensarbete (15 hp) (UV) (lärandemål 1, 3–7, 10)
Samtliga lärandemål bedöms individuellt
För betyget godkänd på hela kursen (22,5 hp) krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd på hela kursen krävs dessutom betyget väl godkänd på 15 hp på examensarbetet.
Kurslitteratur
Bryman, A., Clark, T., Foster, L., & Sloan, L. (Senaste upplagan). Brymans samhällsvetenskapliga metoder. Liber, Stockholm.
Rennstam, J. & Wästerfors, D. (Senaste upplagan). Från stoff till studie: om analysarbete i kvalitativ forskning. Studentlitteratur, Lund.
Övrigt material tillhandahålles elektroniskt. För examensarbetet väljs relevant litteratur i samråd med lärare och handledare
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.