Kursplan
Kursplan våren 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Godkänt betyg i de två föregående kurserna i år 2 (Design and social innovation, Play and ludic interaction) eller kurser som anses vara likvärdiga – se utbildningsplanen.
Huvudområde
KSIDI / Interaktionsdesign
Fördjupningsnivå
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan i normalfallet ingå i en generell examen på avancerad nivå.
Innehåll
Fokus för denna kurs är designbaserad forskning, det vill säga akademisk kunskapskonstruktion inklusive designaktiviteter. Kursen ger en introduktion till de konceptuella grunderna för att förstå designbaserad forskning, samt de metodologiska verktygen för att utföra den.
Epistemologiska grunder för designbaserad forskning, inklusive begrepp som erfarenhetsbaserad kunskap, praktiskt vetande, vetande-i-handling och artefakter-som-kunskap. Implikationer för kunskapsrepresentation och kommunikation i designbaserad forskning. Förhållandet mellan designverksamhet och forskningsverksamhet. Metodologiska grunder, inklusive praktikbaserad forskning, forskningsorienterad design, forskning genom design och interaktionskritik.
Lärandemål
För att öka precisionen mappas de generiska typerna av resultat till interaktionsdesign enligt följande.
Kunskap och förståelse
- Studenterna ska genom kursen få en förståelse för de epistemologiska och konceptuella grunderna för designbaserad forskning. (1)
Färdigheter och tekniker
Studenterna ska efter kursen kunna:
- visa förmåga att planera en designbaserad forskningsprocess. (2)
- visa förmåga att planera, genomföra, dokumentera och analysera designexperiment som är relevanta för större forskningsintressen. (3)
Reflektion och kritik
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:
- visa förmåga att delta i kunskapsbyggande inom interaktionsdesignforskning genom kritik. (4)
Arbetsformer
Kursen är anpassad till kursen Thesis project II, för att ge studenterna möjlighet att använda förberedelserna av sina avhandlingsprojekt som fall för praktiskt experimenterande med de teoretiska och konceptuella "verktyg" som tillhandahålls. Lärandeaktiviteterna i kursen inkluderar designexperiment inom ramen för det övergripande forskningsintresset för avhandlingen, och planering av examensprojektet som en forskningsprocess. Kursen är uppbyggd som en serie seminarier. Utbildningsaktiviteterna specificeras ytterligare i en detaljerad kursguide.
Bedömningsformer
Läranderesultaten bedöms genom individuella uppgifter och uppgifter i små grupper som diskuteras i plenarseminarier. Lärandemål 1 och 4 examineras genom en individuell uppsats på temat "Vad är designkunskap?" (7,5 hp) Lärandemål 2 och 3 examineras planering av forskningsprocessen för examensarbetet i form av en forskningsplan (7,5 hp)
Kurslitteratur
Utdrag från:
- Krippendorff, K. (2006). The semantic turn: A new foundation for design. Boca Raton: Taylor & Francis.
- Schön, D. (1987). Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey-Bass.
Ytterligare referenser kan läggas till beroende på uppsatsprojektets riktlinjer och individuella inlärningsbehov.
- Rodgers, P and Yee, J (editors), (2014) The Routledge Companion to Design Research, Routledge
Litteraturen kommer att kompletteras med resurser som finns tillgängliga online.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.