Grundnivå
Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c eller Matematik D.
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i byggteknik.
Kursen syftar till att vara en introduktion till högre studier inom matematik med tillämpningar inom produktutveckling och design samt maskin- och materialteknik. Detta görs genom att träna studenten i att hantera matematiken och de matematiska begreppen på ett stringent matematiskt sätt, att använda korrekta matematiska termer och att utföra matematiska beräkningar och grafritning, både med och utan digitala hjälpmedel. Fokus är på att ge förståelse för matematiken och på att ge räknevana.
Kursen syftar också till att introdocera programmering som ett verktyg för att lösa matematiska och byggtekniska problem.
Kursens innehåll är inriktat på att förbereda till fortsatta studier inom programmet där tekniska problem kommer att lösas både med och utan digitala hjälpmedel. Detta åstadkomms genom att behandla följande, grundläggande matematiska och byggtekniska begrepp.
I kursen tas följade upp:
- Aritmetik
- Algebra
- Funktionsbegreppet
- Elementär ekvationslösning
- Problemlösning och formelhantering
- Analytisk geometri
- Trigonometri
- Programmering
Byggtekniska tillämpningar:
- Friktionstryckfall och balkböjning
- Storleksuppskattning, överslagsräkning och approximationer
- Modellering och beräkningar med programvara
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. redovisa och beskriva de matematiska metoderna som ingår under kursens innehåll och dessas användningsområden med korrekt matematisk nomenklatur.
2. ange och redogöra för de vanligaste matematiska formlerna och sambanden angivna i innehållet utantill.
3. beskriva matematikens roll för att lösa tekniska och naturvetenskapliga problem.
4. identifiera, namnge och beskriva de vanligaste geometriska kropparna och deras egenskaper.
5. beskriva hur datorn kan användas vid arbete med matematiska frågeställningar och vilka möjligheter den öppnar.
6. redogöra för hur ett datorprogram är uppbyggt och förklara vad det gör.
7. ange och beskriva grundläggande konstruktioner och logiska operationer i programmmering.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
8. formulera och ta fram matematiska lösningar på naturvetenskapliga och tekniska problem.
9. rita funktioners grafer för hand och med digitala verktyg.
10. skriva enklare datorprogram för att lösa matematiska problem kopplade som byggtekniska tillämpningar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
11. välja lämplig metod för att identifiera, ställa upp och lösa matematiska problem.
12. bedöma lämpligheten av olika lösningsalternativ och rimligheten av uppmätta och beräknade resultat.
13. reflektera över begränsningar hos förenklade matematiska modeller och giltigheten av de funna lösningarna.
Föreläsingar, övningar, datorlaborationer, inlämningsuppgifter.
För betyget Godkänd krävs:
- Skriftlig tentamen (UG) 4,5 hp (Lärandemål: 1-4, 8-, 9, 11-13)
- Inlämningsuppgifter digitala tillämpningar (UG) 3 hp (Lärandemål: 5-7, 10, 11-13)
- Ekstig, Kerstin, Lennars Hellström, Håkan Sollervall, Matematik startbok – för ingenjörer och naturvetare, Studentlitteratur 2019 eller senare.
- Övningar i endimensionell analys. 1. uppl. (2011). Lund: Studentlitteratur
- Dessutom kommer kompletterande material som tillhandahålls digitalt via kurssidan att användas.
Referenslitteratur (Denna bok kommer vara kursbok i Analys A och B):
- Månsson, Jonas & Nordbeck, Patrik (2011). Endimensionell analys. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.