Grundnivå
20 högskolepoäng från Internationella relationer I, eller från andra relevanta samhällsvetenskapliga studier.
Inget huvudområde
Kursen ingår inte i något huvudområde.
Målet med kursen är att studenterna självständigt ska utveckla en fördjupad förståelse, kunskap och förmåga för kunna att studera de aktuella konflikterna och utvecklingen av global politik. Kursens teoretiska fokus ligger på strukturer och aktörer i globala/regionala konflikter, utveckling och global politisk ekonomi.
Kursens innehåll
• Modul 1: Att förstå/förklara internationella konflikter (10 hp)
• Modul 2: Strukturer och aktörer i den globala politiska ekonomin (10 hp)
• Modul 3: Projekt (10 hp)
Den första modulen, Att förstå/förklara internationella konflikter, innebär ett fördjupat studium av samtida teoretisering om global politik med särskilt fokus på globala och/eller regionala konflikter. Frågor som tas upp inkluderar krig, terrorism, religion och icke-västerländska förhållningssätt till internationella relationer.
Den andra modulen, Strukturer och akörer i den globala politiska ekonomin, ger en fördjupad studie av samtida teoretisering om global politisk ekonomi med särskilt fokus på strukturer och aktörer.
Den tredje modulen, Projekt, är tänkt att vara en självstudie- och grupparbetsmodul med handledarledda seminarier med projektarbetespresentationer. Studenterna måste också producera en individuell forskningsrapport om en viss aktör som är relevant för global politik. Modulen får studenten att öva sin förmåga att relatera teoretisering med god forskning, med beaktande konkurrerande samhällsvetenskapliga utgångspunkter och metodologiska tillvägagångssätt.
Lärandemål
Efter det att modul 1 (Att förstå/förklara intyernationella konflikter) är genomgången ska studenten kunna:
(1) Kritiskt diskutera, förklara och analysera olika teorier om global konflikt i termer av aktörer, frågeställningar och analysnivåer.
(2) Argumentera för olika vetenskapliga konceptualiseringar, förklaringar och tolkningar av konflikter i global politik.
Efter det att modul 2 (Strukturer och aktörer i global politisk ekonomi) är genomgången ska studenten kunna:
(3) Kritiskt diskutera, förklara och analysera olika teorier om global politisk ekonomi i termer av aktörer, frågeställningar och analysnivåer.
(4) Argumentera för olika vetenskapliga konceptualiseringar, förklaringar och tolkningar av global politisk ekonomi.
Efter det att module 3 (Projekt) är genomgången, ska studenten kunna:
(5) Identifiera och argumentera för valet av en relevant aktör inom global politik.
(6) Beskriva och kritiskt analysera denna aktör i relation till ett centralt problem, område eller process i global politik relaterat till modul 1 och/eller 2, och gör en projektpresentation.
(7) Kritiskt diskutera och utvärdera konkurrerande samhällsvetenskapliga filosofier och metodologiska tillvägagångssätt.
Undervisningen sker i föreläsningar, seminarier och projektarbete i grupp. Utöver sin närvaro förväntas studenterna lägga ner mycket tid på att studera kurslitteraturen och förbereda skriftliga arbeten för bedömning.
Studentens prestationer i modul 1 (Förstå/förklara internationella konflikter) bedöms enligt följande:
Lärandemål 1 och 2 bedöms genom en individuell uppsats och en individuell muntlig tentamen.
Studentens prestationer i modul 2 (Structurer och aktörer i global politisk ekonomi) bedöms enligt följande:
Lärandemål 3 och 4 bedöms genom en individuell uppsats och en individuell muntlig tentamen.
Studentens prestationer i modul 3 (Projekt) bedöms enligt följande:
lärandemål 5, 6 och 7 bedöms genom en portfolio som består av en individuell skriftlig uppgift och gruppprojektpresentationer (såsom papper, poster, muntlig presentation etc.).
Understanding/Explaining International Conflicts (10 hp)
- Angstrom, Jan, and J.J. Widen (2015) Contemporary Military Theory: The Dynamics of War (Abingdon: Routledge).
- Lebow, Richard Ned (2010),Why Nations Fight. Past and Future Motives for War (Cambridge: Cambridge University Press)
- Wight, Colin (2015)Rethinking Terrorism: Terrorism, Violence and the State (London: Palgrave).
Selected articles and other material (c. 250-350 pages).
Structures and Agency in Global Political Economy (10 hp)
- Broome, André (2014)Issues and Actors in the Global Political Economy. (Basingstoke: Palgrave).
- Kingsbury, Damien et al. (eds.) (2016)International Development; Issues and Challenges. 3rd edition (Basingstoke: Palgrave).
- O’Brien, Robert, and Marc Williams (2016)Global Political Economy: Evolution and Dynamics. 5th edition (London: Palgrave).
Selected articles and other material (c. 250 pages).
Project (10 hp)
- Roselle, Laura, Sharon Spray and Joel T. Shelton (2020)Research and Writing in International Relations (3rd edition) (London: Routledge).
Articles and other material (c. 500-1000 pages), selected in consultation with teacher.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Undervisnings- och examinationsspråk är engelska.