Avancerad nivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SP614G Att leda professionella samtal - profil språk- och kommunikationsutveckling (genomgången)
Inget huvudområde
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
A1F
Kurs inom specialpedagogprogrammet
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga att i funktionen som specialpedagog undersöka och analysera pedagogisk verksamhet med särskilt fokus på språk- och kommunikationsutveckling för att därmed aktivt kunna arbeta med utveckling av verksamhetens organisation och dess lärmiljöer.
Kursen har ett fokus på specialpedagogiska frågor som tydliggör positionen och funktionen som specialpedagog, varvid det formella och det informella ledarskapet uppmärksammas. Stor vikt läggs vid specialpedagogens kvalifikationer att identifiera situationer som kan möjliggöra en allsidig och likvärdig utbildning,med hänsyn till etiska aspekter. Detta sker på organisationsnivå ur ett ledningsperspektiv för att kunna bidra till lämpliga åtgärder och förbättrad kvalitet, med betoning på språk- och kommunikationsutveckling. I kursen behandlas hur verksamhetskulturer uppstår, fungerar och låter sig påverkas, vilka faktorer som föder framgångsrik verksamhetsutveckling samt utvärdering och kvalitetsuppföljning. Specialpedagogens ledarskap och samverkan med andra aktörer fokuseras.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna…
- beskriva och reflektera över egna erfarenheter av ledarskap och relatera dessa till teorier och forskning inom området specialpedagogiskt ledarskap och verksamhetsutveckling
- analysera egna ledarstrategier utifrån ett förändringsuppdrag
- beskriva och analysera skillnader mellan formellt och informellt ledarskap och visa på dess konsekvenser i förändringsarbetets olika skeden
- upprätta en plan för kvalitetssäkring och visa på hur förändringsarbetet kan följas upp och utvärderas
- Reflektera kring hur det planerade förändringsarbetet kan gynna barns/elevers språk- och kommunikationsutveckling samt pedagogernas professionsutveckling
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av litteraturstudier, föreläsningar, seminarier och enskilda uppgifter i form av intervjuer, observationer och kartläggningar. Fältstudier ingår i kursen.De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren.
Samtliga lärandemål examineras genom ett paper.Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Ahrenfelt, Bo (2013). Förändring som tillstånd. Lund: Studentlitteratur. (364 s)
Bengtsson, Anna & Necovski, Ida (2021). Specialpedagog med kompetens att utveckla skolan. Stockholm: Gothia kompetens . (212 s)
Bolman, Lee G. & Deal, Terrence E. (2005)Nya perspektiv på organisation och ledarskap; artisteri, valmöjlighet och ledning. Lund: Studentlitteratur. (427 s)
Eriksson, Margareta. (2015)Nya skolans självvärdering - att förstå och genomföra
lokal utvärdering. Landskrona: GME Förlag AB. (184 s.)
Hirsh, Åsa & Olin, Anette (red.) (2021) Skolutveckling i teori och praktik . Malmö:Gleerups (367 s.)
OECD (2008). Improving School Leadership - Volume 1: Policy Practice, Volume 2: Case Studies on System Leadership - Executive summaries. Tillgänglig via internet. (9 s)
Rönnerman, Karin & Nordberg, Ann. (2022). Språkstöd i förskolan genom aktionsforskning: en introduktion till ELSA-modellen. Stockholm: Lärarförlaget. Kapitel 4 och 5 (52 s.)
Sandell Ring, Anniqa (2021). Mångfaldens förskola: flerspråkighet, omsorg och
undervisning. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur. Valda delar, ca 100 s.)
Sandberg, Jörgen & Targama, Axel (2013). Ledning och förståelse. Lund: Studentlitteratur. (286 s)
Scherp, Hans-Åke (2013) Lärandebaserad skolutveckling:Lärglädjens
förutsättningar, förverkligande och resultat. Lund: Studentlitteratur (299 s.
Torkildsen Gyllander, Lisbeth & Nehez, Jaana (2020)Att leda utvecklingsprocesser i
förskola och skola. Lund: Studentlitteratur (182 s.)
Öqvist, Oscar (2010). Framgångsrikt ledarskap med systemteori: mönster, sammanhang och nya möjligheter. Stockholm: Gothia. (94 s)
Dessutom tillkommer profilspecifika vetenskapliga skrifter
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt