Grundnivå
Grundläggande behörighet, krav motsvarande Engelska 6 i svensk gymnasieskola, 30 hp inom samhällsvetenskap.
HSSAA Socialt arbete
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fristående kurs inom huvudområdet socialt arbete på nivå 31-60 hp, kan ingå i examenskraven för en kandidatexamen i socialt arbete.
Syftet med kursen är att studenten utvecklar kunskap och förståelse i förhållande till socialpolitik, sociala problem och levnadsvillkor ur ett mångkulturellt perspektiv i förhållande till socialt arbete i ett lokalt och globalt sammanhang.
Kursen innehåller två moment: 1) Socialpolitik och komparativa välfärdsmodeller och 2) Förebyggande socialt arbete och interventioner ur ett komparativt och lokalt perspektiv.
Moment 1 behandlar socialpolitik och organisering av socialt arbete i olika domäner utifrån ett komparativt perspektiv. Utövandet av socialt arbete i en internationell miljö diskuteras. Dessutom fokuseras kunskapen om olika välfärdssystem i termer av socialpolitik och socialt arbete. Olika teman diskuteras; barn och familj, åldrande, migration, missbruk, psykisk ohälsa, profession och utbildning.
Moment 2 omfattar både förebyggande socialt arbete och sociala insatser för målgrupper på nationell och lokal nivå i en svensk kontext. Prevention och intervention i socialt arbete fokuserar på samhälls-, grupp- och individnivå samt ur ett mångfalds- och livsloppsperspektiv. Fältstudier och det praktiska sociala arbetet ges särskild uppmärksamhet. I moment 2 diskuteras interprofessionell samverkan och jämförelsemetod samt relationsbaserat socialt arbete.
Dessutom uppmuntras studenterna att reflektera över sin professionella identitet under hela kursen. Studenterna förväntas reflektera kritiskt, analysera och diskutera olika aspekter av socialt arbete både inom den internationella och den svenska välfärdskontexten.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva och analysera socialpolitik och praxis inom socialt arbete i lokala och globala sammanhang,
- analysera sociala problem och identifiera grupper i social utsatthet och miljöer samt reflektera över välfärdssystemets betydelse för människor,
- beskriva och problematisera det sociala arbetets praktik, och
- kritiskt reflektera över professionell identitet och kritiskt analysera metoder för socialt arbete.
Undervisningen utgörs av enskilda studier, seminarier, föreläsningar samt genom praktiska metodövningar. Lärandemål 1 och 2 tränas genom att studenterna individuellt och i grupp arbetar med frågor som tas upp på föreläsningarna relaterade till litteratur, lagar, förordningar och konventioner. Kursdeltagarna kommer också att diskutera frågor som de själva ställer och tränas i att kritiskt granska dessa. Lärandemål 3 stöds av obligatoriska gruppdiskussioner, kopplade till fall där studenten måste visa hur sina egna ståndpunkter och värderingar påverkar socialt arbete. Lärandemål 4 stöds av specifika uppgifter för att förbättra förmågan till reflektivt lärande. Dessutom når studenten samtliga lärandemål genom praktiska metodövningar.
Lärandemålen 1-4 examineras genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter. Fokus på bedömningen ligger på studenternas förmåga att beskriva och analysera socialpolitik och praxis inom socialt arbete i lokala och globala sammanhang. Dessutom bedöms studenternas förmåga att beskriva och problematisera professionell identitet och kritiskt analysera metoder för socialt arbete. Kunskaper som bedöms i de skriftliga examinationsuppgifterna utvecklas av studenterna genom aktiva inlärningsövningar.
Specifika bedömningskriterier presenteras i studiehandledningen. Eventuell frånvaro i obligatoriska undervisningstillfällen kompletteras enligt beslut av examinatorn och sker genom individuella skriftliga uppgifter samt eventuella uppsamlingstillfällen som kan erbjudas under kursen. För att uppnå betyget Godkänd på kursen i sin helhet krävs betyget Godkänd på båda de skriftliga examinationsuppgifterna samt att obligatoriska moment är uppfyllda. För att erhålla betyget Väl Godkänd på kursen i sin helhet krävs betyget Väl Godkänd på båda de individuella skriftliga examinationsuppgifterna samt att obligatoriska moment är uppfyllda.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Alcock P, Craig G, (2009) International Social Policy: Welfare Regimes in the Developing World. London: Palgrave Macmillan. 320 p.
Bettmann J, Jacques G, Frost C, (2012) International Social Work Practice: Case Studies from a Global Context Paperback. Oxford: Routledge. 288 p.
Greene L, Clark K, (2016) Social Policy for Social Work - A Critical Introduction to Key Themes and Issues. Cambridge: Policy Press 240 p.
Howe D, (2008) The Emotionally Intelligent Social Worker. London: Bloomsbury Academic 208 p.
Sicora A, (2017) Reflective Practice and Learning from Mistakes in Social Work. Bristol: Bristol University Press and Policy. 232 p.
Vetenskapliga artiklar om ca 400 sidor tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.