Grundnivå
Termin 1 (IM441S, IM100S och IM230S) samt termin 2 (IM124S, IM233S, IM238S och IM123S) avklarade, med undantag för upp till 5 hp inom IM124S eller IM123S.
Kursen ingår i huvudområdet internationell migration och etniska relationer på nivå 31-60 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i internationell migration och etniska relationer.
Kursens syfte är att ge kunskaper om den internationella migrationens koppling till lokala arbetsmarknader; dvs. att problematisera konsekvenser som internationell migration kan ha på lokala och regionala arbetsmarknader. I kursen ingår färdighetstränande moment avseende analys av integrations- och segregationsaspekter på lokala arbetsmarknader.
Kursen är uppdelad tre lika värderade integrerade moment:
1 Migration
2 Arbetsmarknadsintegration och segregation
3 Kvantitativa analyser
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa utvecklad kunskap om och förståelse av den globala migrationens kopplingar till och konsekvenser för lokala arbetsmarknader;
- visa utvecklad kunskap om och förståelse av lokala arbetsmarknaders inkluderande och exkluderande mekanismer med specifikt fokus på individuella, institutionella, strukturella och ekonomiska faktorer samt på diskriminering;
- visa utvecklade kunskaper om och förståelse av hur kvantitativ metodologi kan användas för att analysera invandrings- och integrationspolitiska beslut samt dess orsaker, innehåll och konsekvenser ur ett lokalt och nationellt perspektiv;
- visa ett utvecklat kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt till humanistiska och samhällsvetenskapliga teorier och metoder.
Föreläsningar, seminarier, gruppuppgifter och självständigt arbete.
Kursen examineras genom en individuell salstentamen á 8 hp samt en individuell muntlig presentation á 2 hp. Det ges minst två omtentamenstillfällen för studenter som inte slutfört tentamen med godkänt resultat vid ordinarie tentamenstillfälle. Omtentamen ges i samma form som vid det ordinarie tentamenstillfället.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Bakardjieva Engelbrekt, Antonina – Oxelheim, Lars & Persson, Thomas, 2012: Arbetslöshet, migrationspolitik och nationalism: hot mot EU:s sammanhållning? Stockholm: Santérus. Europaperspektiv.
- Bevelander, Pieter - Fernandez, Christian - Hellström, Anders (red), 2011. Vägar till medborgarskap. Lund: Arkiv förlag
- Bursell, Mia. Inkludering och exkludering på den svenska arbetsmarknaden, 2015 i Migration och etnicitet, Mehrdad Davispour & Charles Westin (red). Lund: Studentlitteratur.
- Carlsson, Magnus & Rooth, Dan-Olof , 2007: Etnisk diskriminering på svensk arbetsmarknad – resultat från ett fältexperiment, Ekonomisk debatt, 2007:3.
- Djupsjöbacka, Angela, 2020. Statistik – en modern introduktion. Nätpublikation.
- Frykman, Maja och Magnus Öhlander (red.), 2018. Högutbildade migranter i Sverige. Lund: Arkiv förlag.
- Magnusson, Lars, 2013: Håller den svenska modellen? Arbete och välfärd i en globaliserad värld, Stockholm: Nordstedts akademiska förlag, Andra upplagan.
- Rooth, Dan-Olof & Åslund, Olof, 2007: Får utlandsfödda betalt för sin utbildning och sina kunskaper i svenska? Ekonomisk debatt, 2007:3.
- Ruist, Joakim, 2019: Global Migration, orsaker och konsekvenser. Stockholm: SNS Förlag.
- Sjögren, Anna & Zenou, Yve, 2007: Integration eller utanförskap? En teoriöversikt, Ekonomisk debatt, 2007:3.
- Urban, Susanne, 2015: Etnisk boendesegregation i Migration och etnicitet, Mehrdad Davispour & Charles Westin (red). Lund: Studentlitteratur
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan maximalt ca 500 sidor tillkomma i form av artiklar, texter, fallstudier eller övningsexempel.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
När kursen inte längre ges har studenten rätt att, under ett år efter det att förändringen skett, examineras vid två olika tillfällen enligt den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.