Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan våren 2026

Kursplan våren 2026

Benämning

Medie- och kommunikationsvetenskap: Kritiska perspektiv på medietexter

Engelsk benämning

Media and Communication Studies: Critical Perspectives on Media Texts

Kurskod

KK441A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Fastställandedatum

2020-12-04

Gäller från

2025-01-20

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Godkända kurser: KK401B Det föränderliga medielandskapet

Huvudområde

KSMKA / Medie- och kommunikationsvetenskap

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet medie- och kommunikationsvetenskap på nivå 31-60 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap.

Innehåll

  • Det utvidgade textbegreppet, med fokus på medietexter
  • Begreppen representation, hegemoni, diskurs, ideologi och intersektionalitet
  • Hur medietexter gestaltas, liksom konsekvenserna av detta.
  • Mediernas roll för hur samhällets normer konstrueras, bevaras och kan utmanas
  • En textanalys av en eller flera medietexter

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. Redogöra för centrala kritiska perspektiv i anslutning till ett utvidgat textbegrepp.
  2. Diskutera medietexters innehåll och gestaltning utifrån centrala teoretiska begrepp.
  3. Redogöra för och tillämpa textanalytisk metod i egen analys av en eller flera medietexter.
  4. Skriftligt argumentera och kritiskt reflektera över medietexters innehåll i förhållande till maktförhållanden och sociala normer i samhället.

Arbetsformer

Undervisning bedrivs genom föreläsningar, seminarier, enskild läsning av kurslitteratur samt arbete under viss handledning, både enskilt och i grupp.

Bedömningsformer

En individuell salstentamen, eller likartad form av skriftlig tentamen, motsvarande 2,5 hp kring kursens centrala begrepp, vilket examinerar lärandemål 1, 2 och 4. Denna bedöms U/G/VG.

En individuell hemtentamen motsvarande 5hp i form av en textanalys på en eller flera själv utvalda medietexter, vilken examinerar lärandemål 3 och 4. Denna bedöms U/G/VG.

Kurslitteratur

  • Bengtsson, S., Bolin, G., Forsman, M., Johansson, S., Jakobsson, P. & Ståhlberg, P. (2017).Medielandskapet & Mediekultur – en introduktion till medie- och kommunikationsvetenskap.Stockholm: Liber.
  • Berglez, P. & Olausson, U. (2009). Mediesamhället. Centrala begrepp. Lund: Studentlitteratur.
  • Bergström, Göran & Boréus, Kristina (2018) Textens mening och makt. Metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys. Lund: Studentlitteratur.
  • Ekström, Mats & Johansson, Bengt (red.) (2019). Metoder i medie- och kommunikationsvetenskap. Tredje upplagan Lund: Studentlitteratur
  • Hall, Stuart, Evans, Jessica & Nixon, Sean (red.) (2013). Representation. 2. ed. London: SAGE
  • Lindgren, Simon (2009). Populärkultur: teorier, metoder och analyser. 2., [rev.] uppl. Stockholm: Liber
  • Lykke, Nina (2003) ”Intersektionalitet – Ett användbart begrepp för genusforskningen”, Kvinnovetenskaplig tidskrift, vol. 1, p. 47-57

Ytterligare artiklar, texter och annat undervisningsmaterial kan tillkomma (omfattande max 100 sidor).

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om
resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.