Avancerad nivå
Godkänt resultat från OL641E - Organising and Leading Sustainable Organisations 7,5hp
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Ledarskap och organisation på avancerad nivå 91-120 hp.
Syftet med kursen "Socialt entreprenörskap, social innovation och hållbarhet" är att ge studenterna en ny inriktning och ett nytt sätt att tänka för att organisera och leda hållbar utveckling, genom socialt entreprenörskap och social innovation. Kursen ger studenterna en förståelse för forskningsfälten socialt entreprenörskap och social innovation, som får allt mer uppmärksamhet världen över från beslutsfattare, organisationer och andra. Eftersom de traditionella gränserna mellan frivillig organisationer, offentliga organisationer och företag suddas ut är det viktigt att studenterna förstår möjligheterna och utmaningarna i detta nya landskap, som kan ses som mycket relevant i samband med hållbarhet. Kursen syftar till att utveckla entreprenörsfärdigheter och tankesätt för studenterna som ska leda hållbara ekonomiska, sociala och miljömässiga projekt i sina framtida yrken.
Kursen fokuserar på socialt entreprenörskap, social innovation och hållbarhet och den består av tre moduler:
Modulen "SEI ur ett ledarskaps- och organisationsperspektiv" omfattar en intensiv föreläsningsserie som täcker forskning och policy om socialt entreprenörskap, social innovation och relaterade begrepp som medborgarskap, samhälle, resursbaserad teori och socialt kapital. Den här modulen fokuserar på ledarskap och organisatoriska processer i sociala entreprenörsorganisationer och partnerskap, framför allt när det gäller offentliga, privata och sociala företag. Kunskapen som studenterna får hjälper dem att skriva en akademisk uppsats baserad på en litteraturöversikt som förenar socialt entreprenörskap, social innovation och hållbarhet.
Modulen "SEI i praktiken" baseras på en serie gästföreläsningar från de sociala entreprenörssfärerna och eventuella studiebesök så att studenterna får uppleva teorin i praktiken och reflektera över vad socialt entreprenörskap och social innovation är och hur det hänger samman med hållbarhet i konkreta termer.
Modulen ’’SEI för hållbarhet inkluderar en serie fallstudier för att integrera, tillämpa och överföra logik och tänkande kring socialt entreprenörskap och social innovation vad gäller hållbarhet.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- 1– identifiera och beskriva de viktigaste modellerna inom socialt entreprenörskap och social innovation.
- 2– beskriva utvecklingen av de viktigaste modellerna och tankegångarna inom socialt entreprenörskap och social innovation.
- 3 – identifiera, sammanfatta och klassificera den aktuella forskningen om socialt entreprenörskap och social innovation och hur den förhåller sig till hållbarhet.
- 4 – definiera hållbarhet och hållbar utveckling i ett sammanhang av socialt entreprenörskap och social innovation inom frivillig organisationer, samhällstjänster och företag.
Färdigheter och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- 5– granska, undersöka och jämföra huvudmodeller, diskurs samt forskning inom socialt entreprenörskap och social innovation.
- 6 – skilja socialt entreprenörskap och innovation från affärsentreprenörskap men också skilja på deras roller inom hållbar utveckling.
- 7– analysera och bedöma hur socialt entreprenörskap och social innovation möjliggör hållbarhet och hur sociala entreprenörer kan fungera som förändringsagenter.
- 8 – tillämpa och integrera färdigheter och tänkande inom socialt entreprenörskap för hållbarhet, hållbar utveckling och projektledning för hållbarhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- 9 – kritiskt reflektera över den aktuella litteraturen och forskningen inom socialt entreprenörskap och social innovation och hur de förhåller sig till hållbarhet.
- 10 – problematisera organisationer och ledarskap utifrån ett socialt entreprenörskaps- och ett socialt innovationsperspektiv i syfte att förbättra organisationer för att möjliggöra hållbarhet och hållbar utveckling samt reflektera över de sociala entreprenörernas roll som förändringsagenter.
- 11 – kritiskt reflektera över hållbarhet och hållbar utveckling i sammanhang av organisation och ledarskap genom tankesätten bakom en "social entreprenör och social innovatör".
- 12 – reflektera över och förbättra sina entreprenöriella förmågor och färdigheter i samband med hållbarhet och hållbar utveckling.
Kursen är baserad på:
- En serie föreläsningar, klassdiskussioner, gästföreläsningar och eventuella studiebesök. Föreläsningsserien är utvecklad för att stödja lärande med avseende på lärandemål 1, 2, 3, 4, 5, 6 och 9 som anges ovan.
- Fallbeskrivningar och falldiskussioner. Fallserien är utvecklad för att stödja lärande med avseende på lärandemål 6, 7, 8, 9, 10, 11 och 12 som anges ovan.
- Självstudier
Kursen bedöms genom fem examinationer enligt följande:
- En individuell akademisk uppsats; 4 hp; betygsätts med skalan A–U. Uppsatsen utvärderar lärandemål 1, 2, 3, 4, 5, 6 och 9 som anges ovan. Uppsatsen bedöms först med skalan A–U enligt riktlinjer i linje med lärandemålen. Betyget omvandlas sedan till poäng enligt följande: A (Utmärkt)= 55, B (Mycket bra) = 47, C (Bra) = 40, D (Tillfredsställande) = 35, E (Godkänd) = 33, U (Underkänd) = 0
- Två fallbaserade rapporter i par/grupper, 2 hp (1 hp vardera), betygsätts på skalan A–U. Varje fallbaserad rapport bedömer lärandemål 6, 7, 8 och 10 som anges ovan. Varje fallbaserad rapport bedöms först med skalan A–U enligt riktlinjer i linje med lärandemålen. Varje betyg omvandlas sedan till poäng enligt följande: A (Utmärkt) = 13, B (Mycket bra) = 11, C (Bra) = 9, D (Tillfredsställande) = 8, E (Godkänd) = 7, U (Underkänd) = 0.
- En individuell fallbaserad rapport, 1 hp, betygsätts med skalan A–U. Den enskilda fallbaserade rapporten bedömer lärandemål 6, 7, 8, 10, 11 och 12 som anges ovan. Den fallbaserade rapporten bedöms först med skalan A–U enligt riktlinjer i linje med kunskapsmålen. Betyget omvandlas sedan till poäng enligt följande: A (Utmärkt)= 13, B (Mycket bra) = 11, C (Bra) = 9, D (Tillfredsställande) = 8, E (Godkänd) = 7, U (Underkänd) = 0.
- Individuellt aktivt deltagande vid fallseminarier, 0,5 hp, betyg "Godkänd" eller "Underkänd". Aktivt deltagande utvärderar kunskapsresultat 9, 11 och 12 som anges ovan. Betyget "Godkänd" omvandlas till 6 poäng och betyget "Underkänd" till 0 poäng. Om studenten får betyget "Underkänd", omprövas hens aktiva deltagande med ett övergripande skriftligt arbete som täcker den saknade diskussionen och/eller aktiviteterna som gjorts under lektionen.
För godkänt betyg på kursen gäller följande:
Studenten måste erhålla betyget A, B, C, D eller E på den individuella uppsatsen, på båda de fallbaserade rapporterna (par/grupp) och på den individuella fallbaserade rapporten. Studenten måste erhålla betyget "Godkänd" för individuellt aktivt deltagande vid fallseminarier.
De fem examinationer som anges ovan och omvandlingen av dem till poäng läggs samman till ett totalt poängantal. Sammanställningen av betyget för hela kursen sker sedan enligt följande skala:
- 90–100 = A (utmärkt)
- 80–89 = B (Mycket bra)
- 70–79 = C (Bra)
- 63–69 = D (Tillfredsställande)
- 60–62 = E (Godkänd)
- 0–59 = U (Underkänd)
- Biggeri, M., Testi, E., Bellucci, M., During, R., & Persson, H. T. R. (senaste upplagan). Social Entrepreneurship and Social Innovation: Ecosystems for Inclusion in Europe. Taylor & Francis Group, London.
- Bornstein, D. & Davis, S. (senaste upplagan). Social entrepreneurship – what everyone needs to know. Oxford University Press, Oxford.
- Moulaert, F. & MacCallum, D. (senaste upplagan). Advanced Introduction to Social Innovation. Edward Elgar, Cheltenham.
- Prazkier, R. & Nowak, A. (senaste upplagan). Social entrepreneurship. Cambridge: Cambridge University Press. (utvalda kapitel).
Övriga vetenskapliga publikationer och case
En litteraturlista med aktuell forskning tillhandahålles vid kursstart. Case kan köpas via Harvard Business School Publishing.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.