Grundnivå
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: BL203C Bild och lärande: Perspektiv på identitet och kultur (genomgången) eller BL208C Bild och lärande: Perspektiv på identitet och kultur (genomgången)Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
Kursen syftar till att studenten ska vidareutveckla kunskaper om och färdigheter i bildanalys. Kursen syftar också till studenten ska utveckla förståelse för hur gestaltande arbete kan användas för att kommunicera resultat av vetenskapliga undersökningar.
I kursen vidareutvecklas kunskaperna om bildanalys från tidigare kurser. Olika metoder för bildanalys används, med ett särskilt fokus på praktisk filmanalys. Analysresultatet kommuniceras i form av rörlig bild.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- använda bildanalys i en visuell kulturkontext
- kommunicera resultatet genom rörlig bild
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av gestaltande arbete, diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på självständigt arbete och initiativtagande såväl som kunskapsutveckling i interaktion med kurskamrater och lärare.
Kursen examineras gestaltande och muntligen (mål 1, 2).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
Bergström, Bo (2012). Effektiv visuell kommunikation: om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur. Stockholm: Carlssons förlag, uppl. 8 (Kap. 1). Finns som låneexemplar
Brinkmann, Svend (2012). Qualitative inquiry in everyday life: working with everyday life materials. London: SAGE. Kapitel 7 (21 s.)
Buhl, Mie & Flensborg, Ingelise (2011). Visuel kulturpædagogik. 1. udgave. Kbh.: Hans Reitzel. Valda delar i samråd med kursledare.
Hansson, Hasse; Karlsson, Sten-Gösta; Nordström, Gert Z. (2006). Seendets språk. Lund: Studentlitteratur (179 s)
Janson, Malena (red) (2014). Introduktion till filmpedagogik. Malmö: Gleerups. Valda delar i samråd med kursledare.
Sturken, Marita & Cartwright, Lisa (2018). Practices of looking: an introduction to visual culture. Third edition, New York: Oxford University Press (valda delar i samråd med kursledare)
Visuellt material (hyrfilm) och kortare texter tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.