Grundnivå
För tillträde till kursen krävs minst godkända resultat i kurserna från studieår 1 och 2 inom programmet.
HSFAR / Farmaci
G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för ka
Nivå 61-90 hp. Kursen ingår i programmets sjätte termin.
Syftet med kursen är att studenten fördjupar sin kompetens i ett vetenskapligt förhållningssätt inom huvudområdet farmaci och självständigt planerar, genomför, försvarar och opponerar på ett examensarbete inom huvudområdet farmaci.
Arbetet kan vara beskrivande eller experimentellt och ska utgå från en farmaceutisk frågeställning. Kursen innehåller ett teoretiskt och praktiskt block med ett självständigt arbete som genomförs enskilt under handledning, utifrån en utarbetad projektplan. Examensarbetet redovisas i form av en vetenskaplig uppsats som presenteras och försvaras muntligt vid seminarier med respondent- och opponentskap.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt,
- kritiskt analysera och diskutera vetenskaplig litteratur,
- formulera en farmaceutisk frågeställning samt skriva en projektplan,
- planera och genomföra en studie inom det farmaceutiska området samt dokumentera studien i form av en uppsats,
- presentera och försvara uppsatsen samt opponera på annan students arbete, och
- tillämpa ett etiskt förhållningssätt.
Tillsammans med lärare och handledare väljer, planerar och genomför studenten ett examensarbete inom ämnet farmaci. Det skriftliga examensarbetet redovisas i form av en vetenskaplig uppsats som presenteras och försvaras muntligt vid seminarier med respondent- och opponentskap. Undervisningen är projektinriktad. I kursen ingår tillämpning av ett etiskt förhållningssätt samt granskning av vetenskaplig litteratur som genomförs i seminarieform. Lärandemål 1-6 stöds av föreläsningar och handledning i grupp. Lärandemål 5 kopplas dessutom till seminarier. Arbetsformerna kopplade till samtliga lärandemål syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Obligatoriska moment är respondent- och opponentskap samt seminarier.
Lärandemål 1-4 och 6 examineras genom bedömning av den skriftliga individuella projektplanen samt det skriftliga individuella examensarbetet. Lärandemål 2 och 3 examineras också individuellt genom gruppdiskussioner i seminarier. Examination av lärandemål 5 görs genom bedömning av en individuell muntlig presentation i seminarium. Fokus i bedömningen läggs på förmågan att förstå och kritiskt analysera vetenskaplig litteratur (lärandemål 1-2). Fokus ligger också på förmågan att självständigt planera, genomföra, dokumentera och på ett vetenskapligt sätt rapportera en studie inom det farmaceutiska området, samt förmåga att kritiskt granska andra arbeten (lärandemål 3-6), Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarie kan erbjudas under terminstid. Dessutom, frånvaro vid respondent- och opponentskap kompletteras i samråd med kursledningen. Bedömningskriterier för respektive examination anges i studiehandledning.
För betyget G krävs godkänt examensarbete samt godkänt opponentskap av annan students examensarbete liksom deltagande vid tre andra examinationsseminarier. För betyget VG krävs att examensarbetet och opponentskapet bedöms vara väl godkända. För studenter som inte godkänts görs omarbetning utifrån examinators anvisningar och en förnyad bedömning genomförs.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat
Backman J, (2008) Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. 223 s.
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid Fakulteten för Hälsa och samhälle. 16 s.
Hartman J, (2004) Vetenskapligt tänkande. Från kunskapsteori till metodteori. Lund: Studentlitteratur. 307 s.
Olsson H, Sörensen S, (2011) Forskningsprocessen. Kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber. 190 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer i samråd med handledare.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.