Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV542G Idrottens ekonomi och finansiering (genomgången)
Inget huvudområde
G1F
SYFTE
Kursen syftar till att studenten ska utveckla förståelse för traditionell ekonomistyrning och modern verksamhetsstyrning inom företag och organisationer. Särskild vikt läggs vid Human Resource Management och Human Resource Development inom idrotten.
INNEHÅLL
Kursens behandlar traditionell ekonomistyrning och fokuserar vidare på modern verksamhetsstyrning, varvid olika begrepp och styrfilosofier introduceras. Särskild vikt läggs vid ledarens och organisationens roll för utveckling av de mänskliga resurserna inom idrotten. Vidare diskuteras hur yttre krafter som ökad globalisering, tjänstesektorns avreglering och ny informationsteknik påverkar styrningen av den enskilda organisationen.
Inom ramen för kursen sker samverkan med idrottsrelaterade organisationer. Målet med samverkan är att studenten ska utveckla förståelse för hur kursens innehåll kan tillämpas i organisationernas operativa verksamhet.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förklara grunderna i traditionell ekonomistyrning och genomföra enklare lönsamhetsbedömningar
- redogöra för innebörden av begreppen värdekedja och processorientering samt presentera ett urval av filosofier inom modern verksamhetsstyrning
- analysera och upprätta lämpliga strategier och styrinstrument för organisationer och föreningar inom idrotten samt reflektera över hur ledarskapet påverkas
- genomföra teoretiskt grundade analyser i syfte att upprätta lämpliga strategier för hur ledaren och organisationen kan arbeta med Human Resource Management-processer med för att utveckla de mänskliga resurserna i idrottsrelaterade organisationer
Kursen innehåller varierande arbetsformer, vilka kan vara föreläsningar, seminarier, handledning, teamaktiviteter, praktiska moment och självstudier, vilka utvecklas med utgångspunkt från delkursernas syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstart.
Prov: Samtliga lärandemål examineras genom en skriftlig salstentamen (7,5 hp).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Skärvad, Per-Hugo (2020). Företagsekonomi 100. (19:e uppl.). Malmö: Liber. (kap. 12, 13, 15, 16, 20 och kap. 26 (s 491-499)) (100 s)
Nilsson, Peter, Davidson, Bo, Rönnqvist, Dan och Wallo, Andreas (2011). Human Resource Development – att utveckla medarbetare och organisationer. Lund: Studentlitteratur. (219 s).
Lindvall, Jan (2011). Verksamhetsstyrning: Från traditionell ekonomistyrning till modern verksamhetsstyrning. Studentlitteratur. (314 s)
Bort, Suleika och Kieser, Alfred (2019). The Consumers and Co-Producers of Management Ideas. I A. Sturdy, S. Heusinkveld, T. Reay, & D. Strang (Red.), The Oxford Handbook of Management Ideas (s. 232–248). Oxford University Press (16 s).
Giroux, Hélène (2019). Popular Management Ideas. I Andrew Sturdy, Stefan Heusinkveld, Trish Reay, & David Strang (Red.), The Oxford Handbook of Management Ideas (s. 303–319). Oxford University Press (16 s).
Ett urval av vetenskapliga texter på max 200 sidor tillkommer, dessa meddelas av kursansvarig.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.