Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan våren 2025

Kursplan våren 2025

Benämning

Ledarskap och organisation: Masteruppsats

Engelsk benämning

Leadership and Organisation: Master Thesis

Kurskod

OL675E

Omfattning

30 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Fastställandedatum

2024-03-25

Gäller från

2025-01-20

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

60 hp inom huvudområdet ledarskap och organisation på avancerad nivå varav OL673E och OL674E skall vara godkända.

Huvudområde

KSLOA / Ledarskap och organisation

Fördjupningsnivå

A2E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Ledarskap och organisation på nivå 91-120 hp.

Innehåll

Syftet med kursen är att de studerande ska utveckla expertis inom huvudområdet Ledarskap och organisation genom att utföra en självständig studie samt författa och försvara en masteruppsats. Syftet är också att utveckla och fördjupa de studerandes förmåga att kritiskt undersöka och värdera forskning. I sitt arbete ska de studerande också visa fördjupade metodologiska kunskaper.

Kursen består av självständigt arbete med en masteruppsats under kvalificerad handledning. Inslag av grupphandledning och forskningsseminarier kommer också att finnas. Studenterna ska självständigt genomföra en väl avgränsad undersökning kring en problemställning som studenten själv valt i samråd med en handledare. Denna undersökning ska resultera i en uppsats som presenteras och försvaras vid ett seminarium. De studerande ska också aktivt delta i den kritiska diskussionen av andras uppsatser vid seminarier. Varje student ska inleda den kritiska diskussionen som opponent vid minst ett uppsatsseminarium.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska de studerande:

  1. ha förvärvat de insikter och färdigheter som fordras för att på ett meningsfullt sätt kunna delta i en kunskapssökande process som ytterst handlar om att i seminarieform pröva hållbarheten i de införskaffade kunskaperna.
  2. kunna precisera ett problem inom huvudområdet Ledarskap och organisation samt avgränsa och utföra en undersökning med relevans för problemställningen.
  3. framför allt skriftligt, men även muntligt, presentera resultat på ett klart och tydligt sätt.
  4. utvecklat självständig förmåga att ta ställning till befintlig kunskap, samla in relevant material, samt att välja undersökningsmetoder som är lämpliga för valt uppsatsämne.
  5. utvecklat självständig förmåga att tolka och analysera sitt material och dra slutsatser utifrån det.
  6. i dialog med andra kunna analysera och reflektera över utformningen och resultatet av olika typer av undersökningsuppgifter på ett konstruktivt sätt.

Arbetsformer

Arbetsformerna består i huvudsak av självständigt arbete med en uppsats – formulering av problemställning, litteraturstudier, materialinsamling och skrivande av uppsats. Till sin hjälp har studenten en handledare. Inslag av grupphandledning och metodseminarier kan också förekomma. Det centrala, avslutande momentet på kursen består av uppsatsseminarium.

Bedömningsformer

Obligatoriska, betygsgivande moment består i en självständigt författad uppsats, 30hp, där det ingår presentation av det egna arbetet vid ett seminarium, opposition på en annan uppsats, samt aktivt och konstruktivt deltagande vid uppsatsseminarierna. Betygsskala UA.

Lärandemål 1-5 bedöms genom kvaliteten på den uppsats som studenten har författat. Bedömningen görs av en examinator som inte har handlett studentens arbete. I bedömningen ska vägas in de insatser som studenten gör i de konstruktiva diskussionerna av andras uppsatser vid de avslutande seminarierna (lärandemål 6). Examinatorn ska vid behov rådgöra med handledare och andra lärare på kursen.

Kurslitteratur

Studenterna förväntas att självständigt identifiera, värdera och använda litteratur som är relevant för den valda problemställningen.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.