Grundnivå
Byggnadsmekanik motsvarande minst 7,5 hp och Byggkonstruktion motsvarande minst 7,5 hp.
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen kan ingå i högskoleingenjörsexamen i byggteknik.
Kursen behandlar verkningssättet hos enklare konstruktionselement i stål, betong och trä. Den behandlar också konstruktiv utformningen hos anslutningar och förband.
Kunskaper och förståelse
Studenten ska efter godkänd kurs kunna:
- redogöra för verkningssättet hos vanliga konstruktiva lösningar
- redogöra för principen av en byggnads statiska funktion
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter godkänd kurs kunna:
- visa förmåga att utforma, dimensionera och kontrollera vanliga konstruktiva lösningar
- visa färdighet i att använda datorprogram för att lösa relevanta uppgifter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter godkänd kurs kunna:
- värdera olika konstruktiva lösningar
Undervisningen sker i föreläsnings- eller seminarieform med övningar.
Föreläsningar och övningar cirka 30 tim samt självstudietid 170 tim .
För betyget Godkänt krävs:
- Godkänd tentamen (5 hp)
- Godkända inlämningsuppgifter (2.5 hp)
För betyget Väl godkänd krävs:
- Väl godkänd tentamen (5 hp)
- Godkända inlämningsuppgifter (2.5 hp)
Student som har godkänts på tentamen och erhållit betyget Godkänd får genomgå förnyad prövning för högre betyg, innan slutbetyg för kursen är rapporterat.
- Al-Emerani, M., Engström, B. Johansson, M. & Johansson, P. (2011) Bärande Konstruktioner Del 2, Rapport 2011, Institutionen för Bygg- och miljöteknink, Avdelningen för Konstruktionsteknik, Chalmers
- Kompendium som tillhandahålls.
Referenslitteratur
- Isaksson, T., Mårtensson, A. & Thelandersson, S. (2011). Byggkonstruktion. Studentlitteratur, Lund.
- Mårtensson, A. (2010). Byggkonstruktion: Regel- och formelsamling. Studentlitteratur, Lund.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.