Avancerad nivå
Socionomexamen eller kandidatexamen omfattande minst 180hp inklusive ett examensarbete omfattande 15hp inom socialt arbete, folkhälsovetenskap, psykologi, sociologi, statsvetenskap, pedagogik, genusvetenskap, kriminologi eller motsvarande.
HSSAA Socialt arbete
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen är en valbar huvudområdeskurs på avancerad nivå inom masterprogrammet i Socialt arbete.
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig fördjupande kunskaper om socialt arbete med barn, ungdomar och familjer. Studenten introduceras till aktuell forskning och för fördjupningsområdet relevanta teorier. På kursen analyseras och diskuteras aspekter av barns, ungdomars och familjers livsvillkor och sociala utsatthet samt hur utsattheten skulle kunna förebyggas eller avhjälpas genom sociala och samhälleliga insatser. Maktrelationer, yrkesroller och tillämpningen av ett rättighetsbaserat barn- och ungdomsperspektiv i det sociala arbetet problematiseras och diskuteras. På kursen tillägnar sig studenten kunskap om professionellt bemötande och samtalsmetodik i teori och praktik.
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna
- analysera barns, ungdomars och familjers livsvillkor och sociala utsatthet i samhället med utgångspunkt i olika teorier,
- redogöra för, tillämpa och kritiskt granska olika teorier, perspektiv och aktuell forskning inom fördjupningsområdet,
- redogöra för och diskutera aspekter av barnet som rättighetsbärare i teori och praktik,
- resonera kring och värdera val av möjliga sociala och samhälleliga insatser i det sociala arbetet med barn, ungdomar och familjer,
- visa kunskap om och kritiskt reflektera kring betydelsen av professionellt bemötande i det sociala arbetet med barn, ungdomar och familjer.
Undervisningen bygger på studentaktiva arbetsformer, enskilt och i grupp och innefattar föreläsningar, seminarier och individuella skrivuppgifter. Lärandemålen 1-5 uppnås genom föreläsningar, obligatoriska seminarier, en gruppuppgift samt individuella skrivuppgifter. Seminarier, gruppuppgift och individuella skrivuppgifter är obligatoriska.
Lärandemål 1-5 examineras genom en individuell skriftlig examination där studenten problematiserar och kritiskt granskar kunskapsområdet. Fokus vid bedömning ligger på studentens förmåga att redogöra för, analysera, och diskutera centrala problemområden, teorier och bestämmelser samt resonera kring olika lösningar och reflektera över konsekvenser av insatser, perspektiv och professionellt bemötande. Studentens förmåga att värdera och relatera aktuell forskning inom ämnesområdet till praktiskt socialt arbete bedöms. För att bli godkänd på kursen krävs betyget godkänd på den individuella skriftliga examinationen samt att studenten uppfyllt samtliga på kursen obligatoriska moment.
För betyget väl godkänt krävs väl godkänt på den individuella skriftliga examinationen samt att studenten uppfyllt samtliga på kursen obligatoriska moment. Kriterier för godkänt respektive väl godkänt betyg på tentamen specificeras i studiehandledningen.
Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt moment ska efter beslut av examinator en skriftlig ersättningsuppgift göras om inte ett uppföljningsseminarium kan erbjudas inom ramen för kursen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Andersson G, Höjer I, Sallnäs M, Sjöblom Y, (2019) När samhället träder in: Barn, föräldrar och social barnavård. Lund: Studentlitteratur. (2a uppl.). 250 s.
Broberg A, Almqvist K, Risholm Mothander P, Tjus T, (2015) Klinisk barnpsykologi: Utveckling på avvägar. Stockholm: Natur och kultur. 250 s.
Grenvall Å, (2014) Deras ryggar luktade så gott. Sköldinge: Syster förlag. 190 s.
Ponnert L, (red.) (2024) Utredningsarbete i den sociala barnavården. Lund: Gleerups utbildning AB. (3e uppl.). 184 s.
Ponnert L, Sonander A, (red.) (2019). Perspektiv på barnkonventionen: forskning, teori och praktik. (Upplaga 1)
Lund: Studentlitteratur. 490.
Vetenskapliga artiklar och rapporter omfattande ca 500-700 sidor tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.