Grundnivå
- MA209A Analys A (2102)
- MT106A Mekanik, statik (2101)
Inget huvudområde
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Produktutveckling och design och i Maskinteknik.
Kursen behandlar systematisk analys av maskinkomponenter med hjälp av olika verktyg. Kursen behandlar grundläggande maskinkomponenter så som:
- permanenta och löstagbara förband
- fjädrar
- kugghjul
- glid- och rullningslager
- remmar och kedjor
- axlar
- kam- och vevrörelser
- tätningar
Dessutom behandlas begrepp som:
- tribolgi
- kälverkan
- kritiskt varvtal
**Kunskap och förståelse
**För godkänd kurs ska studenten kunna:
- förklara, skilja, identifiera och beskriva de i kursen förekommande maskinelementen och hur de används tillsammans
**Färdighet och förmåga
**För godkänd kurs ska studenten kunna:
- metodiskt analysera och utvärdera beräkningsproblem kopplade till vanliga maskinkomponenter
- kritiskt och självständigt identifiera, formulera och hantera vanligen förekommande dimensioneringsmetoder för olika maskinkomponenter
- välja lämplig maskinkomponent vid olika konstruktioner
- självständigt hantera frågeställningar rörande funktion och utformning av viktiga maskinkomponenter
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**För godkänd kurs ska studenten kunna:
- förklara möjligheter och begränsningar vid design av olika maskinkomponenter och vilka samhälleliga konsekvenser olika val kan medföra
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och övningar.
Krav för godkänd: Godkänd inlämningsuppgift (1 hp) och godkänd tentamen (6,5 hp).
Slutbetyget grundas på tentamensresultatet.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.