Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Didaktik och undervisning i förskola

Engelsk benämning

Didactics and Teaching in Preschool

Kurskod

UV216A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, programnämnden för förskollärarprogrammet

Fastställandedatum

2023-01-31

Gäller från

2026-01-19

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV215A Förskolans och förskolläraryrkets framväxt (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen ingår 7,5 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Innehåll

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla sin förståelse för didaktik i förskola med fokus på undervisning samt uppföljning och analys av lärande och utveckling.

I kursen studeras didaktik och undervisning inom förskolans kontext. Studenten ges möjlighet att behandla olika teoretiska perspektiv på undervisning i relation till hur förskolebarnets lek, lärande och utveckling kan analyseras och följas upp. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. redogöra för begreppet didaktik i förhållande till undervisning i förskola,
  2. reflektera över hur undervisning utifrån olika teoretiska perspektiv förhåller sig till varandra.

Arbetsformer

Kursen är huvudsakligen distansbaserad med digitala föreläsningar och seminarier. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i nätbaserade diskussioner och presentationer.

Bedömningsformer

Samtliga lärandemål examineras genom en skriftlig examination.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

Kurslitteratur

Bäckman, Kerstin; Elm, Annika & Magnusson, Lena O (2020). Förskola, barn och undervisning – didaktik i förskolan. Stockholm: Liber AB (196 s)

Nilsson, Monica; Lecusay, Robert och Alnervik, Karin (2018). Undervisning i förskolan: Holistisk förskoledidaktik byggd på lek och utforskande. Utbildning och demokrati, 2018, vol. 27, nr 1, s. 9-32 (21 s)

Pramling, Niklas & Wallerstedt, Cecilia (2019). Lekresponsiv undervisning – ett undervisningsbegrepp och en didaktik för förskolan. Forskning om undervisning och lärande, 2019, vol. 7, nr 1, s. 7-22 (15 s)

Riddersporre, Bim & Persson, Sven (red.) (2017). Utbildningsvetenskap för förskolan. 2 uppl. Stockholm: Natur & kultur (s. 91-135) (44 s)

Vallberg Roth, Ann-Christine; Holmberg, Ylva; Löf, Camilla & Stensson, Catrin (2020). Didaktik – flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (s. 27-110, 161-169, 229-234, 301-308) (103 s)

Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.