Grundnivå
För tillträde till kursen krävs godkänt resultat av provmoment 2201 Portfolio, 5 hp, från terminskurs 1 Tandläkarutbildningen, Malmö universitet.
Kursen ingår i examensfordringarna för tandläkarexamen.
Kursen tar sin utgångspunkt i “Kurs 1 Oral hälsa - det orala ekosystemet i balans samt introduktion till professionen” avseende kunskaper, färdigheter och förhållningssätt.
Denna termin ska du läsa om hur kroppen reagerar på yttre påverkan av till exempel mikroorganismer och joniserande strålning.
Du ska även studera fysiologiska processer relaterat till livsuppehållande funktioner, det vill säga andning och cirkulation.
Under kursen ska du fortsätta utveckla dina professionella kompetenser såsom kommunikationsförmåga, likabehandling och ett etiskt förhållningssätt.
Kunskap och förståelse.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. förklara immunförsvarets uppbyggnad och funktion samt hur inflammation uppkommer och bidrar till barriärfunktionen
2. förklara hur kroppens vävnader med tonvikt på orala slemhinnor, kan läka – regenereras eller repareras
3. förklara hur förändringar i den orala mikrobiotan uppkommer vid gingivit och leder till vävnadssvar och hur vävnadsvaret i sin tur påverkar mikrobiotan
4. redogöra för principer för diagnostik och behandling av gingivit
5. beskriva smittvägar inom tandvården och redogöra för basala vårdhygienrutiner i klinisk miljö samt konsekvenser om hygienrutinerna brister
6. beskriva bemötande ur ett likabehandlingsperspektiv i lärandesituation, grupprocesser och den kommande professionen
7. förklara de fysiologiska processerna cirkulation och respiration, samt beskriva relaterade tillstånd som kan ha betydelse i den odontologiska situationen
8. att beskriva läkemedels verkan på adrenerga receptorer och hur dessa läkemedel kan ha betydelse i den kliniska situationen
9. redogöra för lagar och förordningar som styr tandvården
10. beskriva principer för kommunikation med patient
11. redogöra för grundläggande begrepp för personcentrerad vård
12. beskriva syfte och tillämpning av epidemiologi inom tandvården vid ett patientmöte såväl som på samhällsnivå nationellt och globalt
13. beskriva olika dimensioner av hållbar utveckling och mål för Agenda 2030 samt förklara tandvårdens betydelse inom målet “God hälsa och välbefinnande”
14. förklara hur joniserande strålning uppkommer och fungerar samt förklara dess biologiska effekter
15. förklara hur en röntgenbild uppstår och identifiera normalanatomiska strukturer i en bitewing röntgenbild
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
16. skriftligt och muntligt sammanfatta textavsnitt på begränsad tid samt ge konstruktiv återkoppling med ett respektfullt förhållningssätt ur ett ledarskaps- och medarbetarperspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
17. reflektera och värdera erhållen återkoppling för den egna och gruppens utveckling
18. reflektera över etiska dilemman i undervisnings- och tandvårdssituationer
19. reflektera kring professionellt förhållningssätt speciellt med tanke på sekretess, kommunikation, vårdhygien, strålhygien
Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Kursveckorna omfattar studentaktiva moment med eget ansvar för förberedelser, inläsning och samarbete i grupp inom dina heltidsstudier.
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter och seminarier. Seminarierna bygger på att du som student är aktiv, påläst och väl insatt i de områden som ska bearbetas under seminariet. Även auskultationer och föreläsningar förekommer.
Utmaningar som du som student ställs inför utgår från professionsrelaterade frågeställningar och genomförs både i fysisk och digital lärandemiljö. Aktiviteter genomförs för att utveckla målgruppsanpassad kommunikation t.ex. akademiskt skrivande. Både muntliga och skriftliga presentationsformer förekommer genom övningsrapporter och arbetsuppgifter med kamratåterkoppling.
Kursen omfattar tre provmoment:
- portfolio (10 hp) som omfattar inlämningsuppgifter, kamratåterkoppling, egenreflektion, muntliga och skriftliga rapporter, besvarande av flervalsfrågor i samband med seminarier och deltagande vid seminarium. Portfolion omfattar även deltagande i gruppaktiviteter och praktiska moment, sekretesskörkort, hygienkörkort samt professionellt förhållningssätt. Kriterier finns tillgängliga för studenterna i lärplattformen. Aktiviteterna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion sträcker sig över hela kursen och betygssätts i sin helhet vid kursens slut. Portfolion examinerar lärandemål nr 5, 9, 13 samt nr 16–19.
- Skriftlig examination del 1 (10 hp) där lärandemål nr 1–6 examineras.
- Skriftlig examination del 2 (10 hp) där lärandemål nr 7–8 samt 10–12 och 14–15 examineras.
Student som underkänts i skriftlig examination ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på nästkommande kurstillfälle enligt samma regler, om inte gällande övergångsregler trätt in. Studenter som underkänts i portfolion ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav inom ordinarie kurs. Om student underkänns i portfolio och därmed inte får tillträde till TV103Y upprättas en individuell studieplan. Av den individuella studieplanen ska det framgå vilka aktiviteter som erbjuds och kunskapskontroller som krävs för godkänd portfolio. Studenten har möjlighet till ytterligare 3 omprov nästa gång kursen ges. Därefter är möjligheten till fler provtillfällen för portfolion förverkad. Godkända portfoliomoment kan bara tillgodoräknas 2 år, därefter måste portfolion examineras om i sin helhet. Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen. Portfolion måste vara godkänd för att få tillträde till terminskurs 3.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
- Abbas, A. K., Lichtman, A. H. & Pillai, S. (2019). Basic Immunology: functions and disorders of the immune system. St. Louis, Missouri: Elsevier.
- Hall, J. (2020). Guyton and Hall, Textbook of Medical Physiology. Philadelphia: Elsevier. Hjärtat: kapitel 9 och 10, Cirkulation: kapitel 14, 15, 16, 17,18. Respirationsfysiologi/mekanik: kapitel 38, 41 och 42.
- Kumar, V., Abbas, A. K., Aster, J. C., Mitchell, S. L. (2012). in LLR. Robbins Basic Pathology. 9th ed. Elsevier. https://proxy.mau.se/login?url=https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=cat05074a&AN=malmo.b1855418&lang=sv&site=eds-live&scope=site
- Lang, N. P., Lindhe, J. & Lang, N. P. (2015). Clinical Periodontology and Implant Dentistry, 2 Volume Set [Internet]. 6th ed. John Wiley & Sons, Incorporated. https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,cookie,url,shib&db=cat05074a&AN=malmo.b1852137&lang=sv&site=eds-live&scope=site
- Lindgren, S. (2010). Internmedicinsk handbok. Lund: Studentlitteratur.
- Lund, H. et al. (2019). Odontologisk radiologi. Stockholm: Gothia fortbildning.
- Marieb, E. N. & Hoehn, K. (2019). Human Anatomy and Physiology. Harlow, Essex: Pearson.
- Nanci A. (2012). Ten Cate’s Oral Histology : Development, Structure, and Function. 8th ed. Elsevier. https://proxy.mau.se/login?url=https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=cat05074a&AN=malmo.b2054026&lang=sv&site=eds-live&scope=site
- Omnell, K-Å. (1977). Odontologisk röntgenteknik. Stockholm AWE/Geber.
Kapitel:
- Materialens byggnad
- Elektromagnetisk strålning
- Röntgenstrålningens växelverkan med materia -Röntgenapparatur
- Mätning av röntgenstrålning
- Strålkontrast - Petrén, T. & Carlsöö, S. (2006). Anatomi för tandläkarstuderande och tandläkare. Stockholm: Nordiska bokhandelns förlag.
- Roitt, I. M. (2017). Roitt's Essential Immunology, 13th Edition. Malden, Mass.: Blackwell Publishing.
- White, S. C. & Pharoah, M. J. (2014). Oral radiology: principles and interpretation.
Kapitel:
-Radiation Physics
-Radiobiology
-Digital imaging
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.