Avancerad nivå
- Kandidat- eller ingenjörsexamen (minst 180hp), inom datavetenskap eller närliggande ämnen såsom matematik, informatik, telekommunikation, elektroteknik, fysik.
- Minst 15 högskolepoäng i programmering.
- Minst 7.5 högskolepoäng i matematik.
- Kunskaper motsvarande engelska 6 på svensk gymnasienivå.
- Minst 45 hp avklarade inom huvudområdet på programmet Datavetenskap: Tillämpad data science, masterprogram inklusive godkänd kurs Datavetenskapens forskningsmetoder och beräkningsteoretiska fundament (DA634E)
A2E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen
Kursen ingår i programmet Datavetenskap: Tillämpad data science, masterprogram, och kan ingå i Masterexamen i datavetenskap (120 hp).
Kursen består av tre delar: problemdefinition och projektplanering; uppsatsprojektet; och opposition på ett annat examensarbete.
Uppsatsprojektet har två faser:
- Att utföra projektet och dokumentera det skriftligt (i form av examensarbetet), och
- Att presentera och försvara uppsatsen muntligt
Oppositionen består i att noggrant studera och kritiskt analysera en annan students examensarbete, producera en skriftlig opposition, och att fungera som opponent vid presentationen av en annan students examensarbete.
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. Visa fördjupad kunskap inom datavetenskap med särskilt fokus på Data Science.
2. Redogöra för forskningsprocessen och dess planering
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
3. Självständigt identifiera, formulera och hantera komplexa problem
4. Planera och utföra forsknings- och utvecklingsprojekt inom givna tidsramar
5. Beskriva ett forskningsprojekts bidrag till ett kunskapsområde
6. Aktivt söka och analysera relevant information kring ett givet forskningsproblem
7. Tillämpa forskningsmetoder
8. Muntligt och skriftligt presentera resultat av ett forskningsprojekt på ett vetenskapligt sätt i internationella och nationella sammanhang.
9. Förmedla resultat av forskningsprojekt till olika målgrupper
10. Kritiskt analysera en vetenskaplig rapport och identifiera dess huvudsakliga styrkor och svagheter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
11. Välja en forskningsmetod för ett givet vetenskapligt problem och argumentera för dess lämplighet
12. Bedöma och analysera relevanta forskningsfrågor av vikt för data science
13. Göra datavetenskapliga överväganden utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
14. Visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
15. Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Undervisningen är projektbaserad och anpassas efter studentens tidigare kunskap, förmåga och erfarenhet. De huvudsakliga aktiviteterna är uppsatsarbete, handledning och seminarier. Studenten ska vidare presentera muntligt och fungera som opponent på en annan uppsats.
Handledaren som tilldelas studenten (och eventuell extern kontaktperson, t.ex. en användare av projektresultatet) stöder och guidar studenten genom projektet, men studenten bör vara drivande i att begära stöd. Studenten förväntas fortlöpande rapportera till handledaren under projektarbetet
Studenternas prestationer bedöms genom
- projektplan (3 hp, bedöms med U/G), - lärandemål: 2,3,4,5,6,7,11,15
- det skriftliga examensarbetet (25 hp, bedöms med UA), - lärandemål: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,11,12,13,14,15
- en muntlig presentation (1 hp, bedöms med U/G), - lärandemål: 8,9
- Skriftlig och muntlig opposition (1 hp, bedöms med U/G). – lärandemål: 10
För godkänd (minst E) krävs att alla moment godkänts.
Slutbetyget baseras på uppsatsen och den muntliga presentationen.
- Dawson, Christian (2009). Projects in computing and information systems. A student’s guide, 2nd edition. Addison Wesley
- Oates, B.J. (2005). Researching Information Systems and Computing. Sage Publications, UK
- Zobel, J. (2004). Writing for Computer Science – The art of effective communication, 2nd edition. Springer, UK
- Individuell litteratur väljs av studenten i samråd med handledaren
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.