Avancerad nivå
Den studerande skall vara godkänd på terminskurs 6 (TV106Y) samt vara godkänd på provmoment Portfolio från kurs 7 (TV607Y). Om mer än ett år förflutit sedan provmoment portfolio från terminskurs 7 godkänts krävs en individuell studieplan.
ODODA / Odontologi
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för tandläkarexamen.
Kursen tar sin utgångspunkt i kunskaper, färdigheter och förhållningssätt från tidigare kurser i programmet och förutsätter att du har tillägnat dig dessa.
Du kommer att studera oral hälsa, oral funktion och behandlingsbehov ur ett helhetsperspektiv för barn och ungdomar inom ämnena pedodonti och ortodonti. Detta inkluderar barnets fysiska och psykiska utveckling och mognad.
Du fortsätter med den kliniska färdighetsträningen avseende oral protetik, orofacial smärta och käkfunktion samt påbörjar allmän barn- och ungdomstandvård (ABUT). Det läggs stor vikt vid att vara professionellt omdömesfull och du tränar att bemöta medmänniskor lyhört med ett etiskt, empatiskt och respektfullt förhållningssätt.
Du kommer att ha en aktiv roll som medarbetare och ledare i kurs- och programöverskridande studentteam där ni bland annat samarbetar kring planering och uppföljning av patientbehandlingar.
Du arbetar fortsatt med reflektioner kring din och studentkamraters självständighetsutveckling i klinik. Du utvecklar professionella kompetenser såsom hälsoambassadör och kommunikatör vid möten med barn och vårdnadshavare utifrån ett personcentrerat förhållningssätt.
Under kursens första del bearbetas den återkoppling som gavs i samband med delrapporteringen av det självständiga arbetet, uppsatsen, under kurs 7. Därefter fortgår arbetet med uppsatsen utifrån planering med handledaren samt schemalagda avstämningstillfällen.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. förklara hur barntandvården i Sverige är organiserad och reglerad, inklusive lagar för journalföring och barnets rättigheter i relation till vårdnadshavare, samt dess betydelse för den orala hälsan
2. förklara hur bemötande, terapiplanering och omhändertagande i relation till barnets fysiska och psykiska utvecklingsnivå, inklusive barn med särskilda behov och diagnoser bör ske inom tandvården
3. förklara hur olika faktorer kan påverka kraniofacial tillväxt, tandutveckling, tanderuption och bettutveckling samt vilka variationer och störningar som kan uppstå
4. tolka och värdera epidemiologiska data för tandutvecklingsstörningar och bettavvikelser samt orala sjukdomar och orofaciala smärttillstånd hos barn och ungdomar
5. förklara etiologi, patogenes, diagnostik, behandling och hälsoekonomiska faktorer som påverkar risk, prognos och beslutsfattande vid tandutvecklingsstörningar och bettavvikelser samt orala sjukdomar och orofaciala smärttillstånd hos barn och ungdomar
6. förklara och värdera salutogena och preventiva faktorer för oral hälsa på individ och populationsnivå hos barn och ungdomar
7. förklara uppkomst, förekomst och uttryck av oro och rädsla hos barn och eventuell medföljare och hur detta kan bemötas och behandlas i tandvårdssituationen
8. förklara smärtlindrande och sederande preparats farmakologiska mekanismer, bieffekter och dess användning för barn och vuxna
9. redogöra för när personal med olika kompetenser och från olika discipliner behövs vid omhändertagande av barn och vuxna
10. redogöra för olika typer av trauma mot tänder och omgivande vävnader samt akut och långsiktigt omhändertagande med hänsyn till patientens ålder, skadornas omfattning och prognos
11. redogöra för barns rättigheter och principer för likabehandling samt beskriva tandvårdspersonalens ansvar i relation till barnkonventionen, barns utsatthet och barn som far illa
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
12. under handledning bedöma behov och utföra tandextraktion och suturering
13. med stöd av handledare terapiplanera, utföra och följa upp oralprotetisk rehabilitering utifrån individens behov och förutsättningar samt hållbarhetsperspektiv såsom hälsa och miljö
14. med stöd av handledare utföra smärtutredning samt bedöma oral funktion, psykosocialt status, behandlingsbehov och prognos för ungdomar samt vuxna patienter
15. med stöd av handledare planera och utföra bettfysiologisk behandling samt följa upp och utvärdera utfallet av behandlingen
16. under handledning kommunicera relevant och korrekt med patient och eventuell vårdnadshavare avseende fynd, diagnos, aktuella behandlingsalternativ samt eventuella kostnader för dessa
17. under handledning undersöka, diagnostisera, terapiplanera samt genomföra och följa upp förebyggande och behandlande åtgärder utifrån barnets behov
18. ge och eftersöka konstruktiv återkoppling och agera på denna för att utveckla en vetenskaplig text
19. analysera insamlade data och presentera en plan för hur dessa skall presenteras i text med relevanta tabeller och figurer i examensarbetet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
20. reflektera över sin roll som teamledare och identifiera förbättringsområden för eget medarbetarskap och ledarskap
21. med stöd av handledare förbereda och planera det kliniska arbetet utifrån personcentrerad vård, hållbarhet, verksamhet och resurser
22. reflektera kring barnets autonomi och integritet samt de etiska aspekternas betydelse för bemötande i tandvårdssituationen
23. agera professionellt omdömesfullt i den kliniska situationen och i andra utbildningssammanhang samt reflektera över individuella utvecklingsbehov
Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Kursveckorna omfattar studentaktiva moment med eget ansvar för förberedelser och inläsning och samarbete i grupp inom dina heltidsstudier.
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter, seminarier samt färdighetsträning. Undervisningen bygger på att du som student är aktiv, påläst och väl insatt i de områden som ska bearbetas. För att uppnå kursens lärandemål behöver du använda icke schemalagd tid för egna studier.
Utmaningar som du som student ställs inför utgår från professionsrelaterade frågeställningar och genomförs både i fysisk och digital lärandemiljö. Aktiviteter genomförs för att utveckla målgruppsanpassad kommunikation t.ex. akademiskt skrivande. Både muntliga och skriftliga presentationsformer samt kamratåterkoppling förekommer. Dessutom kommer du att arbeta med ditt självständiga examensarbete.
Praktisk och klinisk färdighetsträning
Du påbörjar klinisk färdighetsträning i pedodonti och ortodonti och fortsätter med orofacial smärta och käkfunktion samt oral protetik.
I kursen ingår jourverksamhet och kirurgiverksamhet. Du tar själv ansvar för att boka dessa klinikpass och inhämtar adekvat återkoppling vid genomförda moment.
Kursen omfattar tre provmoment:
- Portfolio (15 hp) som omfattar obligatoriska seminarier, inlämningsuppgifter, kamratåterkoppling, muntliga och skriftliga uppgifter. Portfolion omfattar även godkända prekliniska och kliniska färdigheter, samt uppnådda kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Kriterier finns tillgängliga för studenterna i lärplattformen. Aktiviteterna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion sträcker sig över hela kursen och betygssätts i sin helhet vid kursens slut, genom vilken kursmålen 1, 9, 11–17 och 20–23 examineras,
- Delrapportering av uppsats (5 hp). Genom vilken kursmålen 18–19 examineras,
- Skriftlig och muntlig examination (10 hp). Genom vilken kursmålen 1–10 examineras.
Student som underkänts i examination ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.
Studenter som underkänts i portfolion ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav inom ordinarie kurs. Om student underkänns i portfolio och därmed inte får tillträde till terminskurs 9 upprättas en individuell studieplan. Av den individuella studieplanen ska det framgå vilka aktiviteter som erbjuds och kunskapskontroller som krävs för godkänd portfolio. Studenten har möjlighet till ytterligare 3 omprov nästa gång kursen ges. Därefter är möjligheten till fler provtillfällen för portfolion förverkad. Godkända portfoliomoment kan bara tillgodoräknas till och med nästa gång kursen ges. Därefter måste portfolion examineras om i sin helhet.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen. Portfolion måste vara godkänd för att få tillträde till terminskurs 9, TV609Y.
Huvudböcker finns som e-böcker
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.