EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2027

Kursplan våren 2027

Benämning

Farmaci: Examensarbete

Engelsk benämning

Degree oroject in Pharmacy

Kurskod

RP162B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska och engelska

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Gäller från

2027-01-18

Inrättandedatum

2024-02-13

Fastställandedatum

2024-04-22

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs godkända resultat i samtliga följande programkurser under termin 1-4 omfattande 120 högskolepoäng RP111B, RP112B, RP113A, RP121B, RP122B, RP123B, RP131B, RP132B, RP133A, RP134A, RP141B, RP142B, RP143B.

Huvudområde

HSFAR / Farmaci

Fördjupningsnivå

G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för ka

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Nivå 61-90 hp. Kursen ingår i programmets sjätte termin.

Innehåll

Syftet med kursen är att studenten fördjupar sina kunskaper i vetenskapligt förhållningssätt genom att självständigt genomföra en studie inom huvudområdet farmaci. Vidare är syftet att studenten utvecklar förståelse för tillämpning av etiskt förhållningssätt inom farmaci.

Under kursen fördjupar studenten sina kunskaper inom farmaci och ämnesspecifika kunskaper i valt fördjupningsarbete samt sina kunskaper om vetenskapligt arbetssätt. Under delkursen skriver studenten en uppsats utifrån utarbetad projektplan. Examensarbetet ska vara ett självständigt arbete inom huvudområdet farmaci.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. tillämpa både kvalitativa och kvantitativa vetenskapsteoretiska grundbegrepp samt de vetenskapliga metoder och teorier som används vid insamling, bearbetning, presentation och analys av data,
  2. tillämpa forskningsetisk lagstiftning och forskningsetiska principer inom det medicinska området,
  3. planera och självständigt genomföra en studie med utgångspunkt från en frågeställning av relevans för receptariens yrkesutövning,
  4. presentera och försvara ett eget arbete samt opponera på annan students arbete,
  5. tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt samt grunderna i akademiskt skrivande,
  6. kritiskt analysera och diskutera vetenskaplig litteratur,
  7. tillämpa ett etiskt förhållningssätt inom farmaci, och
  8. identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande ur ett hållbarhetsperspektiv utveckla sin kompetens.

Arbetsformer

Samtliga arbetsformer syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion (lärandemål 1-8). Arbetsformerna består av föreläsningar, självstudier, seminarier, gruppövningar och seminarier med handledning. Tillsammans med lärare och handledare väljer, planerar och genomför studenten ett fördjupningsarbete inom huvudområdet farmaci. Vidare uppnås lärandemålen genom att det individuella skriftliga examensarbetet redovisas i form av en vetenskaplig uppsats som presenteras och försvaras muntligt vid seminarier med respondent- och opponentskap. Seminarier inkluderar även kamratgranskning av andra studenters uppgifter samt granskning av vetenskapliga arbeten, etiska och forskningsetiska dilemman kopplat till farmaci och yrkesutövning som legitimerad receptarie. Grunderna i akademiskt skrivande tränas dessutom vid seminarier och gruppövningar. Närvaro är obligatorisk vid seminarier.

Bedömningsformer

Lärandemål 1-8 examineras individuellt genom bedömning av det skriftliga examensarbetet, samt i seminarieform genom individuell bedömning av presentationen av eget arbete och kritisk granskning av andra studenters examensarbeten. Lärandemål 2, 4, 6 och 7 examineras även individuellt muntligt genom gruppdiskussioner vid seminarier. I bedömningen läggs särskild vikt vid ett korrekt akademiskt och vetenskapligt språk inkluderande relevant koppling till tidigare forskning och vetenskaplig argumentation.

Fokus vid bedömningen av lärandemål 1-2 och 5-6 ligger på studentens förmåga att diskutera och kritiskt analysera vetenskaplig litteratur. Fokus vid bedömningen av lärandemål 3-8 ligger på studentens förmåga att självständigt planera, genomföra, dokumentera och på ett vetenskapligt sätt kommunicera en studie inom farmaci, samt förmågan att kritiskt granska andra arbeten och sitt eget behov av utveckling och kompetens. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle kan erbjudas under terminstid.

För betyg G krävs godkänt skriftligt examensarbete, presentation och försvar av eget arbete, opposition på annan students arbete och godkänt på seminarier. För betyget VG krävs därutöver väl godkänt på det skriftliga examensarbetet och muntliga försvaret av det egna arbetet. För betygsättning av det skriftliga examensarbetet, presentationer, försvar och opponering finns instruktioner och bedömningskriterier i studiehandledningen.

Rätt till omprov

Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.

Kurslitteratur

Backman J, (2016) Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. 223 s.

Sundström J, Lind L, (2015) Handbok i biomedicinsk forskning. Stockholm: Liber. 201 s.

Litteratur med koppling till det aktuella examensarbetesprojektet bestäms i samråd med handledare.

Vetenskapliga artiklar tillkommer, ca 200 s

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.