Grundnivå
Grundläggande behörighet
Inget huvudområde
Fristående kurs.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska kunna analysera de trender och utvecklingsdrag som dagens idrott uppvisar, i form av t ex anläggningsutvecklingen, den ökade mängden idrottsevenemang och den framväxande idrottsturismen, samt kunna relatera dessa till olika perspektiv på hållbar utveckling.
Innehåll
Kursen behandlar begreppet hållbar utveckling, definitioner av detta samt olika sätt att tillämpa begreppet och mäta hållbarhetsfaktorer. Vidare behandlas aktuella utvecklingstrender inom idrotten, t ex det stora intresset för att arrangera idrottsevenemang, det omfattande byggandet av nya arenor, den framväxande idrottsturismen och utvecklingen av såväl föreningsidrott som kommersiell idrott. I nästa steg knyts hållbar utveckling ihop med idrottens utveckling och en central del i kursen är att välja ut och analysera delar av idrottsutvecklingen med hjälp av olika hållbarhetsfaktorer.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för innebörden och möjliga tillämpningar av begreppet hållbar utveckling
- redogöra för aktuella fält inom idrotten och hur dessa kan analyseras utifrån ett hållbarhetsperspektiv
- redogöra för vägledande och reglerande dokument som styr idrotten i förhållande till hållbar utveckling
- genomföra och skriftligt presentera en hållbarhetsanalys av ett idrottsfenomen, t ex en idrottsförening, ett evenemang eller en arena
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, diskussionsforum, muntliga och skriftliga redovisningar. Kursen ges på distans.
Samtliga lärandemål examineras i ett prov bestående av en skriftlig hemtentamen och en muntlig presentation.
Provet bedöms i sin helhet. För betyget Väl godkänd på kursen krävs betyget Väl godkänd på både skriftlig hemtentamen och den muntliga presentationen.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Svensson, Daniel; Backman, Erik; Hedenborg, Susanna & Sörlin, Sverker (2020). Idrottens växande ekologiska fotavtryck: sportifiering, inomhustrend och miljöpåverkan. I: Sport management, del 3: Idrottens marknader och konsumtionskultur, red. Bäckström, Å; Book, K. Carlsson, B; Fahlström, P-G. Stockholm: SISU Idrottsböcker, s. 172-191.
Svensson, Daniel, Backman, Erik, Hedenborg, Susanna & Sörlin, Sverker (eds.) (2023). Sport, Performance and Sustainability. London: Routledge. 153s.
Wilson, Brian & Millington, Brad (2020). Sport and the environment. Politics and preferred futures. Bingley: Emerald Publishing Limited, 240 s.
Ett urval av vetenskapliga artiklar omfattande ca 100 sidor. En lista presenteras av ansvarig lärare vid kursstarten.
Rapporter omfattande 300 s.(tillhandahålls på kurssidan).
Valbar litteratur omfattande ca 500 s. som väljs i samråd med ansvarig lärare.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.